Segel

Segel

Moderator: Moderator

IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Segel

Inlägg av IF 2571 »

Hej

Blev tidigare i somras stolt ägare till en IF, har nu hittat ett segel (se bild) som jag nu misstänker är en gennaker och ej en spinnaker som jag vid första anblicken trodde pga av materialet, formen och att de finns ett babordshorn (rött) och ett (grönt) styrbordshorn.

Seglet är assymmetriskt, röda liket mäter 8,1 m lång, gröna liket 7,6m . De utgår våder från fallhornet vertikalt nedåt till ca mitten, där tar horisontella våder vid, som löper från röda hornet och bredas till nästa dubbla storlek innan de når de gröna liket.

Så min fråga är om ni därute tror jag har rätt i mitt antagande om att det är en gennaker, och om så tar jag gärna emot ideér om hur jag ska halsa det ? Vad jag förstått är de inget segel som ingår i IF:s segelgarderob?

Tacksam för input.
Bilagor
Segeltyp.jpg
Segeltyp.jpg (129.99 KiB) Visad 13932 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

En spinnaker ska ha lika långa stående lik (dvs. för- och akterlik) och brukar ha grönt och rött likband för att indikera styrbords- och babords lik. En gennaker har olika längd på för- och akterlik, där förliket är längre än akterliket.

Så enligt min hypotes är det en spinnaker som blivit omsydd till att vara en gennaker.

En gennaker ska halsas i en ring framför förstaget och gippas genom att man släpper ut seglet framå i gippen. Det är en fördel om man har en lina genom ringen, så att halsen kan släppas upp.

Du kan även använda seglet som en vanlig spinnaker genom att halsa det i spinnakerbommen, men eftersom liken är olika långa får du gippa seglet genom att vända det bak- och fram i gippen. I så fall är det bra med suggor. Du kan även ta ner seglet helt och hissa det på den andra sidan.

Men min rekommendation är nog trots allt att du säljer seglet och skaffar dig en riktig spinnaker...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Segel

Inlägg av IF 2571 »

Tack Maja,

Det kan nog stämma, ser dock inga avvikande sömmar i seglet, men de kan säkert va svårt att upptäcka för en lekman.
Har en riktigt spinnaker i garderoben också, glömde nämna det.

Måste testa dess funktion som en gennaker en gång innan ev försäljning, min båt saknar lämplig ring framför förstaget, så måste nog bli med hjälp av spinnakerbommen om de inte är någon som känner till någon smart riggning från den normala försegelinfästningen fram till en punkt framför förstaget?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Segel

Inlägg av Nils D »

Folkbåtscentralen sålde, i alla fall tidigare när den låg i Danmark, ett mycket stort assymetriskt lättvindssegel för folkbåtar, så det kanske finns erfarenheter från folkbåtsseglares användning av detta segel som kan ge dig tips om hur du skall halsa detta om du letar runt lite på nätet.

Hör gärna av dig igen senare och berätta hur du tycker det fungerat när du har lite egna erfarenheter. För oss ensamseglare som inte klarar av att köra spinnaker på egen hand kanske det kan vara ett intressant lättvindsalternativ?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

Thorbjörn Andersen i IF-båten DEN 312 "Sjökan" (tidigare SWE 2392 (tror jag det var), vinnare av det danska mästerskapet, seglade ensam hem från Stubbeköbing till Svanemöllehavnen, en distans på drygt 60 sjömil. Han satte spinnakern och gippade den alldeles själv under gång i 6-8 m/s vindstyrka och krabb sjö.

Detta bevittnades av undertecknad.

Så allt är nog frågan om skicklighet och teknik... :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Segel

Inlägg av IF 2571 »

Tack för tipset Nils,

Försökte göra några sökningar utan större lycka, men jag ska ta kontakt med Boding som tillverkat seglet och som fortfarande idag marknadsför och säljer gennakers till IF-båtar. Dom om några bör ju ha kunskapen. Ska testa att halsa den med spinnakerbommen i helgen, återkommer med erfarenheter från de nästa vecka.

Även om If båten inte är byggd för gennakersegling så känns de bedrövligt tvingas ta ner spinnakern för att sätta genuan när man legat på en fin undanvindsbog med spinnakern men är tvungen kursändra mot slör/halvvind.. Här vill jag kunna ha ett alternativ.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

En all-roundspinnaker fungerar fint i brant slör och halvvind. Den är optimal så länge windexen inte pekar för om tvärs, men man kan bära den ytterligare något tiotal grader mot vinden.

För övrigt kan man ju alltid offra litet prestanda på länsen och skaffa sig en planare slör- och halvvindspinnaker. En sådan blir trots allt överlägset bättre på länsen än en gennaker.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 2571
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 aug 2013 09:42

Re: Segel

Inlägg av IF 2571 »

Jag får bättra på tekniken och trimningen helt enkelt :-)

Boding hade samma uppfattning som du Maja, så saken är nog biff.

"Att döma av bilderna och måtten är det en omsydd spinnaker, som nu fungerar som gennaker.
En gennaker måste halsas framför förstaget, vilket betyder att ni på något sätt måste fästa en ögla längst fram i fören.
Det är enda sättet att få seglet att fungera, jag rekommenderar er att montera en pad-eye (uppfällbar bygel), finns på de flesta båttillbehörs butiker."

Vad är er erfarenheter av spinnaker tillsammans med försegel, har hittills revat förseglet innan spinnakersättning, går de att få dem att samverka på ett bra sätt utan att S blir orolig och kollapsar?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segel

Inlägg av maja »

Spinnakern brukar i allmänhet sättas med förseglet uppe för att förhindra att spinnakern tvinnar sig kring förstaget och så att spinnakern kommer upp i lä om detta segel.

Om vinden är tillräcklig, kan man behålla förseglet uppe, framför allt om detta är litet (t.ex. en fock). Men om vinden är lätt kan ett stort försegel (en genua) störa, och i så fall kan kan man fira det eller rulla det kring sitt eget akterlik och binda det mot förstaget.

Vi nedtagning av spinnakern gäller samma som vid hissning, dvs att förseglet ska vara uppe först.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar