Sökningen fann 179 träffar

av FredrikH
06 nov 2006 13:09
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37913

Jag tror att det var Buddy Melges som sa att "om man seglar snabbast, men åt fel håll, kommer man snabbt väldigt långt efter".
av FredrikH
05 nov 2006 20:58
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37913

Det viktigaste är ju att ha ett system med hur man trimmar. Det går ju ut på att ha fullt drag i seglen, ju fortare man seglar, desto planare kan man göra seglen. Vid ett visst läge börjar det bli dags att spilla vind, vilket man kan göra på många olika sätt. Det är svårt att säga exakt vad man skal...
av FredrikH
29 okt 2006 08:35
Kategori: Common
Tråd: Open sea capability
Svar: 14
Visningar: 36857

I think it is no problems for you sailing the boat from scandinavia to UK. The boat is very stable and you can go with full sails up to 30 knots of wind (even with spinnacre!). The best is to be three persons. The conditions for cooking are not so good when you are at open sea, I recommend that you ...
av FredrikH
24 okt 2006 13:06
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37913

Sagget i förstaget beror ju väldigt mycket på i vilka förhållanden man seglar. Är det platt vatten och en jämn vind, kan man ha hårt förstag och väldigt plana segel, eftersom det då blir lätt att styra med en optimal infallsvinkel (anfallsvinkel?). Farten blir hög, men rorsman måste vara väldigt akt...
av FredrikH
18 okt 2006 08:29
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 24868

Det tolkar jag som facit :D För några dagar sedan så tog jag en prommenad i Fiskebäck och idkade spioneri :oops: mot ett antal IF-båtars bottnar, bla din. Den ser imponerande jämn och fin ut måste jag säga. Jag har redan börjat därav att frågeställningen var aktuell när tråden dök upp. Det var ju b...
av FredrikH
17 okt 2006 08:41
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 24868

Jag använder en vanlig slipkloss av kork, på den lägger jag en scotch-brite-svamp (sån man har i köket). Sedan lindar jag våtslippapper runt alltihop och sätter igång att slipa. Det funkar bra tycker jag, även på de rundade delarna av skrovet.

Och kom ihåg: Du har ju hela vintern på dig!
av FredrikH
02 okt 2006 16:02
Kategori: Tursegling
Tråd: Hva slags toalettløsning?
Svar: 15
Visningar: 28129

Jag är för Porta Potti! Som en hink, fast lite mera lyx och flärd! Enkel att tömma över relingen under gång, och bra att ha om det uppstår ett nödläge och det är för långt till närmsta hamn. Min står i garderoben, det är bara att öppna dörren och sätta sig. Inga modifieringar av båten behöver göras.
av FredrikH
19 sep 2006 15:01
Kategori: Rigg
Tråd: Rev-cleat på bommen
Svar: 18
Visningar: 31171

Jag håller med maja, att det är rätt onödigt med rev på en IF-båt. När det blåser så mycket att det är dags att reva, är det inte roligt att vara på sjön längre... Det går att köra med fullt segelställ upp till ca 18 m/s, men det blir förstås inte så bekvämt då... Däremot kan en kryssfock vara bra a...
av FredrikH
17 sep 2006 20:08
Kategori: Skrov
Tråd: Tätning mellan däck och fribord.
Svar: 1
Visningar: 6429

Är det mycket sprucket kanske det är bäst att ta bort och göra om det. Annars rekommenderar jag att du skär bort tätningsmassan med en kniv på de ställen det är dåligt, och fyller på med nytt. Köp en tub Sikaflex 291, den finns i vitt och fungerar bra.
av FredrikH
16 sep 2006 20:20
Kategori: Beslag
Tråd: Storskottalja, suggor och teknisk avdelning?
Svar: 3
Visningar: 8653

Re: Fäste för suggor?

Hej igen, Tack för tips! Och så en följdfråga: hur gör man ett bra fäste i däck för blocken till suggorna? Behövs fästplatta med fyra genomgående skruvar, eller räcker två vanliga skruvar och en bygel? Två vanliga skruvar och en bygel räcker bra för att hålla suggorna. Jag har till och med skruvat ...
av FredrikH
16 sep 2006 15:11
Kategori: Rigg
Tråd: Kilar under mastfoten
Svar: 20
Visningar: 29157

Eftersom förstagets infästning sitter ganska långt ner på masten, och akterstaget sitter fästat längst upp i toppen, kommer du att krumma masten när du drar i akterstaget. När du krummar masten, försvinner buken i storseglet och du får ett planare segel. För att få max förstagsspänning, rekommendera...
av FredrikH
15 sep 2006 12:10
Kategori: Kappsegling
Tråd: Hur mycket prestandaökning ger krängband?
Svar: 1
Visningar: 6171

Man tjänar på att ha krängband. Hur mycket man tjänar är oväsentligt, kan man segla lite fortare på en kappsegling är det värt det. Ju mer du kan kränga upp båten, desto mer tryck kan du ha i seglen --> högre fart, mindre avdrift. Vilken typ av bana du seglar spelar väl ingen roll... Jag tycker dess...
av FredrikH
31 aug 2006 10:53
Kategori: Kappsegling
Tråd: Tjörn Runt och LYS
Svar: 19
Visningar: 31889

För att inte kasta alltför stor skugga över den Accent som vann Tjörn Runt, kanske vi skall påpeka att Hans Oskarsson även vunnit SM i H-båt tidigare i år, så besättningen får nog antas vara väldigt kompetent. Båten var också i toppskick, t.ex. hade de mallat upp kölprofilen. När det sedan gäller sj...
av FredrikH
31 aug 2006 09:27
Kategori: Kappsegling
Tråd: Tjörn Runt och LYS
Svar: 19
Visningar: 31889

LYS kanske skulle justeras oftare?

Hej, jag har gjort samma noteringar som du, skall man vinna Tjörn Runt verkar det som att det gäller att plocka ut en båt som inte seglat i klass, och sen hotta upp den så mycket det går. Ex. Dominant 95, Stortriss, Maxi 68 är sådana båtar som man säkert kan segla mycket snabbare än man borde. Därem...