Hej
Har besluttet mig for købe en IF båd.
Har fundet en velholdt båd fra 1973 til en billig pris.
Men der er en del blærer i bunden (2-6 mm store)!!
Når man skraber på malingen forsvinder de, og ren og jævn/plan gelcoat kommer til syne.
Ifølge nuværende ejer havde båden også problemet da han købte den i 96. Han har for 8 år siden slebet bunden ned og behandlet med primer (vistnok Hempels lightprimer). Siden da har den fået VC17 hvert år, men blærerne opstår stadig.
Er dette en alvorlig Böldpest, som kræver større behandling?
Er der nogen som kender svaret?
På forhånd tak.
Böldpest/ Osmose
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2781
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Du får fuktmäta båten. Om den skrovet är fuktig får du låta torka ut det ordentligt innan du bottenbehandlar den med vattentät primer. Om du inte har möjlighet att förvara båten inomhus kan torkningen dröja minst en säsong utomhus.
Men enligt din beskrivning verkar blåsorna ju uppstå i primern. Så du skulle även kunna ta bort all primer och måla bottenfärgen direkt på skrovet. För om skrovet redan är fuktigt, så blir det troligtvis inte så mycket värre.
Men enligt din beskrivning verkar blåsorna ju uppstå i primern. Så du skulle även kunna ta bort all primer och måla bottenfärgen direkt på skrovet. För om skrovet redan är fuktigt, så blir det troligtvis inte så mycket värre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2781
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
På gamla båtar är det inte helt ovanligt att skrovet är fuktigt och gelcoaten så porös och genomsläpplig att det inte blir några blåsor i gelcoaten. Men om man målar det fuktiga skrovet med vattentät primer biildas då blåsor under denna.
Lösningen är att torka ut skrovet ordentligt innan man målar med vattentät primer alternativt inte alls måla med något vattentätt.
Lösningen är att torka ut skrovet ordentligt innan man målar med vattentät primer alternativt inte alls måla med något vattentätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Böldpest / Osmos
Hej! Vårt varv har köpt en Tramex Skipper plus och jag mätte fukthalten på Prydamari på 4 ställen över skrovet och siffrorna var bra, ca 7% (relativt tal inte exakt fuktprocent) på friborden och 10% under vattenlinjen. Rodret var lite fuktigare, speciellt längre ned.
Prydamari har epoxibehandlats och lyckligtvis när skrovet fått torka ur ordentligt. Det känns roligt att skrovet är torrt under vattenlinjen och epoxin är intakt!
Prydamari har epoxibehandlats och lyckligtvis när skrovet fått torka ur ordentligt. Det känns roligt att skrovet är torrt under vattenlinjen och epoxin är intakt!
Senast redigerad av 2 IF 2719, redigerad totalt 15 gång.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Böldpest / Osmos
Efter att ha mätt fukthalten på Prydamari så mätte jag på min egen IF-båt och där var siffrona för friborden också ca 7% (relativt tal inte exakt procent mängd fukt) men under vattenlinjen mellan 15-25%. Min båt sanblästrades för 5 dgr sedan. Jag har sett sett ökat antal små blåsor under vattenlinjen senaste säsongerna. Jag epoxibehandlade med tjärepoxi för ca 7 år sedan, men både slipade rent, tvättade och epoxibehandlade på våren, vilket var dumt och jag had inte heller fuktmätt skrovet vilket troligtvis stängt in fukt som resulterat i blåsor mellan laminat och gelcoat.
När båten väl blästrats så var där tusentals blåsor, ett par mm i diameter som gick ned någon millimeter i laminatet. Jag trodde inte det skulle vara så mycket men många blåsor visade sig vid blästringen. Vi passade på att mäta på 3 andra båtar bla en Maxi 77 från 1975 som blästrats och alla hade en fukthalt under vattenlinjen på ca 20%, dock inte lika många blåsor som jag hade på min IF.
Nu har jag tvättat båten med vatten 3ggr och kommer fuktmäta i februari igen och sen i maj. Om laminatet då är torrt kommer jag att epoxibehandla med NM böldspärr i juni. Om det inte är torrt kommer jag hyvla av all återstående gelcoat och vänta tills det är helt torrt, men hoppas det inte behövs eftersom alla blåsor är öppnade. Nils Malmgren har bra instruktioner för den som vill läsa mer...
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... pest-osmos
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... -boldpest-
osmos/reportage-boldpestbehandling
När båten väl blästrats så var där tusentals blåsor, ett par mm i diameter som gick ned någon millimeter i laminatet. Jag trodde inte det skulle vara så mycket men många blåsor visade sig vid blästringen. Vi passade på att mäta på 3 andra båtar bla en Maxi 77 från 1975 som blästrats och alla hade en fukthalt under vattenlinjen på ca 20%, dock inte lika många blåsor som jag hade på min IF.
Nu har jag tvättat båten med vatten 3ggr och kommer fuktmäta i februari igen och sen i maj. Om laminatet då är torrt kommer jag att epoxibehandla med NM böldspärr i juni. Om det inte är torrt kommer jag hyvla av all återstående gelcoat och vänta tills det är helt torrt, men hoppas det inte behövs eftersom alla blåsor är öppnade. Nils Malmgren har bra instruktioner för den som vill läsa mer...
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... pest-osmos
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... -boldpest-
osmos/reportage-boldpestbehandling
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- IF 2719
- Inlägg: 493
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has thanked: 94 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Böldpest / Osmos ta bort all gelcoat
Hej igen! Jag har läst på lite mer om osmos. Det är ingen nackdel att ta bort all gelcoat, speciellt om den är spröd och inte sitter så hårt, epoxin fäster bättre direkt på laminatet (glasfibern). Sen rent logiskt så borde fukt kunna följa glasfibrerna så att fukt sprider sig från en blåsa ut längs fibrerna. Ringde också upp Ragnar Jalakas som osmosbehandlat 2 IF o en Sveakryssare och han peppade för att slipa bort allt. Ragnar har skrivit i Medvind om detta och det är värt att läsa!
Denna länk är också bra http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm
Seglarhälsningar Martin R
Denna länk är också bra http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm
Seglarhälsningar Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2386
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Re: Böldpest/ Osmose
Intressant Martin!
Från bilderna ser det ut som att det är luftblåsor från tillverkningen. När skrovet plastades har där blivit små håligheter. Det är nog inte så ovanligt att det kan se ut på det sättet. Vissa är bättre och andra är sämre.
Jag gjorde vid min för 20 år sedan, men kan inte minnas att där var så många blåsor. Fast å andra sidan undersökte jag nog inte så noga. Jag slipade endast på polygrund och lite på gelcoat, mest för att jämna till efter att jag skrapat bort bottenfärg. Nu efter många år har det börjat dyka några enstaka blåsor, men inte tillräckligt för att jag ska ha lust att göra om jobbet igen.
Bra med bilder och text som visar hur detta ser ut och åtgärdas! Det kommer att bli bra när du är klar!
Från bilderna ser det ut som att det är luftblåsor från tillverkningen. När skrovet plastades har där blivit små håligheter. Det är nog inte så ovanligt att det kan se ut på det sättet. Vissa är bättre och andra är sämre.
Jag gjorde vid min för 20 år sedan, men kan inte minnas att där var så många blåsor. Fast å andra sidan undersökte jag nog inte så noga. Jag slipade endast på polygrund och lite på gelcoat, mest för att jämna till efter att jag skrapat bort bottenfärg. Nu efter många år har det börjat dyka några enstaka blåsor, men inte tillräckligt för att jag ska ha lust att göra om jobbet igen.
Bra med bilder och text som visar hur detta ser ut och åtgärdas! Det kommer att bli bra när du är klar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
- Been thanked: 1 time
Re: Böldpest/ Osmose
Det där kommer bli riktigt bra. Man önskar dock att man kunde vända båten upp och ner under arbetsprocessen.
Luftblåsorna är garanterat från tillverkningen som Johan skriver. När jag bytte bottenstockarna i min slipade jag glasfiberrent i hela kölsvinet och känslan var att ursprungsbyggaren inte alltid varit noga med att luftrolla.
Luftblåsorna är garanterat från tillverkningen som Johan skriver. När jag bytte bottenstockarna i min slipade jag glasfiberrent i hela kölsvinet och känslan var att ursprungsbyggaren inte alltid varit noga med att luftrolla.