Sökningen fann 146 träffar
- tis 15 jan 2019 22:28
- Kategori: Skrov
- Tråd: Olika kölform?
- Svar: 17
- Visningar: 649
Re: Olika kölform?
Jag har ritningarna fr. Sjöhistoriska utdragna, om man då roar sig med att följa måttsättningen utmed en rak linje i köldelen, då har järnkölen genomgående alla mått som där är 12mm kortare, än motsvarande mått för kölpartiet. Det visar att T Sunde`n eftersträvat en ganska tajt passning av järnkölen...
- mån 14 jan 2019 20:45
Det blir lätt lite gissningar. Hittade en ritning fr Sjöhistoriska nr 1228 som är en måttritning för kölpartiet, dessa mått finns då även sammanställda i den utslagstabell som finns i IF ritningsarkiv, ett exempel, kölen är bredast i sektion 8 och är där 110 mm, gånger2 =220mm yttermått. Om man då g...
- sön 13 jan 2019 22:41
Ritning Nr 1223A visar på detaljer som förstäv, akterstäv och költimmer, jag antar att den är ritad för träpluggen som efter avgjutning blev nuv. IF. Kölen som på den ritningen är utanpåliggande, verkar vara snarlik den som ritning nr1224 visar. Jag har i nuläget inte hittat den nu aktuella kölvikte...
- ons 19 dec 2018 22:54
- Kategori: Rigg
- Tråd: Röstjärn Glasfiber Podium bruten
- Svar: 9
- Visningar: 1027
Re: Röstjärn Glasfiber Podium bruten
När jag tittar på bilden blir man fundersam. Den del som brustit ser mer ut som en klenare skaldel och knappast med någon synlig armering. När man tittar in i brottet ser det mystiskt svart ut, det skulle vara intressant att få reda på om det har lagts in något, ej plastmaterial, för att fylla ut oc...
- mån 10 dec 2018 21:42
- Tråd: Hylsmutter till roder
- Visningar: 1211
Re: Hylsmutter till roder
Efter att ha läst nyutkomna Medvind och tittat på bilden från Tjörn runt, funderar jag lite över hur mycket kraft som blir på roder och roderinfästningar. Att roderplåtarna sitter ordentligt fast och håller för tuffa tag. Det var från dessa rader jag utgick ifrån, som du skrivit i anslutning till bi...
- mån 10 dec 2018 21:18
Det är hedersamt att få den bild som jag arrangerat, placerad på första sidan i Forumet. Martin Rundström har då tillsammans med bilden tagit upp vilka krafter som rorkulten överför till roder och roderplåtarna, i den situation som beskrivs i en artikel i Medvind. Hylsmutter och skruv har varit aktu...
- tis 27 nov 2018 11:51
Undertecknad har arrangerat denna bild. I forumet har det i olika trådar skrivits om hylsmuttrar, varvid jag blev intresserad att göra praktiskt prov med de två unika varianterna. Jag har monterat den 3dje typen till mina roderplåtar, som i mitt fall är den korta typen, 4 st. Nr 1 är original hylsmu...
- tor 22 nov 2018 22:02
- Kategori: Annat
- Tråd: Återställa pentry
- Svar: 10
- Visningar: 1122
Re: Återställa pentry
OK, när jag loggar in med Medlem och lösenord, och är medlem, kommer jag in. Men att skriva det här svaret måste jag gå tillbaka och åter logga in med mitt användarnamn , det har klarnat, tack Maja.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
- tor 22 nov 2018 21:34
Ang. åtkomst av ex. monteringsanv, delvis kopplat till den här tråden. Loggar in med med mitt nya användarnamn,( min tidigare inloggning har raderats), går in under BÅt sedan till Tips och öppnar rubriken Instruktioner, där endast" mont.anv. D röstjärn" ligger, vilken går att öppna. Men att komma vi...
- mån 19 nov 2018 20:32
Kan ge några mått på pentryskivan, som jag har demonterad. Bredd=530mm Djup=490mm, måtten är mätta över lister som är på 3 sidor. Skivan har en romboid form, där front sidan är parallell-förskjuten 19mm, förut. Monteringsanvisningen, som kan ge några bra uppgifter vid montering, kan vara till viss n...
- ons 14 nov 2018 22:48
- Tråd: Lagning av frostsprängning i kölsvin.
- Svar: 6
- Visningar: 665
Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.
Om man tittar på bilden, så visar den det aktra kölsvinet där järnkölen är ett steg lägre, se ritn. 1460, och att det inte är någon laminering i den delen framgår tydligt , dels har plastytan spruckit och ingen laminering har lagts upp mot rowingväven och en spricka syns tydligt utmed skrovsidan. Ef...
- ons 03 okt 2018 08:19
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 44
- Visningar: 19165
Re: Centrumlyft
Har tidigare i den här tråden beskrivit hur jag lyfter båten med centrumlyft, vilket visas med den bild som lagts in, IF1426. Den lastbärande rundslingen är 3ton (gul) omkr. 6m= l.-3m med en klassad schackel 2,5ton. De sling, 2st, som balanserar båten, vilka utgår från toppvantens öglebultar (röstjä...
- sön 26 aug 2018 10:40
- Tråd: Alternativ till dirk?
- Svar: 16
- Visningar: 4220
Re: Alternativ till dirk?
Det används lite olika benämning på den korta Dirken som är fäst i akterstaget, vilket jag skev som, upphängningstamp, mest för att jag har en kort wire fastpressad till akterstaget, tillsammans med en tamp som bommen hänger i. Hur segelsättning hanteras bör tillägas, om man har replik eller travare...
- lör 25 aug 2018 18:28
Att ha bommen hängande i upphängningstampen vid motorgång, bör det inte vara någon större belastning på wirelåset i akterstaget. Men om du sätter segel vid motorgång, med bom och segel är hängande i tampen, (wiren), som jag tolkar din beskrivning, då förstår jag att du är orolig att det skall separe...
- tor 23 aug 2018 08:51
Den lösning du valt att med ett wirelås fästa en wire till akterstaget, vilket har fungerat, som du skriver. Men hur mycket belastning det tål finns inga riktvärde på, det beror på hur du lagt till wiren i wirelåset, om det endast är ett kort utstick i den fria änden, kan det finnas en viss, mindre,...