Fock kvalitet?

Segel

Moderator: Moderator

IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Fock kvalitet?

Inlägg av IFIF »

Det ser svårt ut att hitta en begagnad kryssfock så jag kollar runt lite på nätet. Boding har 3 olika sorter (Dacron Crosscut, Laminat Triradial, G2 Membrane)
http://www.boding.se/priser/modell/if/

Vad är skillnaden och vilket ska man välja för vanlig helgsegling?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Nils D »

För vanligt helgsegling duger säkert en crosscut i dacron.

Men när jag läser specifikationerna på Bodings hemsida verkar det som att de erbjuder den gamla focken. Marek skrev i ett inlägg i din förra tråd att du borde överväga den nya istället. Ger dig ett segel med mer allroundegenskaper som gör att du sällan eller aldrig känner att du vill byta till din genua. Funderar faktiskt själv på att skaffa en för helg och ensamsegling, trots att jag har en hyfsat fräsch fock on en nästan ny genua.

Det finns en hel del om den nya focken på dessa sidor. Kolla t.ex. en tidigare diskussion här
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?p=2825

En tidig artikel av Marek finns i Medvind 2008, nummer två, som du hittar här
http://www.ifboat.com/index.php?q=ladda ... =2008&nr=2

Vill gärna understryka vad som sägs om att ändra skotskenan för att kunna utnyttja den större focken. Hade vänner som till sin Misil II ville ersätta fock och genua med en större fock med modernare skärning. De skaffade inte någon ny fockskena och hade stora svårigheter att hitta rätt skotpunkter. Trist förstås om man köpt ett nytt segel och inte kan utnyttja det.

/Nils D
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
IFIF
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 maj 2012 13:25

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av IFIF »

Bra tips. Hittar både 105% och 110% fockar på
http://www.segelmakare.com/WebbSegelpris/frame.asp
för ca 6500:- Låter väl rätt OK?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

Det är viktigt att duken i focken är bra och kraftig,, eftersom den ibland används i ganska hårt väder.

Triradialsegel för försegel och storsegel är fullständigt onödiga för en IF-båt. Det bara fördyrar seglet. Inte ens vi kappseglare har sådana segel förutom i spinnakern.

När det gäller focken. är det viktigt att man får tillräckligt långa lattor och att akterrundan är utbyggd. Numera kan man utnyttja den gamla designen med utbyggd akterrunda, eftersom klassreglerna tillåter längre lattor.

För övrigt förstår jag inte att man inte har tillverkat cruising-fockar med utbyggd akterrunda och längre lattor innan, då lattlängden var begränsad till 300 mm. För så länge man inte använder seglet i kappsegling, får det ju se ut hur som helst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Lasse L »

Skall gå över från genua till kryssfock.
Max "höjd" och självslående.
Vill prova innan jag köper ny.
Har en äldre fock ( för kort) som jag syr på en foil (för rullen).
Blir jag nöjd beställer jag en ny i höst.
Genuan är helt slut har lappat, lagat och sytt in ett fönster i den.
Som båtägare får man fuska i många yrken.
segelsomnad1.jpg
segelsomnad1.jpg (111.37 KiB) Visad 24008 gånger
segelsomnad2.jpg
segelsomnad2.jpg (105.29 KiB) Visad 24008 gånger
Segelfockkort.jpg
Segelfockkort.jpg (48.48 KiB) Visad 24007 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

Om du vill använda rullsegelbeslaget, får du antingen avstå från lattor och därmed utbyggd akterrunda eller ha lämpliga stående sådana.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Berguv »

Kapar tråden då jag går i segelköpartankar. Just nu har jag en rullgenua, sannolikt från åren kring millennieskiftet, som försegel. Har efter sommaren bestämt mig för att investera i en fock för att underlätta segling med ovana gastar och när det blåser på. Det verkar vara tunt med begagnade IF-fockar på köp-och-sälj-avdelningen, så jag har därför tittat på H-båtsforumet där man kan komma över en fock för ca 2000 kr.

Mina frågor:
- vad är rekommenderad dukvikt för en IF-fock tänkt att användas i upp till styv kuling?
- H-båtsfockarna mäter enl följande: Förlik: 7,58 Akterlik: 7,13 Underlik: 2,83. Seglet är alltså inte lika "högt". Gör detta stor skillnad?
- Det segel jag tittat på är försett med plastclips i förliket att fästa på förstaget, men jag har ju rulle. Behöver seglet därmed sys om, och vad tror ni det kostar?

Har tittat på alternativet att köpa en ny fock från Rollytasker, De vill ha 350 dollar + 150 dollar frakt för följande segel:

Luff 7.80 m : Leech 7.50 m
Foot 3.90 m : Area 14.38 m2
6 oz US Dacron Crosscut.

Vad tror ni om det? Erfarenheter av denna tillverkare? Bättre än ett 5-6 år gammalt segel från mer klassisk segelmakare?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

Berguv skrev: - H-båtsfockarna mäter enl följande: Förlik: 7,58 Akterlik: 7,13 Underlik: 2,83. Seglet är alltså inte lika "högt". Gör detta stor skillnad?
H-båtens fock är mycket lik IF-båtens "lilla" fock, dvs. den som gällde före 2010 (innan man fick lov att ha en större fock). Det enda som egentligen skiljer är det kortare förliket. Detta har ingen betydelse i det här sammanhanget. Snarare ger det en bättre balans mellan förlik och akterlik.
Berguv skrev: - Det segel jag tittat på är försett med plastclips i förliket att fästa på förstaget, men jag har ju rulle. Behöver seglet därmed sys om, och vad tror ni det kostar?
Om du har förstagsprofil och inga hakar utan en genua som har ett förliksrep anpassat till profilen, ska man inte ha några hakar eller clips, utan ett likadant profilförliksrep som ditt gamla segel har. Enligt tidigare inlägg (bild) från Lasse L verkar det behövas sys på ett profilförlik.

Dessutom kan du inte ha några (horisontella) lattor kvar i akterliket, eftersom seglet ju ska rullas in. Kanske det räcker med att ta bort lattorna..

Du får diskutera detta med din segelmakare för att få ett pris.
Berguv skrev: Har tittat på alternativet att köpa en ny fock från Rollytasker, De vill ha 350 dollar + 150 dollar frakt för följande segel:

Luff 7.80 m : Leech 7.50 m
Foot 3.90 m : Area 14.38 m2
6 oz US Dacron Crosscut.

Vad tror ni om det? Erfarenheter av denna tillverkare? Bättre än ett 5-6 år gammalt segel från mer klassisk segelmakare?
Enligt måtten är detta en genua som Rollytasker erbjuder. En fock skotas innanför vanten och nåste därför ha ett mycket kortare underlik (foot), mindre än cirka 2.95 m. Dessutom är dukvikten alldeles för liten för en kryssfock. Borde vara som H-båtfockens (6.2 eller 6.5 Oz tror jag det är). Dessutom specificerar Rollytasker varken dukkvalitet eller duktillverkare. Så man kanske köper en liten gris i säcken med en så mager specifikation...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av IF 2719 »

Jag har en begagnad H-båt racingfock mellanvind som jag är mycket nöjd med. Jag använder den mest när jag seglar med barnen och familjen. Den är lätthanterlig och ger god sikt. Bra fart också om det blåser lite extra. Provade vid DM förra året i 8-12 m/s och då kryssade vi lika högt och snabbt som andra IF, men de gick fortare på halvvind. Har aldrig provat med 110% focken men den är kanske ännu bättre...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Gripen »

Jag väcker den här tråden då fock från H-båt har diskuterats tidigare i tråden. Ni som har H-båts fockar, andvänder ni skotskenor placerade på orginal placering eller på den nya placeringen längre fram nära ruffen?

// Mvh Gustaf
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

Det ska vara den "nya" placeringen för fockskenan, dvs. en hel "skenlängd" framåt och in mot ruffsidan. Då hamnar en bit av skenan framför rutan. Med den placeringen av skenan kan du normalt ha skotblockets position mitt på skenan, dvs. ungefär där rutan slutar framåt. Allt detta med beskrivande bild finns skrivet om i gamla Medvind.

Den ursprungliga focken syddes med ett mera uppskuret underlik, och då hamnade skotpunkten längre bak. Om du har den ursprungliga skenan, kan du köra på det förligaste hålet och kompensera litet med att halsa focken högt med en dyneemastropp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Gripen »

Tack Marek,

Jag har för närvarande inga skenor på däck så nya kommer alltså monteras på den nya placeringen. Trevligt också att hålla gångytan ren.

// Gustaf
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av IF 2719 »

Precis som Marek säger gör jag faktiskt. Har en H-båtsfock för mellanvind och jag använder det förligaste hacket på min orginalmonterade fockskena, men därtill halsar jag focken 20 cm ovan däck. Inte så estetiskt kanske, men båten seglar bra på det viset, annars blir focken på tok för plan nertill och öppen i toppen. Har planer på att ta bort skenan o montera ny längre fram och mer midskepps som beskrivits, men för att få bort den gamla o plasta igen hålen efter den, måste jag först montera ned övre skåpen o garderoberna i båten för att komma åt. Jag tror att den gamla skenan läcker lite grann så detta är definitivt något jag har på min "Att göra lista". Lycka till! Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Pesch
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2012 01:34
Segelnummer: 3269
Båtnamn: Tiffany
Has thanked: 1 time

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av Pesch »

Hej,
Har beställt den nya större kryssfocken och inser att jag behöver flytta fram skotskenan.
I tråden hänvisas till att ritning på ny position finns i en gammal Medvind. Vet någon i vilken Medvind den finns?
Peter
IF3269 Tiffany
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fock kvalitet?

Inlägg av maja »

Hej Peter !

Du hittar nog vad du behöver veta i forumtråden >> https://ifboat.se/forum/21/663 .
För övrigt så finns nog artiklarna i någon eller några Medvind kring millenniumskiftet. Leta i Medvind-registret som finns på webbsidan >> https://ifboat.se/medvind
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar