Sökningen fann 11 träffar

av Karin Harding
lör 16 jun 2018 00:56
Kategori: Kappsegling
Tråd: Strategi på undanvinden
Svar: 4
Visningar: 637

Re: Strategi på undanvinden

Ett sånt diagram vore kul att se! Jag tror din känsla där är bra! Jag fick ett svar från Fredrik Hansson i Långedrag också som sa 20grader skär han, för mellanhård vind. Vår ny IF-seglare Love Lejon var den som först väckte frågan. Han ska segla flera timmar spinnaker imorgon på en SRS-segling. Vi h...
av Karin Harding
fre 15 jun 2018 20:55
Kategori: Annat
Tråd: Hitta nytt bord för salong.
Svar: 14
Visningar: 3207

Re: Hitta nytt bord för salong.

Å. Det är ju brilliant!
av Karin Harding
fre 15 jun 2018 20:53
Tråd: Strategi på undanvinden
Visningar: 637

Strategi på undanvinden

Vad är optimal vinkel att skära i om det är plattläns mot märket? I olika vindstyrkor. På olika långa banor?
av Karin Harding
tis 12 jun 2018 10:14
Kategori: Annat
Tråd: Hitta nytt bord för salong.
Svar: 14
Visningar: 3207

Re: Hitta nytt bord för salong.

Hej Nils! Har du en länk eller bild på ditt Lagunbord som verkar så bra? Kan du använda orginalbenen då? :)
av Karin Harding
tor 07 jun 2018 11:23
Tråd: SM 2018
Svar: 6
Visningar: 1747

Re: SM 2018

Nu är det 15 anmälda och många fler är intresserade att komma på SM. Gå gärna med i Facebook gruppen ''IF-båts SM 2018 i Uddevalla 8-11 augusti'' https://www.facebook.com/groups/1700437456633519/ för att finplanera och hitta gastar osv. Eller skriv här i Forum om du saknar båt eller gast eller trans...
av Karin Harding
tor 31 maj 2018 20:52
Kategori: El
Tråd: Surfplatta med Sjökort
Svar: 26
Visningar: 6954

Re: Surfplatta med Sjökort

Tack för bra tips! Det är lockande med en handhållen Garmin och fler kappseglare verkar använda den. Men jag vill här även nämna ett till förslag från Tord Örnelund som ensamseglar mycket och långt, jag citerar: ''Sony vanntett nettbrett med Navionics app. https://www.sonymobile.com/no/products/tabl...
av Karin Harding
tor 31 maj 2018 11:05

Är det någon som vet om denna Garmin Montana 110 http://www.marinaman.se/navigation-elektronik/gpssjokortsplotter/gpshandburet/montana-610 är dubbelt så bra som Gamins GPSmap78 http://www.marinaman.se/navigation-elektronik/gpssjokortsplotter/gpshandburet/gpsmap-78 ? Eftersom den är nästa dubbelt så ...
av Karin Harding
tis 29 maj 2018 13:47

Vad rekommenderar ni för navigationshjälpmedel för kustsegling (förrutom kompass och papperskort)? Ska man köpa en Garmin eller duger det bra med appar till ipads eller telefoner tycker ni? Tacksam för uppdaterade tips!
av Karin Harding
tis 29 maj 2018 10:11
Kategori: Beslag
Tråd: Kvalité på fall och skot och trimrep.
Visningar: 693

Kvalité på fall och skot och trimrep.

Här kan vi samla fakta och tips om Ifens olika trimrep. Vi har i FaceBook grupperna flera gånger fått frågan om hur långa tex spinnakergajar och andra rep på båten kan vara vid olika lösningar. Och vilka dimesioner och kvalitéer som används var. Även prisvärda återförsäljare kunde vara trevligt att ...
av Karin Harding
tis 17 okt 2017 10:29
Tråd: Montera winschar
Svar: 10
Visningar: 2008

Re: Montera winschar

Aha, tack det var bra att veta att ingen förstärkning behövs. Jo, winscharna sitter på en bra plats på rufftaket nära sittbrunnen min andra IF, SWE1489 (tack Peter Berg!) så det kan vi mäta upp. // Om du vill Maja får du ändå gärna lägga ut några bilder så samlar vi alla fakta om monteringen här äve...
av Karin Harding
tis 17 okt 2017 08:34
Tråd: Montera winschar
Svar: 10
Visningar: 2008

Montera winschar

Nu är det dax för SWE 1461 att bli lite snabbare och säkrare, hon har bara gamla mässingsvinschar på sittbrunnssargen. Jag undrar hur man bäst monterar nya underdragna Andersen winschar på rufftaket. Behöver man förstärka rufftaket underifrån? Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag har letat på f...