Böldpest/ Osmose

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

martin40
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 okt 2006 23:07

Böldpest/ Osmose

Inlägg av martin40 »

Hej
Har besluttet mig for købe en IF båd.
Har fundet en velholdt båd fra 1973 til en billig pris.
Men der er en del blærer i bunden (2-6 mm store)!!
Når man skraber på malingen forsvinder de, og ren og jævn/plan gelcoat kommer til syne.
Ifølge nuværende ejer havde båden også problemet da han købte den i 96. Han har for 8 år siden slebet bunden ned og behandlet med primer (vistnok Hempels lightprimer). Siden da har den fået VC17 hvert år, men blærerne opstår stadig.

Er dette en alvorlig Böldpest, som kræver større behandling?
Er der nogen som kender svaret?

På forhånd tak.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Du får fuktmäta båten. Om den skrovet är fuktig får du låta torka ut det ordentligt innan du bottenbehandlar den med vattentät primer. Om du inte har möjlighet att förvara båten inomhus kan torkningen dröja minst en säsong utomhus.

Men enligt din beskrivning verkar blåsorna ju uppstå i primern. Så du skulle även kunna ta bort all primer och måla bottenfärgen direkt på skrovet. För om skrovet redan är fuktigt, så blir det troligtvis inte så mycket värre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Men är det verkligen osmosis om blåsorna bara sitter i primern och gelcoaten är intakt som martin beskriver?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

På gamla båtar är det inte helt ovanligt att skrovet är fuktigt och gelcoaten så porös och genomsläpplig att det inte blir några blåsor i gelcoaten. Men om man målar det fuktiga skrovet med vattentät primer biildas då blåsor under denna.

Lösningen är att torka ut skrovet ordentligt innan man målar med vattentät primer alternativt inte alls måla med något vattentätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Böldpest / Osmos

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Vårt varv har köpt en Tramex Skipper plus och jag mätte fukthalten på Prydamari på 4 ställen över skrovet och siffrorna var bra, ca 7% (relativt tal inte exakt fuktprocent) på friborden och 10% under vattenlinjen. Rodret var lite fuktigare, speciellt längre ned.
IMG_0221.jpg
IMG_0221.jpg (44.32 KiB) Visad 12663 gånger
IMG_0222.jpg
IMG_0222.jpg (54.59 KiB) Visad 12663 gånger
IMG_0228.jpg
IMG_0228.jpg (88.04 KiB) Visad 12663 gånger
IMG_0229.jpg
IMG_0229.jpg (90.64 KiB) Visad 12663 gånger
Prydamari har epoxibehandlats och lyckligtvis när skrovet fått torka ur ordentligt. Det känns roligt att skrovet är torrt under vattenlinjen och epoxin är intakt!
Senast redigerad av 2 IF 2719, redigerad totalt 15 gång.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Böldpest / Osmos

Inlägg av IF 2719 »

Efter att ha mätt fukthalten på Prydamari så mätte jag på min egen IF-båt och där var siffrona för friborden också ca 7% (relativt tal inte exakt procent mängd fukt) men under vattenlinjen mellan 15-25%. Min båt sanblästrades för 5 dgr sedan. Jag har sett sett ökat antal små blåsor under vattenlinjen senaste säsongerna. Jag epoxibehandlade med tjärepoxi för ca 7 år sedan, men både slipade rent, tvättade och epoxibehandlade på våren, vilket var dumt och jag had inte heller fuktmätt skrovet vilket troligtvis stängt in fukt som resulterat i blåsor mellan laminat och gelcoat.

När båten väl blästrats så var där tusentals blåsor, ett par mm i diameter som gick ned någon millimeter i laminatet. Jag trodde inte det skulle vara så mycket men många blåsor visade sig vid blästringen. Vi passade på att mäta på 3 andra båtar bla en Maxi 77 från 1975 som blästrats och alla hade en fukthalt under vattenlinjen på ca 20%, dock inte lika många blåsor som jag hade på min IF.
Här har jag börjat slipa (med andningsmask och dammasugare). Jag har mätt vattenlinjens bredd och skrivit ned den på en vit tejpbit 20 cm ovanför vattenlinjen.
Här har jag börjat slipa (med andningsmask och dammasugare). Jag har mätt vattenlinjens bredd och skrivit ned den på en vit tejpbit 20 cm ovanför vattenlinjen.
IMG_0239.jpg (83.13 KiB) Visad 12654 gånger
Ovan vattenlinjen finns inga blåsor, men under finns flera.
Ovan vattenlinjen finns inga blåsor, men under finns flera.
IMG_0241.jpg (40.73 KiB) Visad 12654 gånger
Det fanns rester av tjärepoxin och jag slipade bort den i helgen och på några ställen visade sig efter 15 min en liten fuktprick och där slipade jag extra för att öppna blåsan som satt därunder. Så här ser det ut en bit ovanför kölen.
Det fanns rester av tjärepoxin och jag slipade bort den i helgen och på några ställen visade sig efter 15 min en liten fuktprick och där slipade jag extra för att öppna blåsan som satt därunder. Så här ser det ut en bit ovanför kölen.
IMG_0237.jpg (88.13 KiB) Visad 12654 gånger

Nu har jag tvättat båten med vatten 3ggr och kommer fuktmäta i februari igen och sen i maj. Om laminatet då är torrt kommer jag att epoxibehandla med NM böldspärr i juni. Om det inte är torrt kommer jag hyvla av all återstående gelcoat och vänta tills det är helt torrt, men hoppas det inte behövs eftersom alla blåsor är öppnade. Nils Malmgren har bra instruktioner för den som vill läsa mer...

http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... pest-osmos

http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi/bolds ... -boldpest-
osmos/reportage-boldpestbehandling
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Böldpest / Osmos ta bort all gelcoat

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Jag har läst på lite mer om osmos. Det är ingen nackdel att ta bort all gelcoat, speciellt om den är spröd och inte sitter så hårt, epoxin fäster bättre direkt på laminatet (glasfibern). Sen rent logiskt så borde fukt kunna följa glasfibrerna så att fukt sprider sig från en blåsa ut längs fibrerna. Ringde också upp Ragnar Jalakas som osmosbehandlat 2 IF o en Sveakryssare och han peppade för att slipa bort allt. Ragnar har skrivit i Medvind om detta och det är värt att läsa!

Denna länk är också bra http://ks.ownit.nu/IF/if_osmos.htm
Här har jag tagit ett tag med stämjärnet...
Här har jag tagit ett tag med stämjärnet...
1.jpg (75.78 KiB) Visad 12407 gånger
Här efter stämjärn i förstoring, ser rätt ok ut?
Här efter stämjärn i förstoring, ser rätt ok ut?
2.jpg (76.74 KiB) Visad 12407 gånger
Här är ett område där blästringen visade på blåsor o man ser håligheter i laminatet under, men de är torra.
Här är ett område där blästringen visade på blåsor o man ser håligheter i laminatet under, men de är torra.
3.jpg (87.25 KiB) Visad 12407 gånger
Här var gelcoaten intakt och efter slipning ser det rätt ok ut?
Här var gelcoaten intakt och efter slipning ser det rätt ok ut?
4.jpg (86.4 KiB) Visad 12407 gånger
Seglarhälsningar Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Böldpest/ Osmose

Inlägg av johan swe-1870 »

Intressant Martin!

Från bilderna ser det ut som att det är luftblåsor från tillverkningen. När skrovet plastades har där blivit små håligheter. Det är nog inte så ovanligt att det kan se ut på det sättet. Vissa är bättre och andra är sämre.

Jag gjorde vid min för 20 år sedan, men kan inte minnas att där var så många blåsor. Fast å andra sidan undersökte jag nog inte så noga. Jag slipade endast på polygrund och lite på gelcoat, mest för att jämna till efter att jag skrapat bort bottenfärg. Nu efter många år har det börjat dyka några enstaka blåsor, men inte tillräckligt för att jag ska ha lust att göra om jobbet igen.

Bra med bilder och text som visar hur detta ser ut och åtgärdas! Det kommer att bli bra när du är klar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Böldpest/ Osmose

Inlägg av JoakimAxelsson »

Det där kommer bli riktigt bra. Man önskar dock att man kunde vända båten upp och ner under arbetsprocessen.
Luftblåsorna är garanterat från tillverkningen som Johan skriver. När jag bytte bottenstockarna i min slipade jag glasfiberrent i hela kölsvinet och känslan var att ursprungsbyggaren inte alltid varit noga med att luftrolla.
Skriv svar