Renovering av InFinit

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Så spacklar jag med gelcoat och slipar det jämnt:
Spacklat och slipat
Spacklat och slipat
DSCF3872r.JPG (32.78 KiB) Visad 15211 gånger
Färdigbehandlad undersida skjutlucka
Färdigbehandlad undersida skjutlucka
DSCF3873r.JPG (47.65 KiB) Visad 15211 gånger
Hela undersidan av luckan har strukits med gelcoat. Det blir slätt, fint och behagligt.

Jag provar hur det passar på plats i båten:
Lucka provas på plats
Lucka provas på plats
DSCF3871r.JPG (66.16 KiB) Visad 15211 gånger
Lucka provas på plats, BB
Lucka provas på plats, BB
DSCF3870r.JPG (52.36 KiB) Visad 15211 gånger
Lucka provas på plats, SB
Lucka provas på plats, SB
DSCF3868r.JPG (49.27 KiB) Visad 15211 gånger
Det glipar lite, så det behöver justeras en aning till för att jag ska bli nöjd. Dessutom ser jag att det är en tydlig springa längre fram vid bakelitlisterna. Hmmm.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Det ser ut att bli riktigt bra! Jag har lossat två luckgarage och monterat dit igen, på min båt o en lånebåt. Var noga när du sätter dit igen, så att luckan löper lagom lätt. Båda gångerna jag monterade tillbaka garaget, så drog jag fast det något för hårt, så luckan kärvade och jag fick lossa o göra om...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag firar nyårsafton med att laga kanterna på luckgaraget:
Luckgarage undersida
Luckgarage undersida
DSCF3883r.JPG (86.74 KiB) Visad 14817 gånger
Luckgaragets kant lagas
Luckgaragets kant lagas
DSCF3885r.JPG (60.64 KiB) Visad 14817 gånger
Kanterna är tunna och sköra. Genom årens användning har de brustit på några ställen. När jag nu ändå har garaget av kan jag lika gärna laga lite.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av IF1426 »

Den bild som visar insidan av luckgaraget har ett laminat som överbryggar den öppna delen i sargen för sprayhood, och även stärker upp den plana aktra delen. Är det något som du, Johan, har utfört eller är det gjort vid tillverkningen. Varför jag undrar är att när jag för en tid sedan skulle montera servocleats på den aktra plana delen, tyckte jag att laminatet verkade tunt, varför jag skruvade bort luckgaraget och konstaterade att den delen var tunn och att det även var en öppen del vid sargen, varför jag då utförde en förstärkning som liknar den bilden visar, för att få en starkare laminat för servocleats. Mitt luckgarage är den variant med två förhöjda klackar. Det kan betyda att det finns olika utförande vid tillv., varför det kan vara bra att kolla det när man gör någon typ av montering på den delen.

L_Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Mitt luckgarage är helt original från min båt som är byggd 1974. Jag har inte förstärkt den aktre delen vid sprayhoodlisten utan bilden visar precis vad varvet har byggt. Det verkar som att en plywood-skiva har plastats in på garagets undersida, men det går inte riktigt att bedöma. Det ser ut så här:
Akterkant på undersida luckgarage
Akterkant på undersida luckgarage
DSCF3887r.JPG (62.69 KiB) Visad 14703 gånger
Det ser ut som att en förstärkning har laminerats in på undersidan, men den går inte helt bak till aktre kanten- Så om du ska montera beslag där får du kolla noga så att där finns fäste!

Mitt garage har två längsgående förstärkningar eller klackar på ovansidan för montage av trimplatta. På nyare båtar vet jag att de längsgående förstärkningarna har ersatts av en helt upphöjd yta istället.
Ovansida luckgarage
Ovansida luckgarage
DSCF3886r.JPG (59.65 KiB) Visad 14703 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu har det äntligen blivit väder så att det går att göra klart projekt skjutlucka.

Jag monterar glidlisterna i tätningsmedel:
Montering av glidlister till skjutlucka
Montering av glidlister till skjutlucka
DSCF3912.JPG (153.96 KiB) Visad 13583 gånger
Sedan lägger jag på skjutluckan och monterar de rostfria listerna. Till sist monterar jag luckgaraget. Jag väljer att sätta en 5 mm gummilist under garagets långa sidor för att fylla ut lite i det mellanrum som finns där på mitt garage.
Nymonterad skjutlucka
Nymonterad skjutlucka
DSCF3914.JPG (165.42 KiB) Visad 13583 gånger
Skjuluckan går nu lite trögre, men jag räknar med att den kommer att slita till sig efter en tids bruk.

Det är skönt att se att lagningen av skjutluckan ser bra ut. Den trasiga kant som lucklåset har orsakat på skjutluckans akterkant genom flitig användning är nu reparerad och fin igen.

Nu är det bara att vänta på vårvärmen så att båten kan bli bottenmålad och klar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
JonatanAlex
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
Been thanked: 3 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av JonatanAlex »

johan swe-1870 skrev: 27 mar 2017 17:07 Nu monteras sittbrunnsskott och salongens överskåp:

DSCF3635r.JPG
DSCF3636r.JPG
DSCF3637r.JPG
Nu när jag gått igenom din (väldigt inspirerande och välgjorda) renovering, igen, blir jag mer och mer säker på att min If är såld i byggsats, och att de tveksamma lösningar som finns i min båt inte är representativa för alla iffar.. Min saknar till exempel listen i ovankant på överskåpen, vilket gör att skåpen är hängande, inte särskilt snyggt och hållbart..

Finns det ritningar och instruktioner på inredningsdetaljer att tillgå någonstans tro? Har letat igenom klassreglerna men hittadeinget där desvärre.

Mvh Jonatan
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Renovering av InFinit

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack!

Det finns en monteringsanvisning med text och förklarande skisser. Den ligger bland medlemsdokumenten. Man måste därför vara inloggad med användarnamnet medlem med årets gällande lösenord för att kunna se det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar