Sökningen fann 21 träffar

av Birger N-162
26 sep 2013 13:34
Kategori: Lyft
Tråd: Vagga/krybbe og tyngdepunkt
Svar: 1
Visningar: 6954

Vagga/krybbe og tyngdepunkt

Jeg planlegger å for første gang ha båten i en vagga/krybbe av typen "balkar och kätting", og funderer nå på rett plassering i forhold til tyngdepunkt. Hvis jeg titter på klasseritning 1223A så kan man se at tyngdepunktet ligger like bak vertikal linje nummer 8, og at fremre balk burde lig...
av Birger N-162
04 mar 2013 20:37
Kategori: Segel
Tråd: Stormstorsegel
Svar: 2
Visningar: 9109

Stormstorsegel

Finnes det noen typisk størrelse på et stormstorseil? Jeg forsøker å selge et stormstorseil på salutorget, et som fulgte med båten da jeg kjøpte den, og en mulig kjøper lurte på om det var riktig at et stormstorseil er så stort som 12 kvadratmeter (75% areal av et vanlig storseil). Jeg målte seilet ...
av Birger N-162
28 jan 2013 20:27
Kategori: Skrov
Tråd: Färgkoder till IF
Svar: 8
Visningar: 13076

Re: Färgkoder till IF

Hei Jacob,
jeg mente 'veldig grønn' som i at fargen er 'udiskutabelt grønn'. Personlig syns jeg grønnfargen er veldig fin og hadde selv ikke vært i tvil om å lakkere i originalfargen!

mvh Birger
av Birger N-162
27 jan 2013 21:43
Kategori: Annat
Tråd: Forvaring av madrasser/dynor om vinteren
Svar: 4
Visningar: 10194

Re: Forvaring av madrasser/dynor om vinteren

Takk for bra tips!

Jeg skal teste ut neste vinter, enten blir båten liggende på land eller i sjøen, men jeg skal sørge for oppvarming (med en varmeovn/radiator bør det vel rekke med rundt 5-10 grader innstilling på termostaten?)

mvh Birger
av Birger N-162
27 jan 2013 19:20
Kategori: Skrov
Tråd: Färgkoder till IF
Svar: 8
Visningar: 13076

Re: Färgkoder till IF

Hva med noen av disse fargene:
http://www.ifboat.com/assets/files/medl ... r71-75.pdf?

Alt. 2 er veldig grønn.

Er båten originalt grønn? Isafall kan du sikkert finne fargekoden på skiltet i garderoben.
av Birger N-162
23 jan 2013 21:41
Kategori: Annat
Tråd: Forvaring av madrasser/dynor om vinteren
Svar: 4
Visningar: 10194

Forvaring av madrasser/dynor om vinteren

Jeg har plassproblemer hjemme og funderer på om madrassene til båten kan forvares i båten om vinteren (jeg har alltid tatt dem med hjem etter at sesongen er over). Vil de bli ødelagt av fuktighet, eller kan de overleve om man setter dem på høykant for maksimal lufting? Vil det hjelpe å bytte til en ...
av Birger N-162
15 jan 2013 06:14
Kategori: Beslag
Tråd: Blokker på rufftaket
Svar: 3
Visningar: 7717

Re: Blokker på rufftaket

Takk for svar og oppklarende tegning, det forklarer en hel del.

mvh Birger
av Birger N-162
13 jan 2013 00:10
Kategori: Beslag
Tråd: Blokker på rufftaket
Svar: 3
Visningar: 7717

Blokker på rufftaket

Jeg forstår ikke helt hva disse blokkene skal brukes til, er det noen som vet? IMG_0590.JPG I følge en brosjyre om IF Racer ser det ut til å være til bomuthal, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Blokkene er dessuten ganske små og ser ikke ut til å tåle mye belastning, og jeg har heller ikke sett an...
av Birger N-162
06 okt 2012 19:30
Kategori: Lyft
Tråd: IF'er om vinteren
Svar: 9
Visningar: 16757

Re: IF'er om vinteren

Hei,
Jeg må la IF-en ligge på vannet i vinter. Neste vår skal jeg ta den opp på land for å gjøre vedlikehold og spørsmålet er om det rekker med én uke på land for å la båten tørke ut? Hvor lang tid bør den isåfall ligge på land for å tørke tilstrekkelig?

mvh Birger
av Birger N-162
05 jun 2012 08:46
Kategori: Motor
Tråd: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?
Svar: 28
Visningar: 52269

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Veldig interessant lesning i denne tråden: - Jeg har en Mariner 4 ML (trimmet til 5 hk), 2-takt fra 1994. Jeg skal absolutt finne ut av om jeg kan bytte til ny, bedre tilpasset propell. - Dette med fjernstyring (gas/växelreglage) for motor har jeg bare hørt talas om (og de som har det er mycket nøjd...
av Birger N-162
04 jun 2012 09:57
Kategori: Rigg
Tråd: bomfäste og bombeslag
Svar: 1
Visningar: 4980

bomfäste og bombeslag

Jeg har en Seldén mast og bom (1980) med bevegelig bomfäste. I følge klasseregelene skal det finnes et stopp som forhindrer øvre kant av bommen å komme nedenfor mätmerket. På min mast finnes bare en popnit som stopper bomfästet, og det virker ikke spesielt solid, jeg kan tenkte meg at langvarig tryk...
av Birger N-162
31 maj 2012 13:37
Kategori: Beslag
Tråd: Köpa nytt storskotsystem
Svar: 8
Visningar: 13547

Re: Köpa nytt storskotsystem

Er 4 ganger utveksling på storskotet det som originalt ble montert på IF?
Jeg har trippelblokker og 6:1 utveksling, men skal bytte i år, og hvis 4:1 rekker velger jeg heller det.

mvh Birger
av Birger N-162
27 apr 2012 10:25
Kategori: Allmänt
Tråd: Om IF-informasjon fra Viking Yachting
Svar: 0
Visningar: 5609

Om IF-informasjon fra Viking Yachting

Jeg var i kontakt med Viking Yachting AB for å spore opp litt informasjon om min IF (som jeg tror har tilverkingsnummer 3364, 3379, eller 3403, det er vanskelig å vite sikkert siden jeg ikke har noe skilt i garderoben). Uansett, svaret var dessverre: Hej, Ursäkta sent svar men pärmarna var lite svår...
av Birger N-162
13 apr 2012 11:41
Kategori: Skrov
Tråd: Renovere vattenlinjefärg
Svar: 8
Visningar: 14384

Re: Renovere vattenlinjefärg

Hei,
Takk for en svarene, det virker svært praktisk å gjøre det på den måten dere anbefaler.

med vennlig hilsen
Birger
av Birger N-162
12 apr 2012 12:06
Kategori: Skrov
Tråd: Renovere vattenlinjefärg
Svar: 8
Visningar: 14384

Renovere vattenlinjefärg

Hei, Vattenlinjen på min IF er ikke pen, malt på ujevnt og i tjocka lag. Planen er å ta bort gammel farge og enten legge på ny, eller ikke ha noen i det hele tatt. Hvordan vet jeg om fargen som er lagt på er énkomponent eller tokomponent maling? Hvis den er énkomponent, kan man bruke vanlig kjemisk ...