Sökningen fann 12 träffar

av Bonae
06 mar 2019 21:36
Kategori: Segel
Tråd: Sy i ett rev?
Svar: 5
Visningar: 13678

Re: Sy i ett rev?

Hm, något rörligt bomfäste har jag förvisso inte men det låter ju som att det finns metoder för att få det att funka ändå. Borde inte finnas några hinder för att lämna in seglet till en segelmakare då? Borde man ta två rev när man ändå håller på? Om bara ett - hur högt upp är en bra kompromiss?
av Bonae
06 mar 2019 14:02
Kategori: Segel
Tråd: Sy i ett rev?
Svar: 5
Visningar: 13678

Sy i ett rev?

Min stor av märket Gransegel har inget rev, minsann. Som försegel har jag en rullgenua och jag är väl inte riktigt så tuff att jag vill köra på devisen att man aldrig behöver reva en IF (vilket vissa verkar mena). Då storseglet är i gott skick undrar jag om det går att komplettera med att sy i ett r...
av Bonae
19 feb 2019 17:40
Kategori: Roder
Tråd: Erfarenheter av roderlås?
Svar: 12
Visningar: 16466

Re: Erfarenheter av roderlås?

Ja, jag såg tråden men tyckte den hade lite annat fokus. Jag är i vilket fall väldigt inne på att installera en sådan anordning och har du framgent en möjlighet att lägga upp en bild hade jag blivit väldigt glad! Menar du i relingslisten i aktern, tvärsskepps, så att den hamnar bakom och ur vägen fö...
av Bonae
19 feb 2019 16:39
Kategori: Beslag
Tråd: SKOTBALK
Svar: 49
Visningar: 73835

Re: SKOTBALK

Ja, lacka eller inte, det är frågan... Jag får nog se hur mycket tid jag har över när det närmar sig säsong helt enkelt, för att lacka från grunden tar sin lilla tid om det ska bli bra. När det talas om att täta med silikongummi, är det på ovansidan, i fickan mellan balk och bänk som avses? Något så...
av Bonae
18 feb 2019 16:11
Kategori: Roder
Tråd: Erfarenheter av roderlås?
Svar: 12
Visningar: 16466

Erfarenheter av roderlås?

Jag undrar om någon har erfarenheter av denna typ av roderlås https://www.arolyth.se/txrl.html Det är samma modell som saluförs på de flesta båtbutiker, men en lina som löper mellan två beslag och genom ett beslag under rorkulten. Man låser rodret genom att lyfta rorkulten. Vad jag funderar på är va...
av Bonae
18 feb 2019 15:45
Kategori: Beslag
Tråd: SKOTBALK
Svar: 49
Visningar: 73835

Re: SKOTBALK

Hej! Rycker upp en gammal tråd i aktuellt ämne och hoppas ingen misstycker. Efter mycket möda med att få loss den gamla skotbalken kunde jag konstatera att den nog gjort sitt. Den bestod av ett tiotal hoplimmade ribbor. Vatten hade trängt in i ändträet, fått det att svälla och släppa i limfogarna. N...
av Bonae
09 nov 2018 14:52
Kategori: Annat
Tråd: Vad döljer sig under detta?
Svar: 2
Visningar: 5851

Re: Vad döljer sig under detta?

Aha, vad bra! De andra två däckskontakterna har ett lite annat snitt, men då förstår jag iaf hur det är tänkt att man ska få belysning till gånglanternan (som inte finns). Får väl försöka plocka bort den och sätta dit en nyare variant.
av Bonae
08 nov 2018 11:26
Kategori: Annat
Tråd: Vad döljer sig under detta?
Svar: 2
Visningar: 5851

Vad döljer sig under detta?

Antagligen en no-brainer för de flesta men inte för mig. Locket går inte rubba varken med handkraft eller motorgång. Innan jag går vidare i mina försök att få upp det tänker jag att jag borde informera mig om huruvida jag överhuvudtaget har någon anledning att öppna det. Locket sitter alltså precis ...
av Bonae
24 aug 2018 11:29
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27531

Re: Alternativ till dirk?

Ja, det är just att den glider ur som man kan vara lite orolig för. I hamnläge är det nog ingen risk, men jag hänger bommen på samma sätt vid motorgång och då jag hissar. I sådana lägen kan ju vågor, svall och vind ge hårdare belastning.
av Bonae
20 aug 2018 11:21
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27531

Re: Alternativ till dirk?

Min tillfälliga lösning blev att sätta fast en halvmeter wire med wirelås direkt på akterstaget. Det har funkat så långt men jag är lite osäker på hur mycket belastning det egentligen tål. Det får i vilket fall duga resten av denna säsong iaf!
av Bonae
18 jul 2018 10:08
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27531

Re: Alternativ till dirk?

Bara en talurit alltså? Då ska jag svänga förbi bygghandeln nästa gång och se om jag kan hitta någon i lämplig storlek att trycka fast!
av Bonae
17 jul 2018 14:07
Kategori: Rigg
Tråd: Alternativ till dirk?
Svar: 16
Visningar: 27531

Alternativ till dirk?

Som nyregistrerad medlem vill jag först säga tack för all info jag lyckats tillskansa mig genom detta forum. En enkel fråga jag likväl inte lurat ut hur jag ska lösa är följande. Min båt har ingen dirk för att hålla uppe bommen med, istället används en liten bit tamp för att helt enkelt knopa fast d...