Sökningen fann 77 träffar

av Fredrik
05 jun 2020 17:02
Kategori: Skrov
Tråd: Luckgarage
Svar: 21
Visningar: 20938

Re: Luckgarage

Hej Fredrik. Du skrev “Jim” ... men då inlägget var mitt så hoppar jag på Med ett svar😊 (I hopp om att ditt svar var riktat till mig). Ninja (min båt no72 byggår 1968) Har ett lågt garage utan synliga förstärkningar. Jag tror att det är oförändrad layout eftersom min granne på klubben har samma sor...
av Fredrik
25 maj 2020 16:28
Kategori: Annat
Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Svar: 9
Visningar: 17878

Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration

En liten fingervisning om att andrahandsvärdet borde gå upp på IF båtar som är friska och inte sönderbyggda. Seacamper rekonditionerar dem fint utvändigt men lägger inte särskilt mycket på just det som verkligen gör båten = själva segelkontrollerna. Se bild på 73an med de gamla vinscharna kvar på si...
av Fredrik
25 maj 2020 14:42
Kategori: Skrov
Tråd: Luckgarage
Svar: 21
Visningar: 20938

Re: Luckgarage

Nu ser jag att din båt Jim, verkar ha den tidigare varianten av garage. Då borde de ju egentligen gå att få hål under sprayhoodskenan. Det går inte att flytta upp skenan något? De vanliga upphöjningarna verkar heller inte finnas på ditt garage trots att det är av tidigare modell. Om du ska fästa någ...
av Fredrik
25 maj 2020 14:31
Kategori: Skrov
Tråd: Luckgarage
Svar: 21
Visningar: 20938

Re: Luckgarage

Det är helt riktigt som Johan beskriver. Min SWE 1928 är en -74 och har det "plattare" och "lägre" rufflucksgaraget. Jag gjorde så att jag hyvlade bort de två upphöjningarna (marinplywood under gelcoaten), spacklade och målade upp hela rufflucksgaraget. Innan jag spacklade och må...
av Fredrik
25 maj 2020 14:13
Kategori: Annat
Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Svar: 9
Visningar: 17878

Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration

Jättefint jobb Jim! Du kommer få en riktigt fin båt när du är klar och då är allt jobb mödan värt. Jag ser flera IF-båtar här runt Stockholms som börjar rustas upp. Kul! Det verkar som om en del börjar förstå att man kan köpa och rusta upp en IF (i sin egen takt) till en båt som blir så bra så man v...
av Fredrik
23 mar 2020 23:17
Kategori: Gastlista
Tråd: Oerfaren gast finnes
Svar: 1
Visningar: 8739

Re: Oerfaren gast finnes

Hej Marika, vi saknar alltid någon gast. Jag har båten i Nacka och vi kommer försöka träna lite under senvåren samt köra ett antal seglingar i sommar. Sen har vi klubbbåten Prydamari på samma plats där det också behövs mer besättning- så hör av dig till mig så ska vi ordna att du kan hänga på och ka...
av Fredrik
06 dec 2017 20:40
Kategori: Forum
Tråd: Ny funktion: dela med
Svar: 1
Visningar: 7171

Re: Ny funktion: dela med

Nu verkar det funka 8)
av Fredrik
02 nov 2016 21:20
Kategori: Annat
Tråd: Renovering av InFinit
Svar: 217
Visningar: 249733

Re: Invändig renovering av InFinit

Imponerande vilket fint jobb du gör Johan. Jag rensade min båt med betydligt fräschare interiör som resultat själv. Dock lät jag mastbalken vara kvar, något som jag funderat på i efterhand. Hade känts ännu mer "färdigt" med ny mastbalk. Hur bedömer du skicket på den gamla balken avseende h...
av Fredrik
13 sep 2014 21:51
Kategori: Lyft
Tråd: Avstånd mellan stöttor mm?
Svar: 5
Visningar: 13294

Re: Avstånd mellan stöttor mm?

Hej Christina, Du behöver inte vara så orolig för stöttorna, för de behöver inte ha en exakt placering. När båten ansätts med kölen mot marken. Använd gärna ett par ordentliga grova träplintar och placera dem under framkant resp cirka 20 cm in från bakkant av kölen. När så båten står på dessa håller...
av Fredrik
09 jun 2014 20:11
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage från förpikens botten.
Svar: 38
Visningar: 59704

Re: Läckage från förpikens botten.

Hej Alex, det är en otrevlig företeelse när det läcker in i båten, särskilt under vattenlinjen. Men som tidigare inlägg beskriver så är det en lite svag punkt på IFen just där skovhalvorna möts ovan kölen. Jag har haft precis detsamma och det förvärrandes i samband med en sjutusan till grundstötning...
av Fredrik
05 dec 2013 21:55
Kategori: Allmänt
Tråd: är If:en för tung för stora vågor?
Svar: 19
Visningar: 31494

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Hej Te, Du ska nog inte bekymra dig så mycket om IF båtens sjövärdighet. Den är väldigt stark, säker och sjövärdig. Visst får man jobba lite med rodret i hård akterlig sjö och vind. Men den överraskar aldrig som vissa andra segelbåtar kan göra. Däremot precis som Marek påpekar är den som många andra...
av Fredrik
01 apr 2013 20:04
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41227

Re: Köpa värmare

Hej, Jag har gjort en enkel lösning på värmare som jag trivs med. Har en Wallas 1300 som jag har monterat i styrbords garderob. Den lilla Wallas 1300an har utblåset direkt från själva värmaren i form av ett runt utblås med vridbart galler för att på så vis kunna rikta utblåset något. Jag tycker den ...
av Fredrik
17 mar 2013 08:51
Kategori: Beslag
Tråd: Däckslayout
Svar: 5
Visningar: 11531

Re: Däckslayout

Kommer inte ihåg märket på den men har för mig jag köpte den på Seasea den är tunn och tål att trampas på, och laddar batterier utmärkt.
av Fredrik
16 mar 2013 21:37
Kategori: Beslag
Tråd: Däckslayout
Svar: 5
Visningar: 11531

Däckslayout 3 bättre bild

Här en bättre bild på motorfästet...
av Fredrik
16 mar 2013 21:33
Kategori: Beslag
Tråd: Däckslayout
Svar: 5
Visningar: 11531

Däckslayout 3

En till..