är If:en för tung för stora vågor?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Nils D »

Janken skrev:
Nils D skrev:
maja skrev: I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Marek, var fäster du säkerhetsselens band?
Principen är busenkel!
Fäst selen i något som är stadigt och håller, med marginal, för dig.
Jag brukar använda akterpulpiten när jag sitter i brunn.
Tack för kommentarerna. Principerna är jag nog klar över. Både att det gäller att ha rejäla fästpunkter och hur man rör sig framåt på däck genom att se till att man ständigt sitter fast i en fästpunkt.

Min fråga gällde snarare konkreta lösningar på vad som är hållbara fästpunkter. Skotbalken är det jag själv funderat på, men vore intressant med tips på ytterligare en. Själv har jag varken mantåg eller pushpit (akterpulpit) på min båt. Men också om jag hade detta är jag tveksam om pushpit är tillräckligt stabil för en säkerhetslina. Kan säkert se olika ut på olika båtar, men de jag seglat på tidigare har inte haft pushpitfästen som är tillräckligt stabila för att jag skulle använda dem som fäste för en säkerhetslina. Jag skulle aldrig använda mantågsstöttor, pulpit eller pushpit för att förtöja båten, och jag är ännu mer rädd om mig själv än om min båt :-)

Men jag kanske är för pessimistisk i detta avseende?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

Själv använder jag mantågsfötterna.

Men har man inga sådana, kan man spänna ankarolinaband eller liknande mellan vardera akterknap och förknapen och kroka i säkerhetsselens brandhake i ett av dem. Fördelen här är att man kan röra sig framåt och bakåt utan att behöva kroka om. När man sitter i sittbrunnen eller gör något på fördäcket, kan man med fördel vara fastkrokad i båda de längsgående banden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av IF 2719 »

Intressant läsning.! Ett stumt band eller lina mellan akterknap o yttre genuaskena på vardera sida o dubbla hakar borde också funka så länge man ej behöver fram på fördäck. Jag ska också förbereda nedhalslina 4mm till focken som ni beskrev.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

Den yttre skotskenan är monterad med M3 eller M4 om jag minns rätt. Mina skruvar är mässingsskruv, vilket jag kommer ihåg. I vilket fall som hest utgör inte den yttre skotskenan någon säker fästpunkt, ännu mindre om man dessutom använder en travare.

Välj inte för tunn lina som nedhalslina för focken. Med en tunn lina blir det svårare att hålla och dra. Dessutom fäster den sämre i de normala storlekarna på servocleaten som man brukar använda (för annat).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av S1811 »

Sorry för sent svar...

Nej IF:en är en mycket tålig och välseglande skapelse.
Jag seglar min IF som är en kappseglings rustad båt, dvs inget staket och pulpit & pushpit, ensam för det mesta.

Med full stor och en hårdvinds genua rätt trimmade funkar det upp till 14-15 m/s.
Blåser det så mycket vid start blir det ett rev om det går och kryssfocken
Släpp ner storskotsvagnen i lä, trimma cunningham hårt, sträck bomliket hårt, ta ordentligt i akterstaget, ansatt kick så är storen ok.
Genuan/kryssfocken får du släppa ut så det inte fladdrar.
Vid kryss går det som tåget.
Vid undanvind gör jag så här:
Styr inte plattläns utan kryssa i medvinden, göm inte släppa på akterstaget.
Är det riktigt hårt så slå mot vinden även om du gör 270 grader.
Har du koll och det känns bra så går det att gippa.

Lycka till, Mikael
Skriv svar