Sökningen fann 108 träffar

av Nils D
lör 12 maj 2018 12:27
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 14
Visningar: 927

Re: Installation av solpanel

Det skulle jag kunna göra! Men det är nog ännu bekvämare att använda antingen laddningsregulatorns inbyggda funktion att koppla bort lasten så att panelerna klarar att ladda fullt eller att koppla bort lasten med dess timerfunktion. Det är en riktigt bra regulator! Jag har slagit av kylen under nat...
av Nils D
lör 21 apr 2018 14:25
Kategori: Tursegling
Tråd: Affärer på syd och ostkusten
Svar: 5
Visningar: 837

Re: Affärer på syd och ostkusten

Håller med om att det sällan är problem med matinköp. Finns på många platser, och båtgrannar i natur- och gästhamnar har ofta många bra tips också om detta. Det finns också några bra källor om man vill planera långt i förväg, som t.ex. Gästhamnsguiden och Nautiska Förlagets böcker Landsort-Skanör oc...
av Nils D
tis 20 mar 2018 19:47
Kategori: Beslag
Tråd: Roderlås?
Svar: 22
Visningar: 2395

Re: Roderlås?

Ja, det är onekligen svårt att backa med IF-båten (gäller väl alla segelbåtar vad jag har förstått?) Nja, det finns båtar som är hopplösa att få att gå dit man vill när man backar (Vega och Mariehom 32 är två exempel) medan andra, framförallt med ett delat lateralplan och relativt kort köl, är gans...
av Nils D
tis 20 mar 2018 19:02

Jag tycker mig också ha märkt att när jag backar ut mellan stolparna utan motor och vill att båten ska gira styrbord genom att lägga rodret för det, så girar den ofelbart babord. Vill jag att den ska gira babord så girar den naturligtvis styrbord. Intressant observation. Detta har jag inte märkt av...
av Nils D
mån 19 mar 2018 10:39
Kategori: Common
Tråd: Marieholm IF-E New Rudder
Svar: 2
Visningar: 590

Re: Marieholm IF-E New Rudder

Sorry to read about your rudder problems. You can, or at least could, by a new rudder from a company in Sweden called Marieholm Strömstad marina, who specialized in renovating and selling spare parts to International Folkboats and other constructions from the same builder (Marieholm). Don’t know if ...
av Nils D
fre 16 mar 2018 18:30

Tack även för kommentarer kring att backa ut från bryggan, försöker dra mig ut men har verkligen gjort misstaget att koppla loss båten i aktern, självklart borde man stå i fören så att båten kommer så långt ut som möjligt. Inser nu att jag slipper backen helt då, vilket tidigare varit mitt största ...
av Nils D
fre 16 mar 2018 11:29

Jag har ofta väldigt stora problem att lägga till i hemmahamnen på egen hand. Det blåser ofta från fel håll och är trångt mellan båtar och bojar. Men framför allt får jag inte rodret att ligga stil när jag behövs på annat håll. Vad tycker ni är den bästa lösningen för att få till ett enkelt roderlå...
av Nils D
tis 13 mar 2018 09:13
Kategori: Kappsegling
Tråd: Distansbana hur lyckas man?
Svar: 8
Visningar: 1121

Re: Distansbana hur lyckas man?

Segling på distansbana innebär oftast också att det inte är entypssegling utan man har att tampas med en blandning av båtar av olika storlek. Och i dessa dagar är en IF ofta bland de mindre båtarna. Vilket i sin tur innebär att man kan hamna i vindskugga bakom rätt stora segel, och har att ta hänsyn...
av Nils D
ons 07 mar 2018 21:27
Tråd: Marieholm IF-E
Svar: 4
Visningar: 815

Re: Marieholm IF-E

Hello IF sailors, My name is Alberto Perin from San Diego, CA. I just got a beautiful Marieholm IF-E that need some repairs. There is anybody arounf that has th same model and want to share with me some tips? Fair winds Alberto I had planned to come over to San Diego this spring, but unfortunately ...
av Nils D
fre 20 okt 2017 09:36
Tråd: Outboard well
Svar: 17
Visningar: 2477

Re: Outboard well

Do you have a kind of remote control in the cockpit or do you have to lean overboard to change gear, for example? Isn't it annoying? I do not have a remote control. You are of course correct that a remote control would probably make things easier in some situations, and I have read about a few IF b...
av Nils D
tor 19 okt 2017 14:17
Tråd: Outboard well
Svar: 17
Visningar: 2477

Re: Outboard well

My biggest concern is boats controllability when reversing with outboard in the well - I'm very afraid of narrow passages in marinas :oops: There are in my opinion two different aspects of controllability in situations like these. One is reversability to reduce speed, the other is maneuverability, ...
av Nils D
tis 10 okt 2017 08:11
Kategori: Motor
Tråd: Folkbåtscentralens motorfäste
Svar: 8
Visningar: 3284

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Det enda alternativ som finns att köpa som jag kände till när jag ville byta motorfäste var ett till H-båten. Men om jag minns rätt var det minst lika dyrt, och dessutom svårt att få tag på. Dessutom antog jag att det passar sämre eftersom H-båten och IF/Folkbåt har olika akterkonstruktioner. På div...
av Nils D
fre 06 okt 2017 08:37
Kategori: Kappsegling
Tråd: Segling i hård vind
Svar: 7
Visningar: 1109

Re: Segling i hård vind

Men jag tror nog efter att ha läst era kommentarer att jag ligger lite för hårt på vinden och motorbåtskör lite, dvs viker upp för mycket mot större vågor. Får öva mer i vår på styr-tekniken. Håller med om att styrningen är mycket viktig, och kanske framförallt för oss turseglare som inte i första ...
av Nils D
tis 26 sep 2017 07:34
Kategori: Lyft
Tråd: Dags att ta upp båten
Svar: 4
Visningar: 823

Re: Dags att ta upp båten

Vad som är enklast och bäst kan nog variera beroende på hur uppläggningsplatsen ser ut och liknande. Och förstås hur tung motorn är och hur stark man själv är. Samt hur torrsättningen går till; om det sker med kran, sublift eller något annat. Själv tar jag alltid av motorn när båten väl ligger på pl...
av Nils D
tis 05 sep 2017 15:53
Kategori: Lyft
Tråd: Ta ned masten under vintern?
Svar: 7
Visningar: 1287

Re: Ta ned masten under vintern?

Jag delar helt och hållet uppfattningen som redan framförts att du bör masta av. Inte minst eftersom båten är ny för dig, så bör du kontrollera riggens skick, som Marek påpekar. Om du vill läsa lite om hur man gör vid riggning och avriggning rekommenderar jag att du laddar ner Seldéns broschyr om de...