Aktre garderobsskotten

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Aktre garderobsskotten

Inlägg av JoakimAxelsson »

Är det ok att plasta fast de aktre skotten/väggarna i skrovet? Klassregeln är ju förbjudande men det verkar finnas lite olika varianter på hur man löst garderobsutformningen. Jag har kapat ner skottet på styrbordssidan så att det har samma form som det lägre på babordssidan och de känns lite fladdriga därav tanken på att plasta fast dem med några remsor till skrovsidan inne i garderoben.
Jag ska ändå plasta knän så jag tänkte passa på när jag ändå är där om det är tillåtet.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av johan swe-1870 »

Hmm, jag vet inte riktigt.

Du har rätt i att de aktre garderobskotten egentligen inte är fästa mot skrovet. De är bara ditsatta löst och fastskruvade i övrig inredning, dvs i salongskojer och -överskåp. På BB-sidan har skottet i original fäste i den fasta garderobsfronten och i hyllan på toppen, men på SB-sidan är det bara fäst via den smala skivan ovanför dörren till taket. Det är egentligen fantastiskt att de båda skotten sitter så bra som de gör! De är ju faktiskt inte fästa särskilt bra. Ingenstans utefter tak eller skrov sitter de ju fast.

Om du kapar ner SB-sidans skott förstår jag att det känns lite löst. Det blir intressant att höra vad en klassregelkunnig säger om fastplastning mot skrovet,
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Det finns rätt mycket skrivet på forumet om att plasta knän. Jag tänkte göra det, men avvaktade och har inte gjort det än. Jag vet inte hur det är att plasta fast garderobsdelen som du beskriver i förhållande till klassreglerna. Kanske det går att plasta fast en trälist eller klack som du kan skruva fast garderoben mot skrovsidan i, men kolla med klassregelkännare först, Marek eller Fredrik? Lycka till med jobbet! Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av johan swe-1870 »

I klassregeln står att detta är obligatoriskt:
En garderob, översidan minst i höjd med skarndäck, bredd minimum 350 mm.
Garderoben ska ha front med öppning eller dörr.
Akta så du inte slutar med båda garderoberna lägre än skarndäck!

Där står också att
Skott ska vara fastplastade i skrovskal och däck
Obligatorist är också:
Skott enligt ritning 1460. För båtar av årsmodell 1967 får mastskottet saknas.
Noggrann läsning av ritning 1460 tyder på att det aktre skottet i garderob kanske inte räknas som skott.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av JoakimAxelsson »

Jag kommer kopiera formen på babordsskottet så det är lugnt med skarndäckshöjden. Jag har standardinredningen i min.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av maja »

Johan har helt rätt.

Aktra garderobsväggen är inget skott. Så den ska inte plastas fast.

Väggen hör till inredningen. Den ska inte fylla någon nämnvärd funktion strukturellt utan bara fungera som "avskiljande innervägg".

Man får t.o.m. ta bort en av de aktra garderobsväggarna (det räcker ju med en garderob).

Du får inte plasta fast någon del av inredningen, inte ens lister, utan får hålla tillgodo med att skruva ihop och skruva fast alla delarna. Det finns många båtar med endast en garderob i skarndäckshöjd, alternativt två garderober i skarndäckshöjd. Så detta är väl beprövat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
JoakimAxelsson
Inlägg: 50
Blev medlem: 08 aug 2017 18:28
Been thanked: 1 time

Re: Aktre garderobsskotten

Inlägg av JoakimAxelsson »

Jag misstänkte att det låg till så. Tack för klargörande.
Skriv svar