Alternativ till dirk?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Alternativ till dirk?

Inlägg av Bonae »

Som nyregistrerad medlem vill jag först säga tack för all info jag lyckats tillskansa mig genom detta forum. En enkel fråga jag likväl inte lurat ut hur jag ska lösa är följande.
Min båt har ingen dirk för att hålla uppe bommen med, istället används en liten bit tamp för att helt enkelt knopa fast den vid hanfoten. Jag är inte nöjd med arrangemanget och har sett att flera andra IF-båtar verkar köra med en variant där en vajerstump hänger ett par meter upp i akterstaget och i änden på den en hake man enkelt kan koppla till bommen. Vad jag undrar är helt enkelt hur jag kan fästa en sådan vajer i akterstaget på ett bra sätt. Den bör ju kunna klara lite tyngd, men samtidigt vill jag ju inte göra något så att jag försvagar akterstaget. Tog en bild på grannbåten för att visa vad jag menar. Ursäkta kvalitén, men det är en kraftig förstoring.
image1.jpeg
image1.jpeg (93.9 KiB) Visad 21624 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ca 1 m ovanför hanfotstoppen har jag en kort wirestropp fastpressad på akterstaget med en talurit.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av Bonae »

Bara en talurit alltså? Då ska jag svänga förbi bygghandeln nästa gång och se om jag kan hitta någon i lämplig storlek att trycka fast!
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av IF1426 »

Akterstagets wire som går från masttoppen har normalt ändstycken pressade i båda änderna, varför det inte är möjligt att föra på en talurit på wiren, för att fästa wirestroppen, som med en tamp håller bommen i ett hamnläge. En enkel lösning skulle vara att montera en wirestropp med ett wirelås ( Hjertmans art.nr 6330 alt.32-42 ), en lösning som jag inte provat, bara ett tips, om det är aktuellt bör det utvärderas.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av maja »

Man kanske kan klämma fast en lämplig tamp direkt till akerstaget med ett sådant vajerlås. Med t.ex. en stoppknut i tampens ena ända kommer väl tampen inte att kunna glida igenom vajerlåset... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det bästa tror jag är att låta göra ett nytt akterstag och få ditpressat dirkstroppen på rätt sätt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av IF1426 »

Javisst är det att föredra, och beställa ett nytt akterstag som är komplett.

L-Å Andersson
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av Nils D »

Jag gjorde en lågbudgetlösning förra året när jag ville ha en akterstagsdirk och inte fick tag på något pressverktyg där båten låg. Tog helt enkelt en liten dyneematamp jag hade liggande, knopade i ett svirvelschackel från "bra att ha"-lådan, och satte fast detta ovanför hanfoten. Inte vackert kanske, men fungerar problemfritt, så när vårrustningen blev försenad lät jag provisoriet sitta kvar i år också.
DSC00085.JPG
DSC00085.JPG (105.11 KiB) Visad 21024 gånger
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av maja »

Bra tillfällig lösning som mycket väl kan permanentas.. 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av IF 2719 »

Vi tar storfallet. Om jag hissar segel själv tar jag spinnfallet som dirk för det är svårt att hissa det sista och samtidigt lyfta bommen som jag matar in repliket och lättar lite på spinnfallet när storseglet är i topp:)
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av Bonae »

Min tillfälliga lösning blev att sätta fast en halvmeter wire med wirelås direkt på akterstaget. Det har funkat så långt men jag är lite osäker på hur mycket belastning det egentligen tål. Det får i vilket fall duga resten av denna säsong iaf!
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av IF1426 »

Den lösning du valt att med ett wirelås fästa en wire till akterstaget, vilket har fungerat, som du skriver. Men hur mycket belastning det tål finns inga riktvärde på, det beror på hur du lagt till wiren i wirelåset, om det endast är ett kort utstick i den fria änden, kan det finnas en viss, mindre, risk om wiren glider och åtdragningsmomentet rubbas, att den då går ur wirelåset, varför det bör vara ett stopp monterat på den fria änden, t,ex att wiren böjs dubbel och en talurit pressas därtill, eller någon annan typ av rörhylsa som pressas fast. Nu är den här funktionen endast avsedd att hänga upp bommen vid hamnläge, om det är en tillfällig eller permanent lösning får bedömas. Skriver de här raderna eftersom jag gav det här oprövade tipset, tidigare i den här tråden.

L-Å Andersson
Bonae
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 jul 2018 13:45

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av Bonae »

Ja, det är just att den glider ur som man kan vara lite orolig för. I hamnläge är det nog ingen risk, men jag hänger bommen på samma sätt vid motorgång och då jag hissar. I sådana lägen kan ju vågor, svall och vind ge hårdare belastning.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av IF1426 »

Att ha bommen hängande i upphängningstampen vid motorgång, bör det inte vara någon större belastning på wirelåset i akterstaget. Men om du sätter segel vid motorgång, med bom och segel är hängande i tampen, (wiren), som jag tolkar din beskrivning, då förstår jag att du är orolig att det skall separera vid wirelåset. I frisk vind blir det hårda ryck när bom och segel kraftigt svänger vid segel sättning, varför jag anser att det inte är lämpligt att då ha bommen upphängd i upphängningstampen. Det finns naturligtvis flera sätt hur segelsättning hanteras. Jag har storfallet draget till sittbrunnen, med ett arrangemang med dirk från masttoppen till bomnocken, från mastfoten leder jag även dirken till sittbrunnen och låser den i nära anslutning till storfallets avlastare, det fungerar mycket bra för det sätt jag använder båten.

L-Å Andersson
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Alternativ till dirk?

Inlägg av Nils D »

Bonae skrev: 24 aug 2018 11:29 Ja, det är just att den glider ur som man kan vara lite orolig för. I hamnläge är det nog ingen risk, men jag hänger bommen på samma sätt vid motorgång och då jag hissar. I sådana lägen kan ju vågor, svall och vind ge hårdare belastning.
Om man inte har en masttoppsdirk, vilket jag uppfattar att L-Å Andersson har, utan en kort dirk som är fäst i akterstaget som jag har (se bild i tidigare inlägg i denna tråd), så anser jag att man inte skall låta bommen hänga i dirken under hissning av storen. Inte framförallt för att minska belastningen på dirken, utan för att undvika att seglet fylls vid en plötslig vindvridning innan det gått i topp. Händer det får man en mycket svårkontrollerad situation eftersom man inte genom att släppa på storskotet få vinden att blåsa ur seglet.

Själv kopplar jag loss bommen från dirken och lägger ner den i sittbrunnen innan jag börjar hissa storen. Fungerar utan problem också när man ensamseglar om man som jag har fallen nerdragna i sittbrunnen och fallvinschar på rufftaket. Det blir visserligen lite tungt att hissa hela vägen i topp för hand, men inga problem med vinsch. Man kan också för hand lyfta bommen lite när det är dags att ta den sista biten upp i topp, vilket inte alltid är så lätt när man ensamseglar men fungerar bra om man är två eller fler ombord.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar