Affärer på syd och ostkusten

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Bibbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2018 20:24

Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av Bibbi »

2019 ska vi långsegla 3 månader. Vi går från Råå söderut och runt Skåne upp efter ostkusten.
Var hittar vi affärer/systembolag inom rimligt gångavstånd?
Tackar
Gast InFint Swe 1870
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av maja »

Maten tycker jag aldrig har varit något problem. Affärer finns i varje samhälle av någotsånär betydelse även om man får gå någon kilometer. Så tänk på att ha med er en hopfällbar Dramaten.

Värre är det nog med alkoholen. Där man får oftast ta det som inte blir uthämtat från systembolagsombudet tillika mataffären.

Ännu värre är det med bensinen till utombordsmotorn. Sedan den stora mackdöden vid E85-införandet måste man planera litet mera i detalj om man måste gå några dagar i stiltje. Även där brukar det vara flera kilometer till macken.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av Nils D »

Håller med om att det sällan är problem med matinköp. Finns på många platser, och båtgrannar i natur- och gästhamnar har ofta många bra tips också om detta. Det finns också några bra källor om man vill planera långt i förväg, som t.ex. Gästhamnsguiden och Nautiska Förlagets böcker Landsort-Skanör och Arholma-Landsort.

Dessutom har många kommuner eller regioner särskilda informationsmaterial för båtturister som brukar delas ut på båtmässan i Älvsjö. Antar att de också är tillgängliga på nätet. Men tyvärr är många turismhemsidor på nätet inriktade på landburen turism.

När det gäller de livgivande drycker som Systembolaget tillhandahåller finns det rätt många affärer också långt från större städer som fungerar som ombud för Systembolaget. Bara i mitt hemlandsting Östergötland finns det minst tre utlämningsställen i skärgården, där minst två är på mycket lindrigt gångavstånd från bryggan (Sankt Anna handel i Lagnöströmmen och Arkösund). Ringer man in en beställning finns den vanligen två dagar senare. Lista över ombud finns på
https://www.systembolaget.se/butiker-ombud/

Lite vid sidan om din fråga vill jag också starkt rekommendera att ha Hydrographicas specialkort med sig, antingen i pappersform eller i sin navigator. Vet inte hur det är med andra tillverkare, men i sjökorten för Garmins navigatorer ingår de. Jag har mer än en gång trasslat mig in i trygga naturhamnar samtidigt som jag sett båtar ligga och slå fram och tillbaka utanför ingångspassagen, gissningsvis för att de bara har sjöfartsverkets standardkort, och undrar hur man i hela fridens namn vågar segla in där. Dessutom är det ju kul att kunna ta sig fram utanför de stora lederna där det i juli med bra väder brukar vara rätt tät trafik. Det är inte för inte som leden Landsort - Västervik kallas "Sjöfyran" :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Bibbi
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 apr 2018 20:24

Re: Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av Bibbi »

Vi seglar mest i Danmark och Tyskland och där är det, av och till, l svårt att hitta matbutik. Det är glädjande att höra att det fortfarande finns affär på gångavstånd på ostkusten.
Systembolag behöver vi inte lika ofta som matbutik, men nån gång kan vi ju behöva fylla på ölförrådet. 😊
Bensin brukar vi inte behöva särskilt ofta, då vi föredrar att segla. 😎
Den kartan ska vi skaffa, tack för tipset. 😊
Tar gärna emot tips på trevliga ställen att förtöja vid. 😊
Gast InFint Swe 1870
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Ölen fyller ni ju lämpligen på i Danmark om ni ska segla genom sundet :)


Limhamn har systembolag och mataffär på 10 min gångavstånd.
Falsterbokanalen har mataffär på 10 min.
Skanör har gratis cyklar till mataffär, 10 min. Systemutlämning i centrum.
Lomma tror jag har system och mat nära.


Jag tror google maps listar bolagen och mataffärerna rätt bra också.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Affärer på syd och ostkusten

Inlägg av maja »

Lomma centrum med alla affärer ligger på gångavstånd.
Ystad centrum med alla affärer ligger på gångavstånd.
Simrishamns centrum finns på gångavstånd.

Värre kan det vara med motorbränslet. Här får man informera sig bättre om man riskerar stiltjedagar.
Men Eniro och Google maps bör väl varaa bra info-källor, även ica.se eller willys.se.

Om det inte finns systembolag, finns alltid ett utlämningsställe med outhämtade drycker. Det kan ju vara litet spännande att se vad annat folk har valt till er... ;-) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar