Läckage från förpikens botten.

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag plastade bara på insidan. På utsidan spacklade jag i sprickan med epoxispackel. Det har hållit bra i två säsonger nu.

Om du ska plasta på utsidan, måste du noga kolla så du inte förändrar geometrin på fören så att båten inte längre mäter in som en IF-båt. Det står i klassregeln hur den ska vara. Tänk också på att nosskenan ska kunna sitta bra. Fören är lite tillplattad just för det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av maja »

Plastning/laminering på utsidan är inte tillåtet enligt klassreglerna eftersom det ändrar båtens uppbyggnad. Om du gör detta får du inte längre kappsegla med båten i tävlingar där det krävs entypsmätbrev.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
2248
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2006 17:27

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av 2248 »

Johan SWE-1870 skrev: 17 jan 2018 18:14 Jag plastade bara på insidan. På utsidan spacklade jag i sprickan med epoxispackel. Det har hållit bra i två säsonger nu.

Om du ska plasta på utsidan, måste du noga kolla så du inte förändrar geometrin på fören så att båten inte längre mäter in som en IF-båt. Det står i klassregeln hur den ska vara. Tänk också på att nosskenan ska kunna sitta bra. Fören är lite tillplattad just för det.
OK , tack för svar , varför använde du epoxispackel o. inte polyesterspackel ? Jag förmodar att du plastade med polyester på insidan ?

Henrik.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av maja »

Det finns elastiskt epoxispackel att köpa. Det är både litet elastiskt, vattentätt och har bättre vidhäftningsförmåga än polyesterspackel. Spackel används utifrån p.s.s som det är gjort innan.

Jag laminerade min spricka inifrån med polyester och varvade rowing och matta (450 g/kvm tror jag det var). Jag lade nog 6 lager (3 rowing och 3 matta).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

Så gjorde jag med.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
2248
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2006 17:27

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av 2248 »

maja skrev: 17 jan 2018 20:46 Det finns elastiskt epoxispackel att köpa. Det är både litet elastiskt, vattentätt och har bättre vidhäftningsförmåga än polyesterspackel. Spackel används utifrån p.s.s som det är gjort innan.

Jag laminerade min spricka inifrån med polyester och varvade rowing och matta (450 g/kvm tror jag det var). Jag lade nog 6 lager (3 rowing och 3 matta).
Tack för svar , då vet jag hur jag ska gå till väga.

Henrik.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Andreas89 »

En fråga till er som gjort en förstärkning på insidan. Upplever ni att skarven stabiliserats tillräckligt för att sluta spricka på utsidan?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, jag tycker nog att det har blivit bättre. Det var nog faktiskt flera år sedan jag behövde spackla utifrån. Jag har nog inte gjort det alls sedan jag laminerade insidan, faktiskt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Läckage från förpikens botten.

Inlägg av Andreas89 »

Tack för svar!

Jag har inte haft några problem med skarven annat än att spacklet inte verkar hålla så länge på utsidan och att man ser en hel del sprickor precis i vecket i den Topcoat en tidigare ägare målat med på insidan.

Däremot har tanken slagit mig inför stundande epoxibehandling att det kanske inte är så bra ifall tätskiktet spricker där framme, så jag funderar på att göra en förstärkning i förebyggande syfte. Det blir ju inte så mycket extra jobb när jag ändå har alla slipgrejer på plats i båten just denna vår.
Skriv svar