Travare/Replik

Segel

Moderator: Moderator

ifbåt
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2012 23:39

Travare/Replik

Inlägg av ifbåt »

Har en IF-båt från -76 med Proctormast. Är det någon nackdel att komplettera storseglet med travare? Brukar klubbkappsegla en del med båten. De som beställer nya storsegel idag, är det med travare eller replik, det blir lite bökigt med replik både när man hissar och revar seglet.

//Kjell
1344
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 okt 2012 08:36

Re: Travare/Replik

Inlägg av 1344 »

Hej

Jag köpte i år en ny racing stor från north med travare. huvrida den håller på et SM vet jag ej , men den går mycket bra på de srs seglingar som jag deltagit i.

MVH
Magnus 1344
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Travare/Replik

Inlägg av maja »

Den enda nackdelen med travare på ett sprillans nytt segel torde väl vara att nya storsegel bör rullas. Med några år på nacken blir seglet mjukare, och det blir inga veck om man viker det ovanpå bommen.

Själv brukar jag köpa mina (kappseglings)segel med replik och efter sisådär 4-5 år utrustar jag det med travare och ett rev. Ett sådant (10 år gammalt) storsegel duger gott till kvällskappseglingarna i klubben, åtminstone där jag seglar.

Man kan även köpa ett segel i mera mjuk du, men då blir seglet inte så formbeständigt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Travare/Replik

Inlägg av johan swe-1870 »

Upplever du inte att seglet är för långt när det från början är gjort med replik och sedan får travare? Eftersom du inte får sträcka underliket utanför mätmärket blir ju följden att du seglar med mer buk än du vill.

Eller blir seglet omsytt då det får travare?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Travare/Replik

Inlägg av maja »

Halshornet sitter på samma plats, så seglet kan aldrig komma för långt bak på bommen. När man spänner mastliket, får man en sträckt linje mellan halshorn och fallhorn. Travarnas horisontella läge i vertikalplanet justerar sig själva, eftersom mastlikskurvan ger gott om extra duk, och de ligger i allmänhet och skramlar litet i likrännan. Det är bara när man böjer masten som en del och ibland kanske alla av dem belastas i horisontell riktning.

Så allt justerar liksom sig självt... ;-)...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar