Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Forumhantering

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det händer att det ställs frågor om IF-båten på andra ställen än här på detta forum.

Det här forumet startades av Svenska IF-båtförbundet för länge sedan och har i nuvarande form varit i drift sedan 2006. Sedan dess har här samlats en hel mängd information och trådar, som beskriver många saker med koppling till IF-båten. Själva forumet bygger på att det är en pågående diskussion, som fylls på med nya teman efter hand som de uppstår. På forumet finns avdelningar för båtens olika delar, men också avdelningar för mera generella teman. Det är användarna själva som bygger upp informationen genom sina olika inlägg. Forumet har nu mer än 1700 trådar och 11000 inlägg skapade av 1600 medlemmar.

För att fortsätta att vara det självklara stället där du kan hitta all tänkbar information om IF-båten, behöver du därför ställa din fråga här på forumet om du inte hittar det du söker. Du kan också fortsätta på en tråd som redan finns, om du har lust.

Forumet är öppet för alla. Du behöver inte ens vara medlem i förbundet för att få delta i diskussionerna. Det enda du behöver göra är att registrera ett användarkonto på forumet, vilket är enkelt och gratis.

Jag uppmanar alla som värnar IF-båten och dess historia att diskutera tekniska frågor och andra IF-relaterade saker här på forumet, istället för att föra sådan diskussion på olika sociala medium. Alla diskussioner, även sådana utan teknisk koppling, är välkomna och uppmuntras här på forumet.
Senast redigerad av 3 johan swe-1870, redigerad totalt 11 gång.
Anledning: Upppdaterat med aktuell statistik
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE 2348 Solöga
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jul 2009 06:02
Ort: Karlskrona
Been thanked: 1 time

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av SWE 2348 Solöga »

Hej Johan, från Andrew i Karlskrona IF 2348. Jag måste säga att jag är inte så flitig med att titta in i forumet men tycker väl att det går bra att hitta i detta nya forum, men måste benämning på knappar och andra beskrivningar i forumet verkligen vara på engelska, i denna Svenska del av IF förbundet? Jag förstår inte alla ord och ogillar när man blandar ihop Svenska och Engelska. Användandet i sin helhet blir enklare om allt är på samma språk menar jag. Jag önskar en ändring.
Solöga Karlskrona
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är roligt att du gillar forumet.

Naturligtvis vill man använda ett språk som man trivs med. Du väljer själv mellan engelska och svenska. Tryck bara på ditt namn uppe till höger, välj Kontrollpanel och ändra sedan till Swedish under Inställningar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SWE 2348 Solöga
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 jul 2009 06:02
Ort: Karlskrona
Been thanked: 1 time

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av SWE 2348 Solöga »

Hej igen. Har gjort som du beskrev och det har ändrats till Svenska. Tack snälla!
Solöga Karlskrona
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av Andreas89 »

Som kommentar på ämnet noterade jag i veckan att den större gruppen om IF-båten på Facebook numera är privat och att innehållet alltså inte visas för de som antingen inte har för vana att vara inloggade, eller av olika skäl väljer att inte använda Facebook.

Till den som läser detta och lägger upp IF-relaterat innehåll på Facebook vill jag bara vädja och påminna om att informationen som läggs upp där snart är försvunnen och utan nytta. Det traditionella forumets stora styrka är att Googles sökmotor hittar de ämnen som diskuterats genom alla år och att kunskapsbanken kan fyllas på kontinuerligt på en plats där den är lätt att nå med en enkel sökning.

Finns det något förbundet kan göra för att sänka tröskeln till deltagande i forumet? Spontant skulle jag gissa att den största spärren till att delta är att man behöver skapa en användare och hantera en extra inloggning. I vissa andra forum har jag noterat att man kan logga in med sitt google-konto (som de allra flesta redan har och kan sitt lösenord till). Är det någon funktionalitet som är möjlig att införa även här?
mareksepost
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 feb 2017 14:48
Ort: Lund
Been thanked: 1 time

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av mareksepost »

Det ska gå att logga in med sitt Facebook, Google eller LinkedIn -konto. Se login- sidan och gör ett inloggningsförsök.

Första inlägget ska godkännas av administratören för att man ska förhindra spam.

När jag skriver det här är jag inloggad på forumet med mitt Google -konto.

Hälsningar!
Marek
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vad är Svenska IF-båtförbundets forum?

Inlägg av maja »

Det är väldigt många fler som bara läser inläggen. Dessutom är de flesta av dessa inte inloggade. Vi har mätt antalet besök och kan konstatera detta.

Att fler inte deltar aktivt i informationsutbytet kan bero på formatet, dvs att det inte är en vanlig chatt. Man kan se på liknande forum att det är få som skriver många och långa inlägg. De flesta ställer ofta bara en fråga.

Forumet är alldeles gratis för alla. Det är Svenska IF-båtförbundets present till IF-Communityn i hela världen.

Det är ett av IF-båtförbundets syften att bevara IF-båten som en entyps Cruiser/Racer.

Även om allt är alldeles gratis härpå forumet, är vi glada för allt stöd vi får genom att man tecknar ett medlemskap i IF-båtförbundet. Se https://ifboat.se/medlem .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar