Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad kul att du gillar att läsa!

För mig var det självklart att bygga den i plywood av flera skäl:
  • Det är viktigt för mig att båten fortsatt är klasskonform eftersom jag håller på med bankappsegling. Ritning i klassregeln anger att balken ska vara av just 10 st 18 mm plywood.
  • Det är nog ett enkelt sätt att få det starkt. Plywood av god kvalitet innehåller tätt trä i omväxlande riktning med lim mellan skikten. Det blir en mycket formstabil balk genom att limma samman skivorna.
  • Jag gillar båten och föredrar ofta att inte ändra på något alls. Den ska liksom bevaras som den var från början, bara rättas till lite där det har blivit slitet.
  • Jag har jobbat i plywood tidigare, så verktyg, material och vana fanns redan. Plastning är jag däremot mer ovan vid. Och så är sågspån mycket trevligare än plastdamm :P
Att bygga balken i plywood är faktiskt inte så svårt och det gick lättare än vad man kan tro. Det krångligaste hittills har varit att få loss den gamla och kanske lite att plasta dit den nya.

Jag är lite osäker på tidsåtgång. Låt se: jag har jobbat ca 3 h var gång och 3-4 ggr/vecka, det blir 12 h i veckan. Just nu är jag uppe i 5 veckor så då har jag lagt 60 h på det så här långt. Det är bara lite kvar...
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Kontroll på däck visar att jag har lagt tillräckligt med plast ovanpå balken. Då balken pressades upp mot taket har det tryckts ut epoxy genom hålet för däckskontakten, trots att jag först plastade en glasfiberremsa på hålets undersida. Dessutom har det krupit upp genom hålen där mastfotsbeslagets franska träskruvar ska sitta:
Däck efter mastbalksmontering
Däck efter mastbalksmontering
S0043394r.JPG (159.52 KiB) Visad 13458 gånger
Det känns bra! Rimligen har jag fått tillräckligt med plast mellan balk och tak.

Jag har också lärt mig att om jag blandar för mycket plast blir det kraftig värmeutveckling med snabb härdning som resultat. Vid en av plastningssessionerna fräste det till från burken och sedan såg det ut så här:
Förstörd plast och burk
Förstörd plast och burk
S0053395r.JPG (194.12 KiB) Visad 13458 gånger
Burken smälte i sidan och penseln fastnade.

Det är bara att bära ut det och börja om med ny burk och ny pensel och så blanda lite mindre sats i fortsättningen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter två lager 450 g/m2 biaxial matta på balk, tak, ruffsida och mastskott ser det ut så här:
2 lager plast bb
2 lager plast bb
S0023392r.JPG (219.71 KiB) Visad 13457 gånger
2 lager plast sb
2 lager plast sb
S0033393r.JPG (239.19 KiB) Visad 13457 gånger
Jag har alltså plastat ändarna på balken för att få bra fäste mot sidorna och mastskottet medan domkraften håller upp under mitten.

Nu tycker jag det känns starkt nog för att plocka ner domkraften.
Domkraft borta
Domkraft borta
S0013391r.JPG (216.47 KiB) Visad 13457 gånger
Det är skönt att få bort stöttan i mitten. Det blir genast mycket lättare att röra sig i båten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

8 timmars arbete senare har jag laminerat total 1.88 m2 450 g/m2 biaxial väv. Det börjar se bra ut:
4 lager matta
4 lager matta
S0023397r.JPG (211.99 KiB) Visad 13427 gånger
5  lager matta bb
5 lager matta bb
S0033398r.JPG (205.19 KiB) Visad 13427 gånger
5 lager matta sb
5 lager matta sb
S0043399r.JPG (207.68 KiB) Visad 13427 gånger
Jag har nu 4 lager matta över hela balken. Vid anslutning mot tak, sida och mastskott ligger där 5 lager. Jag har växlat riktning och placering på väven mellan de olika skikten så att skarvarna befinner sig på olika ställen och i olika riktning.

Knäna värker och armarna är mjölksyretrötta av allt stöpplande, men annars har det gått bra. Det är säkert bara nyttigt med lite vinterträning!

Nu ska jag bara bestämma om jag tycker detta räcker eller om det ska på några lager till. Det vore kanske inte fel med ytterligare lite väv på balkens undersida och ner över mastskottet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av Nils D »

Hej Johan,
I ett tidigt inlägg i denna mycket intressanta tråd så skrev du så här.
Johan SWE-1870 skrev:Sedan flera år kan jag se mastbalken genom rufftaket som en tydlig nedsänkning. Ja, jag har svårt att få spänning i förstaget. Trots att jag sätter an vanten upplever jag att förstaget är för löst. Jag tycker mig märka att lä vant slackar mer än tidigare. Dessutom har jag de senaste åren fått det allt svårare i hårdvind, vilket jag inte kan förklara med sämre segel, bristande teknik eller dåligt vägval.

Så jag misstänker kraftigt att min mastbalk inte är lika fast som den en gång var. Så här långt har arbetet bekräftat mina farhågor.

Det hade säkert gått att segla vidare med denna mastbalk i många år till, men jag känner att tiden är rätt för mig att göra ett större arbete.
Som många andra är jag djupt imponerad av ditt arbete. Samtidigt som jag hoppas att jag slipper göra ett sådant arbete, för det skulle jag aldrig klara av. Så jag skulle gärna vilja veta om du märkte några andra symptom på försvagning av mastbalken än de du beskriver ovan, som t.ex. ljud som antyder att det finns rörelser i skrov eller däck. Eller något annat som kan vara värt att känna till.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Det vanligaste med en skadad mastbalk är nog att man får det svårt att behålla riggspänningen. Förutom kanske efter en kort tid efter påmastningen, ska man inte behöva spänna upp riggen under säsongen.

Förstagsspänningen kan vara litet lurig, eftersom den även beror på typ av mastfot. Dålig förstagsspänning behöver inte betyda skadad mastbalk, så länge toppvantens spänning bibehålls.

För att få mer förstagsspänning med de nyare typerna av mastfot kan man kila mastfoten bakifrån mellan däcks- och mastbeslagen för att få något som liknar fast inspänning. Annars går det, för att spänna förstaget, även fint att använda akterstagstaljan, som effektivt spänner förstaget, så länge man bara har tillräcklig riggspänning och klossade spridare. Om riggspänningen är (för) lös, blir effekten av att dra i akterstagstaljan bara att masten böjer sig och storseglet planas ut på mitten, medan förstaget faktiskt kan bli lösare än innan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nils D skrev: Som många andra är jag djupt imponerad av ditt arbete. Samtidigt som jag hoppas att jag slipper göra ett sådant arbete, för det skulle jag aldrig klara av.
Tack för berömmet! Faktum är att det är inte jättesvårt att göra det här arbetet. Det kräver bara lagom blandning av planering, uthållighet, noggrannhet och jävlar anamma.
Nils D skrev: Så jag skulle gärna vilja veta om du märkte några andra symptom på försvagning av mastbalken än de du beskriver ovan, som t.ex. ljud som antyder att det finns rörelser i skrov eller däck. Eller något annat som kan vara värt att känna till.
Jag har inte märkt några ljud eller rörelser varken under segling eller stillaliggande. Jag har dock seglat mycket med båten och inte alltid väjt för mycket vind och kan som det ser ut även komma att fortsätta med det. Jag har rivit ned min mast genom en kollision med sjömärke för att antal år sedan, vilket kan ha överbelastat min balk.

Ett bra tecken på att balken börjar ge med sig är att dekorlisten i teak som sitter i balkens akterkant inte längre följer innertaket. Från början har listen passats till krökningen. Men efter många års segling kan den börja släppa i både babords- och styrbordssidan samtidigt som den har kraftig kontakt med innertaket precis i mitten av båten.

Om du vid segling i hårdvind kan se att denna list visar ännu större glipa mot taket än då båten ligger still är det nog läge att göra ett mastbalksbyte. Så illa var det dock inte på min båt. Jag kunde bara se att listen för varje år började tryckas ned allt längre i mitten under masten. Det måste bero på att balken inte längre har samma båge eller att den börjar sätta sig i infästningar.

Låt nu inte detta bli något måste. Det kan inte uteslutas att jag har drabbats av en kollektiv psykos. I min hamn har nämligen 3 av ca 10 st IF-båtar bytt sina balkar. Jag blir den fjärde. Huruvida de 3 som har bytt verkligen behövde göra det är oklart.

Min fria tolkning: 2 ägare säger att deras gamla balkar var dåliga, men uppvisar efter bytet inga egentliga förbättringar då de inte längre är aktiva bankappseglare. Deras balkar var ännu mer fuktskadade än min. Den tredje ägaren bytte balk av oklara anledningar. Den båten tycker jag mig ha märkt efter bytet går förhållandevis bättre i hårdvind jämfört med min. Ägarna till Bolero, Papa-Papa och Libell får gärna komplettera med information!
maja skrev: För att få mer förstagsspänning med de nyare typerna av mastfot kan man kila mastfoten bakifrån mellan däcks- och mastbeslagen för att få något som liknar fast inspänning.
Jag har en nyare elliptisk Proctormast. Jag upplever det motsatta på den: masten står med 25 cm aktertrimm huvudsakligen på akterkant av mastfoten. Det betyder att då jag drar i akterstaget vill gärna mastfoten bidra till att böja masten. Då masten pressas nedåt måste mastfoten ge ett ökande moment i nedre delen av masten som bidrar till dess krökning. Om jag skulle kila min mastfot skulle jag snarare välja kila den i förkant för att förhindra detta. Nu tror jag inte att detta är så viktigt och har därför valt att inte sätta några kilar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det blev 2 lager 450 g/m2 matta ytterligare vid balkens ändar där den ansluter till mastskott och ruffsida. Sedan stryker jag all laminering med epoxy för att få en trevlig yta:
Mastbalk klar
Mastbalk klar
S0013400r.JPG (219.36 KiB) Visad 13333 gånger
Mastbalk klar bb akter
Mastbalk klar bb akter
S0033403r.JPG (192.39 KiB) Visad 13333 gånger
Mastbalk klar sb akter
Mastbalk klar sb akter
S0043404r.JPG (207.5 KiB) Visad 13333 gånger
Mastbalk klar bb för
Mastbalk klar bb för
S0053405r.JPG (212.73 KiB) Visad 13333 gånger
Mastbalk klar sb för
Mastbalk klar sb för
S0063406r.JPG (187.97 KiB) Visad 13333 gånger
Mastbalk klar undersida
Mastbalk klar undersida
S0073409r.JPG (229.44 KiB) Visad 13333 gånger
Nu är det 4 lager 450 g/m2 matta över hela balken. Vid ändarna är det 7 lager. Det måste räcka.

Delaktivitet mastbalksbyte är klar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kontrollmäter för säkerhets skull däckshojden. Enligt klassregeln ska den vara 295 mm +/- 15 mm. Efter bytet är min båt nu 7 mm högre än tidigare. Innan bytet var den 295 mm, efter bytet 302 mm, båda måtten tagna med båt på land och utan rigg. Det är fortfarande fint inom toleransen. Bra!

Jaha, vad ska jag göra nu då? Jag passar på att titta lite hur det ser ut:
Salong efter mastbalksplastning
Salong efter mastbalksplastning
S0083410r.JPG (263.94 KiB) Visad 13332 gånger
Båten är sig inte riktigt lik.

Ja just det, där var ju ett läckage vid ventilatorn som måste åtgärdas! Jag bygger därför en form genom att sätta peel-ply på ventilatorns täckbricka. Sedan pressar jag upp den mot taket med epoxy blandat med fyllmedel mellan:
Ventilatorbas plastas
Ventilatorbas plastas
S0103412r.JPG (206.87 KiB) Visad 13332 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Läckaget kommer väl uppifrån.

Nu när taket blivit mera välvt, kanske du får sätta en tjockare och mjukare packning mellan ventilator och rufftak.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är riktigt att läckaget kommer uppifrån.

Det är bara det att InFinit nu är inne på sin tredje ventilator. Där har varit lite experiment med olika sådana genom åren. Alla har de haft olika mått och olika placering av monteringsskruvar.
Gamla skruvhål för ventllator
Gamla skruvhål för ventllator
S0013414r.JPG (202.96 KiB) Visad 13298 gånger
Till råga på allt har det stora centrumhålet sågats upp med följden att den förstärkande kanten som varvet plastade har försvunnit. Det gör att taket är mjukare än det ska vara och att det är svårt att få fäste för skruvar. Dessutom är gamla skruvhål bristfälligt tätade.

I vilket fall; så här blev den nya plastningen som jag har tänkt ska avhjälpa problemen:
Ventilatorbas
Ventilatorbas
S0023415r.JPG (221.77 KiB) Visad 13298 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu tar jag ner skrovmattorna under däck och vid fönstren för att se vad som döljer sig därunder.
Matta borta SB
Matta borta SB
S0033416r.JPG (338.76 KiB) Visad 13298 gånger
Matta borta BB
Matta borta BB
S0053418r.JPG (327.43 KiB) Visad 13298 gånger
Det finns gammalt kontaktlim, mögel och spår av inläckage. Det ser inte trevligt ut. Jag tror dock att jag börjar hitta orsaken till att båten inte längre är torr under kojerna. Det läcker vid alla skotskenor.

Jag undrar också hur det kan komma sig att det under genuaskenan syns en tydlig rostfärg inne i plasten:
Skotskena undersida BB 1
Skotskena undersida BB 1
S0063419r.JPG (338.39 KiB) Visad 13298 gånger
Skotskena undersida BB 2
Skotskena undersida BB 2
S0073420r.JPG (321.37 KiB) Visad 13298 gånger
Har varvet laminerat in stål här i förhoppningen att få att bra fäste för skenan? Det är i så fall ett sällsynt dåligt val av material.

Plattorna som utgör röstjärnsfästen ser bra ut:
Röstjärnsplatta BB
Röstjärnsplatta BB
S0083421r.JPG (292.75 KiB) Visad 13298 gånger
Röstjärnsplatta SB
Röstjärnsplatta SB
S0093422r.JPG (276.79 KiB) Visad 13298 gånger
Det syns också att fönstren inte är helt täta:
Läcka fönster SB
Läcka fönster SB
S0043417r.JPG (353.05 KiB) Visad 13298 gånger
Lanternfästet på ruffsidan ser också ut att ha en rostig stålplatta inlaminerad. Jag undrar vad de tänkte på varvet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag skruvar av de gamla fockskenorna:
Demontering av fockskena
Demontering av fockskena
S0103424r.JPG (287.16 KiB) Visad 13298 gånger
De båda skenorna är fästa med 5 skruvar vardera. Av totalt 10 stycken skruvar får jag ut en enda hel, de andra nio brister under skallen. Materialet ser rött ut i brottytan, jag gissar att det var mässing från början. Det är kanske tur att jag inte har använt den här skenan på många år.

Jag har hört att kontaktlimmet på båtens insida är ett elände att få bort. På min båt sitter ett brunaktigt lim som nu är torrt och inte särskilt klistrigt på skrovet. På överbyggnaden sitter ett grönaktigt och riktigt kletigt lim.

Det är bara att kavla upp ärmarna. Eller rättare sagt kavla ner ärmarna genom att klä på sig overall, andningmask, hörselskydd, mössa och skyddsglasögon. Sedan kör jag med grovrengöringsskiva på vinkelslip. Det går faktiskt riktigt bra, det bara dammar en förfärlig massa, så en grovdammsugare får hjälpa till med städning.

Så här ser det ut när det nästan är klart:
Kontaktlim nästan borta
Kontaktlim nästan borta
S0113426r.JPG (246.65 KiB) Visad 13298 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag fick en fråga från en ägare till en annan årsmodell 1974 IF om min båt hade klädsel även vid fönstren. Ja, min båt var klädd med skrovmatta på samtliga fribord, tak, undersida däck och upp på ruffsidorna förbi fönstren. Till och med stuvfacken under salongskojerna var klädda, dock inte under fötterna längst bak under sittbrunnen. I facken under förpikskojerna fanns ingen klädsel, ej heller i det öppna facket längst fram i nosen.

Idag skruvar jag av genuaskenorna:
Demontage av genuaskena
Demontage av genuaskena
DSCF3435r.JPG (205.45 KiB) Visad 13266 gånger
Genuaskena av
Genuaskena av
DSCF3436r.JPG (229.31 KiB) Visad 13266 gånger
Här behagar skruvarna hålla bättre än fockskenorna. Av totalt 48 skruvar är det bara 2 som brister under skallen. Häromåret bytte jag en som hade gått av. Det är lite meckigt att få ut skruvarna, men med en dorn och hammare går det att knacka upp dem så att det går att få tag om skallen och dra ut dem.

Skenorna ser rätt ok ut och har inte särskilt mycket korrosion runt hålen. Mycket tätningsmassa finns det inte.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Invändig renovering av InFinit

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Jag fick en fråga från en ägare till en annan årsmodell 1974 IF om min båt hade klädsel även vid fönstren. Ja, min båt var klädd med skrovmatta på samtliga fribord, tak, undersida däck och upp på ruffsidorna förbi fönstren. Till och med stuvfacken under salongskojerna var klädda, dock inte under fötterna längst bak under sittbrunnen. I facken under förpikskojerna fanns ingen klädsel, ej heller i det öppna facket längst fram i nosen.
Äldre båtar som min (71-a) har ingen beklädnad på ovanför sidodäcken upp till själva taket eller under kojbottnarna. De ytorna är bara målade med grå topcoat. Själva taket är klätt med vitmålade, räfflade masonitskivor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar