Sökningen fann 2772 träffar

av maja
30 aug 2010 13:14
Kategori: Beslag
Tråd: Längd Spinnaker gajar?
Svar: 23
Visningar: 48950

Re: Längd Spinnaker gajar?

Jag har stopp-åttor på mina spinnakerskot. Visserligen har det hänt några få gånger att man missat spinnakernedtagningen i lovart och släppt spinnakern framför båten med påföljande översegling, men det har alltid gått bra ändå.

Om man inte har stoppåttor finns alltid en risk att en skot kan rappa ut.
av maja
23 aug 2010 09:48
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM 2011
Svar: 2
Visningar: 7555

Re: SM 2011

Ekolns Segelsällskap ska arrangera SM under veckan efter midsommar.
av maja
22 aug 2010 21:19
Kategori: Common
Tråd: Common rudder fracture - left to corrode
Svar: 21
Visningar: 58852

Re: Common rudder fracture - left to corrode

Glass fibre structure in the very central part of the ruddder contributes very little to the bending strength. So my oplinion is that you may certainly smoothen the steel plate surface with some thin layer of epoxi filler.
av maja
22 aug 2010 21:16
Kategori: Common
Tråd: M26 vs iF boat - Original Tord S. Hull Drawings and Rig Spec
Svar: 1
Visningar: 6276

Re: M26 vs iF boat - Original Tord S. Hull Drawings and Rig Spec

As I understand the M26 has identical lines as the IF-boat. The only diference is the deck, cockpit and cabin lauyouts. Maybe the freeboard is a bit higher, but if so, this has certainly been done by a simple extrapolation of frames curves.
av maja
22 aug 2010 12:54
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25877

Re: Skotvagn till x-skena

De rostfria var nog med kullager. Det såldes sådana vagnar till X-skenor. Jag tror mig minnas, att jag en gång köpte en sådan vagn från det f.d. Marieholms Båttillbehör (Fretus) Men den passade inte (var för "trång"), så jag sände den i retur. Flera hjul är naturligtvis att föredra, efters...
av maja
22 aug 2010 10:44
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25877

Re: Skotvagn till x-skena

Om något av hjulen är intakt, så tror jag inte att det har slitits särskilt mycket. Du kan t.ex. utgå från de måtten och även sända med ett sådant som mall.

Det viktiga här är att göra nya av ett material som håller.

Dessutom, ta ett noggrant mått med skjutmått på travarens axeltapp(ar) för hjulen.
av maja
20 aug 2010 20:39
Kategori: Rigg
Tråd: Spinnakerbom
Svar: 3
Visningar: 7365

Re: Spinnakerbom

Det finns många typer av spinnakerbommar och ändbeslag, till vars och ens behov.

Besök någon stor båttillbehörsbutik och gör dig informerad, alternativt gå omkring på bryggorna i en större segelbåtshamn och kolla in segelbåtarnas spinnakerbommmar.
av maja
18 aug 2010 11:58
Kategori: Rigg
Tråd: Spinnakerbom
Svar: 3
Visningar: 7365

Re: Spinnakerbom

Klassreglerna refererar till Redskapsreglerna, som du hittar som en del i den svenska tryckta utgåvan av Kappseglingsreglerna eller på SSF:s hemsida. Vad gäller spinnakerbommen, så mäts längden som en maximal totallängd, mellan den ena yttersta punkten till den andra yttersta punkten. Det går nog at...
av maja
18 aug 2010 11:15
Kategori: Segel
Tråd: Buk åt "fel" håll i akterliket
Svar: 6
Visningar: 14688

Re: Buk åt "fel" håll i akterliket

Du ska sätta tillbaka lattorna i normal position. Utan lattor kommer akterliket att falla in, eftersom det inte finns något som håller ut det. Lattorna har inget med att seglet faller ut fel i nederdelen. Om seglet är utrustat med en genomgående topplatta (den översta) (den ska i så fall vara lika b...
av maja
18 aug 2010 08:14
Kategori: Common
Tråd: Common rudder fracture - left to corrode
Svar: 21
Visningar: 58852

Re: Common rudder fracture - left to corrode

When using epoxi, you have to use special glass fibre mats/cloth. They will advise you in the boat equipment shop.
av maja
17 aug 2010 14:32
Kategori: Segel
Tråd: Buk åt "fel" håll i akterliket
Svar: 6
Visningar: 14688

Re: Buk åt "fel" håll i akterliket

IF-segel är i princip sydda för "raka" master (dvs. någon eller några centimeters mastböj i viloläge). Mastlikskurvan brukar vara cirka 12-13 cm, vilket sätter gränsen på hur mycket seglet kan planas ut genom att böja masten. Förutom att din mast är feltrimmad vad gäller mastböjen i vilolä...
av maja
17 aug 2010 10:17
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25877

Re: Skotvagn till x-skena

Bakelithjulen sprack när trycket blev för stort vid hård skotning i hård vind och hög, krabb sjö. Delrinplasthjul håller betydligt bättre. Bl.a. är de större. Mina (nya) vagnar inköptes hos Masnedö Marincenter för ett tiotal år sedan. Tyvärr har de utgått ur sortimenten i takt med att X-skenorna har...
av maja
16 aug 2010 17:34
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25877

Re: Skotvagn till x-skena

Det finns (dvs. har funnits) olika skotvagnar till X-skena. De som är mest hållbara har 4 relativt stora hjulpar av delrinplast. Jag har kört sönder en skotvagn en gång. Det var nog original, som inte heller var så kraftig som den jag satte dit sedan. Kontentan av detta är väl, att om du inte hittar...
av maja
16 aug 2010 13:34
Kategori: El
Tråd: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges
Svar: 9
Visningar: 19709

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Funderar på att skaffa cigg-kabeln och på att montera ett cigguttag i handskfacket i sittbrunnen. Jag tror det blir problem med IP, såvida du inte använder en annan lämplig kontakt. Ciggkontakterna har nog knappast IP 22 vilket är långt från vad man kräver för miljön i en sittbrunn. Använd istället...
av maja
16 aug 2010 10:54
Kategori: El
Tråd: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges
Svar: 9
Visningar: 19709

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Även jag har inför årets säsong skaffat mig en Garmin GPSMAP 76 Csx. Jag är mycket nöjd, även om sjökorten är något dyra. För att inte klydda och vara heltäckt skaffade jag hela Norden. Det kostade litet drygt vad jag fick ge för navigatorn. Kanske höjdmätare och inbyggd kompass är litet onödigt (oc...