Hitta nytt bord för salong.

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Lasse Arnesson
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2011 18:00

Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Lasse Arnesson »

Hej!
Min vän Henrik har just köpt en IF-båt från 68. På min och min fars (-71) finns gängade hål för bordsben både i sittbrun och salong. Henrik har endast i salongen, är detta "normalt"?

Tyvärr ingick inte det vanliga bordet till Henriks båt. Han är därför på jakt efter ett nytt/begagnat av originalmodell. Han behöver både gängade ben och bordsskiva. Finns det någon här på forumet som har ett sådant liggandes eller vet var man kan få tag på ett.

Med vänlig hälsning Johan
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Lasse L »

Har ni letat i akterut kojerna där fanns mitt bord under "taket" / sittbrunnsbänkarna.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av johan swe-1870 »

:lol:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
A_inden
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 jun 2018 19:55

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av A_inden »

Jag saknar ben med gänga. Är det någon som vet vilken gänga som är i durken?
Någon som har två ben över kanske?

/ Andreas
SWE 897
Gislövsläge
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av maja »

Jag tror inte att det är någon standardgänga.

Du kan försöka att köpa bordsben eller ett helt bord med ben av någon annan genom att annonsera på www.seglaif.se/salutorg.

Om du hittar ett standard aluminiumrör som passar i fästena i bordet, kan du försöka med att skruva loss ett av fästena i durken och ta det med till en mekanisk verkstad, som kanske kan mäta av gängan i durkfästet och fixa gängor på aluminiumrören.

Om inte det går, får du kanske göra en nyinstallation med ett Laguna-bord eller liknande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av IF1426 »

I min båt är gängan på rör och de infällda fästena, R 1 1/4 " (rörgänga). Vilket sannolikt är en genomgående standard.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av johan swe-1870 »

Min båt har bordsben av aluminium utan gänga. Benen har form som ett utdraget S och sticks in i fästena. S-formen gör att bordet kan sidoförflyttas genom att vrida benen. Jag uppfattar det som en varvskonstruktion. Så kanske inte alla IF-båtar har gängade bordsben.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av maja »

Man skulle alltså kunna fixa det med ett 40 mm rör om jag förstått specen rätt.
G 1 1/4 " säger 39,25 mm invändigt.
Se https://www.nn-energy.se/sites/default/ ... gangor.pdf
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 11 jun 2018 19:36 Min båt har bordsben av aluminium utan gänga.
Hur ser fästena i durken ut? Med eller utan gänga ?

Är bordskivan hel eller delad med gångjärn?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av johan swe-1870 »

Både durkfästen och bordsfästen har slät insida utan gänga. Skivan är hel och utan gångjärn.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av maja »

Johan, det var nog någon utveckling som varvet gjorde eller hade gjort ism. eller före din båt blev producerad.
Min skiva är delad, så att man kan fälla ner ungefär en tredjedel för att kunna få plats att röra sig kring bordet när man inte sitter vid det.
Din skiva är hel, men benen är svängda och roterbara så att man kan komma in även om bordsskivan är hel.

Intressant om trådföljarna skulle kunna redovisa vilken typ av bord de har. Har t.ex. alla bord av litet senare modell som Johans svängda ben och inga gängor?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 11 jun 2018 20:43 Johan, det var nog någon utveckling som varvet gjorde eller hade gjort ism. eller före din båt blev producerad.
Min skiva är delad, så att man kan fälla ner ungefär en tredjedel för att kunna få plats att röra sig kring bordet när man inte sitter vid det.
Din skiva är hel, men benen är svängda och roterbara så att man kan komma in även om bordsskivan är hel.

Intressant om trådföljarna skulle kunna redovisa vilken typ av bord de har. Har t.ex. alla bord av litet senare modell som Johans svängda ben och inga gängor?
Jag hade för många år sedan en SeaCat. Också det en Mariehomsbåt, men mindre än en IF. Min var en av de sist tillverkade 1973, och den hade flera lösningar jag kände igen från IF-båtar jag seglat tidigare. Bland annat hade den ett bord exakt som Johan beskriver sitt, med en hel bordsskiva och svängda ben utan gängor, som gjorde att man, om än inte helt enkelt, kunde svänga undan bordet lite. Dessutom fanns, precis som i en IF, ett fäste för bordsskivan i stickkojens tak, och om jag minns rätt, också fästen för bordsbenen på liknande sätt. Så det verkar som den lösningen fanns på flera Mariehomsbåtar åtminstone från 1973.

På senare båtar jag ägt, inklusive min nuvarande IF, har jag istället ett Lagunbord med fäste i sittbrunn och ruff. Jag tycker det är helt överlägset originalkonstruktionen. Inte minst i en IF:s lite trånga sittbrunn är det en stor fördel att enkelt kunna svänga undan det dukade bordet helt och hållet så man kan lätt kan ta sig ner i ruffen för att hämta det där man glömde att ta fram innan man satte sig till bords.

Så om man inte strävar efter att behålla originalskicket i alla avseenden rekommenderar jag varmt ett Lagunbord istället för originalet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Karin Harding »

Hej Nils! Har du en länk eller bild på ditt Lagunbord som verkar så bra? Kan du använda orginalbenen då? :)
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Nils D »

Karin Harding skrev: 12 jun 2018 11:14 Hej Nils! Har du en länk eller bild på ditt Lagunbord som verkar så bra? Kan du använda orginalbenen då? :)
Hittade inga egna bilder som visade funktionen. Men bilden du hittar på länken nedan visar rätt bra hur bordsstativet är konstruerat. Och då får du också svaret på om man kan använda originalbanden också :)
https://www.marinaman.se/pub_images/ori ... _30605.jpg

En fördel som jag inte nämnde i mitt tidigare inlägg är att med denna lösning är man helt fri att välja hur stor eller liten bordsskiva man vill ha. Har själv just originalbordsskivan, som jag dock ibland finner för stor, så jag har funderat på att skaffa ett mindre också.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hitta nytt bord för salong.

Inlägg av Karin Harding »

Å. Det är ju brilliant!
Skriv svar