Segelfråga

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Segelfråga

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Jo jag har sett att vissa IF-båtar (inte många alls) har bakre skenor på relingskanten som sitter i höjd med sittbrunnen.
Någon har sagt att dessa är för att kunna använda ett stort försegel s.k. reacher.
Hur såg ett sådant segel ut på en IF? Var det inget bra segel eftersom ingen verkar använda det idag?
Användes andra "knas-segel" typ blooper eller liknande?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfråga

Inlägg av maja »

Jag tror att det var frågan om en så kallad maxigenua.

Men som jag har erfarit fungerade inte det seglet särskilt bra på bidevind, och därför försvann det snabbt ur IF-båtens segelgarderob.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Segelfråga

Inlägg av IF1158 »

Om maxi-genua, är det samma som "genua 1"?
Vad hade en sådan för mått för en IF-båt?

Jag funderar lite på ett lättsamt segel för undanvind i sommar då vi har småbarn ombord och skall segla mest inomskärs så ett snällt segel att använda vore skoj.

Så frågan är att fixa en s.k. "reacher" eller "drifter" eller är det bättre med "genua 1" eller en gennaker?
Eller använda spinnakern som gennaker?

Skulle var akul höra erfarenheter för att hitta ett slappt och lättsamt lättvindssegel för undanvind för sommarens trivsel.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelfråga

Inlägg av maja »

J-måttet (förtriangelperbpendikeln) som är (det vinkelräta och därmed kortaste avståndet från skothoret till förliket för IF-båtens genua är cirka 140 % av förtriangelbasen. Genua 1 brukar beteckna den största genuan eller ibland en genua med 150% av J-måttet. En sådan genua skulle bli cirka 20 cm längre i underliket ift. den genua som är standard..

Att skaffa sig segel som inte är standard och som kanske har begränsad användningsförmåga blir väl dyrt. Själv seglade jag som ensam vuxen spinnaker med mina söner utan problem när viden blåste lätt. Bara barnen är tillräckligt långa är det lätt att lära dem att gippa, och då blir det hela ännu enklare.

Du kanske kan hitta en begagnad gennaker från en båt som har ungefär samma riggmått som en IF-båt. För övrigt går det hyfsat bra att använda en spinnaker som gennaker, genom att halsa ena hornet med en lina genom en ring framför förstaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Segelfråga

Inlägg av IF1158 »

Jag tänkte hitta nåt begagnat segel.
Som ett lättvindssegel så går det nog hitta en hel del begagnat som inte kostar mycket, bara förliksmåttet är hyfsat rätt tänkte jag.

Halsa spinnakern har jag funderat på att prova, ingen risk att man får trasig spinnaker pga att den belastas annorlunda?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Segelfråga

Inlägg av IF1158 »

Segelarkeologi
Har rotat kring detta med reacher, drifter, screacher, flasher etc.
Var det denna typ av segel som fanns att köpa en gång i tiden för att nyttja de originalmonterade bakre skotskenorna?

Helt enkelt, dåtidens gennaker som inte satt på peke.
Funkade dessa segel? Troligen inte eftersom ingen använder dessa idag eller har jag fel?

"However sometimes "drifter" referred to hanked-on "genoas" made out of ripstop nylon (spinnaker material) in which case it could be a very light air upwind sail too."
Drifters are cut fuller, light air, downwind/wind aft of the beam is the primary intended use.

"The reacher might also be a high cut headsail intended for apparent wind angles outside close hauled."
Reacher's can be used when the wind is forward of the beam, the angle of which is different depending on the cut of the sail, usually 50 degrees or more.

I have what is called a screacher on the bow, it's a light air (good to 14kts) furling sail good to a observed 40 degrees, size wise it's about the same as a 200% genoa and is on it's own furler in front on the jib - it's also on a track much like a traveller so I can move it from side to side - improving angles either upwind or down wind. Some would call it a code zero.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Segelfråga

Inlägg av IF1158 »

Jag besvarar mitt eget inlägg med denna fina sida:
http://www.sailingtotem.com/2014/07/the ... ising.html

AWA – apparent wind angle
TWS – true wind speed
DDW – dead down wind, meaning wind come from directly behind the boat

Drifter
AWA: 45° – 180° (DDW if poled out)
TWS: 1-5
Complexity: easy
Sailcloth: nylon or polyester (not good for cruising), 2oz to 3oz per SY.
Construction: crosscut or miter cut
Hoist/douse: from bag
Storage: very bulky
A drifter is for the lightest of winds only and the size (geometry) varies widely. It’s often attached to a stay, but can be a free flying luff with Dyneema luff line. Drifters have a very full shape to slowly bend wind around the sail. They’re relatively inexpensive, but have a very limited range of use.

Cruising chute / gennaker / MPS /asymmetric
AWA: 90°-ish (beam reaching) to 180° (DDW) if poled out.
TWS: 3 to ? (most likely 20 to 25 TWS, but can be higher if you dare)
Complexity: moderate
Sailcloth: nylon or polyester (not good for cruising), 0.4oz to 2.2oz per SY
Construction: tri-radial (best) or bi-radial
Hoist/Douse: with a sock (easiest) or directly from bag
Storage: very bulky
Unlike spinnakers, asymmetric sails have only one vertical edge that can be the luff, unless hoisted incorrectly- which is symmetrically embarrassing! Sail shape is fuller in the front (luff) and flatter in the back (leech), like a headsail. It is easier to rig and fly than a spinnaker. In general, the tack attaches at the bow via a tack lines and has a free-flying luff. There are many geometry and shape variations based on boat/purpose/etc. but a general-purpose sail is most common. Using a spinnaker or whisker pole adds complexity (though still simpler than spinnaker setup), but helps the sail fly better. When close reaching, attaching the tack to pole give complete control of tack location. For broad reaching to DDW, attaching pole to clew helps project the sail to keep it filled and reduce collapsing.

Code zero / screecher
AWA: 60°-ish – 180° (DDW) if poled out.
TWS: 5 to ? (very sailcloth / AWA dependent – closer angles = less max wind, otherwise similar to asymmetric)
Complexity: easy to moderate.
Sailcloth: nylon or polyester (not good for cruising) or laminates (polyester and/or high modulus fibers)
Construction: tri-radial
Hoist/douse: continuous line furler (stows in bag with sail)
Storage: rolled up, so less bulky
Now we’re into it! Code sails (0, 1, 2, 3, etc.) are designed with very specific purpose (wind velocity/angle) for racing. A “code zero” for cruising doesn’t really fit what implied within racing. Some sailmakers are branding names (Doyle UPS, etc.) but let’s just call it a cruising code zero (CCZ). A screecher for cruising has the same general characteristics as CCZ, but for multihulls. To simplify here, they’re collectively called CCZ/S.

Asymmetric sails blend features of spinnaker and headsail to simplify flying. CCZ/S takes design another step closer to headsail than the rest: it still has a free flying luff, but geometry and shape slide closer to a genoa. This sail’s purpose is to increase effective AWA sailing range, and can approach close hauled angles, and handle a higher load (windspeed). It’s easier to fly, and takes up less space stowed. Furling is generally easy, although practice and good gear help. CCZ/S can be made with a UV cover to remain hoisted for longer periods, making it again one step easier to use.
Fredrik Ringblom
Skriv svar