Organisera akterstuv

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Organisera akterstuv

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Hej

Finns det någon i forumet som vill dela inspirationsbilder på sin välorganiserade akterstuv?

Jag kan börja med ett totalt oorganiserat utrymme som bl.a. innehöll 3 st ankare (som sällan används i Skåne), en cykelpump till fedrarna och delar till en säkerhetssele.

Ingenting jag är stolt över i dagsläget men förbättringsarbete är ju kul, eller hur 8)

Här finns fn 2 dåligt fastsatta reglar. Under den ena har eventuellt funnits en träskiva. Jag gissar att förra ägaren fixat själv men kanske finns det fler med liknande lösning?

Hoppas på kreativa förslag om plastboxar som passar i utrymmet, krokar för tampar och fendrar fästa under luckorna eller sargkanten och dylika "hack".
16888368328475421330139663658533.jpg
16888368328475421330139663658533.jpg (58.88 KiB) Visad 904 gånger
Senast redigerad av 1 Anna SWE-3280, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Organisera akterstuv

Inlägg av maja »

Om detta är utrymmet under akterluckorna, är enligt min mening inget som finns som standard. Kan det vara så att din båt saknar motorbrunn och har en slät durk i hela utrymmet under luckorna. I så fall kan anordningen på bilden kanske ha funktionen att det som stuvas här inte ska åka omkring i hela utrymmenär man seglar.

Dessutom, om detta är durken i akterutrymmet ska man undvika att skruva i och kanske igenom densamma.

Och eftersom du är betalande medlem i IF-båtförbundet och bl.a. får Medvind i brevlådan varje gång som den kommer ut, är du välkommen att ringa mig. Det kan vara enklare så...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Anna SWE-3280
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 aug 2006 19:20
Segelnummer: 3280
Båtnamn: Inga Therese
Ort: Råå
Has thanked: 5 times

Re: Organisera akterstuv

Inlägg av Anna SWE-3280 »

Tack, den möjligheten ska jag inte missa, hör av mig efter helgen.

Det stämmer att min båt saknar motorbrunn och jag antar att alla hål i skivan medför skräp/väta i kölfickan under.

Jag tänkte mest på tips av typen att lämpliga plastboxar som håller prylarna på plats under segling. (Sneglat på IKEAs avfallslåda "Sortera" 37L med den sneda sidan mot akterspegeln).

Kanske ska frågan ligga under Tursegling/Utrustning istället för under Teknik/Annat.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Organisera akterstuv

Inlägg av Nils D »

Som Marek skriver finns det ingen standardlösning här. Vissa, som jag, har en motorbrunn. Oftast inplastad sedan många år tillbaka.

En vanlig lösning inte bara i en IF utan i andra båtar i samma storlek är att ha något slags plastlådor för förvaring. De gamla drickabackarna är perfekta eftersom de har en gles botten så vatten och annat rinner igenom. Men hittar man inga sådana så finns ju plastlådor i olika storlekar på många ställen att köpa utan att man ruinerar sig.

Tidigare ägare till min båt har skruvat fast lite smålådor så de inte far runt. Gissar att ett par av dessa helt enkelt är en upp och nervänd plasthink som skurits till så den inte blir så djup och sedan fästs i durken. En för bergskilar, och en för lite småprylar. Jag har också en drickaback för diverse flaskor och kemikalier.

Om man har tanken till snurran i akterstuven kan man också skruva fast ett par träbitar i durken så tanken inte far runt i grov sjö. Och eventuellt fästa ett spännband i trät så man kan låsa fast tanken också.

Oavsett hur man löser förvaringen finns det två saker som jag tycker är mycket viktiga.

1. Se till att tunga saker sitter fast och inte kan fara runt.
2. Ha så lite vikt som möjligt i akterstuven

En IF:s akter är inte speciellt bärig, och det finns inget bättre sätt att försämra seglingsegenskaperna på våra båtar än att vräka ner så mycket man kan i akterstuven. (Själv har jag t.ex. batterier i köksvinet, reservankaret i förpiken och dricksvatten i stuvfacken mitt i båten för att hålla ändskeppen så lätta som möjigt)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Organisera akterstuv

Inlägg av maja »

Jag har igenplastad motorbrunn med kragen intakt. Så där får jag automatiskt ett permanent stuvningsställe.

Som Nils använder jag också gamla drickabackar. På min durk blir det lagom med två på det utrymme som blir kvar efter bensindunken, om den nu finns med. Man kanske kan klara sig med en 5-liters reservdunk vid korta turer. Men på en helt plan durk, kanske det finns utrymme till ytterligare en eller två drickabackar.

Vad man väljer att stuva i backarna/lådorna blir väl var och ens ensak och litet beroende hur man använder båten. Jag brukar heller inte stuva så mycket tunga grejor, kanske ungefär 5 kg i varje back samt en 10-liters vattendunk i motorbrunnen.

Ett alternativ till drickabackar är leksaksbackar från Ikea, som har samma dimensioner sonm drickabackarna. Men de saknar gallerbotten, så man får borra några hål för att få till eventuell dränering.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Organisera akterstuv

Inlägg av johan swe-1870 »

I akterstuven har jag i normafallet inget som väger något; en svabb, några fendrar och i motorbrunnen en hink som används för att samla tomma burkar.

Vid tursegling finns där också bensindunkar, elkabel och livboj. Bensindunk fäster jag med rem i några beslag som skruvats i durken.

Just nu ser där ut så här:
20230711_112043.jpg
20230711_112043.jpg (172.62 KiB) Visad 709 gånger
De få gånger jag tar upp ankare brukar det få ligga där bak med kätting och tamp tills de har blivit rengjorda, torkade och undanstuvade. Skulle jag drabbas av genomblött bomtält eller segel, får det också ligga där bak tills jag har kunnat torka dem. Jag har förresten också en liten ankarolina fäst på ena luckans undersida.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar