Hej
Jag har en äldre IF från -68?. Vill nu lära mig segla med spinnaker. Då visade det sig att masten på båten inte är förberedd för spinnaker som på senare modeller,
alltså inga genomföringar i masten för spinnaker, dessutom finns bara två hjul i mastfoten där nu fallen för storen och förseglet löper. Min fråga är, kan jag rigga för spinnaker med min mast men istället ha utanpåliggande fall till spinnakern och spinnakerbommen. Jag tyckte mig se ett fäste en liten bit ovanför ingången till försegelfallet uppe i masten.
/leif
Fråga om spinnakerriggning på gammal IF
Moderator: Moderator
Re: Fråga om spinnakerriggning på gammal IF
Hej.
Jag har gjort det på min IF från 1968. Här är någrar bilder. Jag är ingen expert men såhär gjorde jag.
Jag fälde in en (ganska stor) blocktrissa i masten ovanför förstaget (Finns i klassreglerna vart den ska sitta.) och sedan gjorde jag ett uttag i masten ca 2 meter ovanför mastfoten. Jag en låsrotta på masten (där fallvinshen satt orginal) Den använder jag vid kappsegling.
jag har även ett löst block vid mastfoten som bryter tampen bak till en låsrotta på luckgaraget ifall jag ensamseglar eller crusingseglar.
För att göra hålet i masten använde jag en liten 4 mm borr och borrade massa hål tills jag fick loss biten, sedan var det till att fila till så det blev fint och rätt storlek på hålen. Jag köpte blocktrissan, och uttaget på Benns och tror det kostade ca 500 inklusive (rigg)popnitar och allt.
Bommen har använder jag orginal öglan som sitter på spridarfästet. Där har jag ett litet block och helt utanpåliggande. Jag hade tanken på att fälla in det också, men tycker det har fungerat så pass bra och hoppar över att göra fler hål i masten.
Lycka till
Vallan
Jag har gjort det på min IF från 1968. Här är någrar bilder. Jag är ingen expert men såhär gjorde jag.
Jag fälde in en (ganska stor) blocktrissa i masten ovanför förstaget (Finns i klassreglerna vart den ska sitta.) och sedan gjorde jag ett uttag i masten ca 2 meter ovanför mastfoten. Jag en låsrotta på masten (där fallvinshen satt orginal) Den använder jag vid kappsegling.
jag har även ett löst block vid mastfoten som bryter tampen bak till en låsrotta på luckgaraget ifall jag ensamseglar eller crusingseglar.
För att göra hålet i masten använde jag en liten 4 mm borr och borrade massa hål tills jag fick loss biten, sedan var det till att fila till så det blev fint och rätt storlek på hålen. Jag köpte blocktrissan, och uttaget på Benns och tror det kostade ca 500 inklusive (rigg)popnitar och allt.
Bommen har använder jag orginal öglan som sitter på spridarfästet. Där har jag ett litet block och helt utanpåliggande. Jag hade tanken på att fälla in det också, men tycker det har fungerat så pass bra och hoppar över att göra fler hål i masten.
Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Fråga om spinnakerriggning på gammal IF
Jag har kört med utanpåliggande spinnakerriggning till min IF sedan 26 år tillbaka och inte upplevt det som något problem.
För fallet har jag satt fast ett vanligt block i en av sidofästöglorna vid mastfoten. Till upphalet har jag monterat ett kindblock längst ner på mastens sida. Om man har nedhal, kan man montera ett block i den främre fästöglan på mastffoten.
Dessutom har jag satt en stump chock-cord mellan undervanten, dragen runt framsidan av masten alldeles nedanför spridarna. Detta är för att haländarna för fall och lift ska hållas i schack, så att framför allt fallet inte ger sig ut och fastnar runt spridarnocken.
För fallet har jag satt fast ett vanligt block i en av sidofästöglorna vid mastfoten. Till upphalet har jag monterat ett kindblock längst ner på mastens sida. Om man har nedhal, kan man montera ett block i den främre fästöglan på mastffoten.
Dessutom har jag satt en stump chock-cord mellan undervanten, dragen runt framsidan av masten alldeles nedanför spridarna. Detta är för att haländarna för fall och lift ska hållas i schack, så att framför allt fallet inte ger sig ut och fastnar runt spridarnocken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983