Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Information om arrangemang, kallelser, efterlysningar, mm.

Moderator: Moderator

Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av Karin Harding »

Vad skulle du vilja att IF-förbundet ordnar framöver? Här är en tråd där vi kan samla på idéer. Finns en efterfrågan på kappseglingsläger? Meka-din-IF-kurs? Trimkurser och regelkurser hålls redan på flera håll, men det kanske saknas på andra håll? Vad sägs om vi arrangerar en Eskader i Bohuslän tex? Alla förslag och synpunkter är välkomna! :)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av johan swe-1870 »

Här är några blandade idéer till vinteraktiviteter:
  • underhåll
  • renovering & reparation
  • elsystem
  • trim & utrustning
  • splitsning & knopslagning
  • matlagning & turseglingstips
  • kappseglingsregler
  • väderteori
  • navigering
  • besök hos segelmakare
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av Karin Harding »

Många bra förslag på vinteraktiviteter Johan! Jag skulle gärna gå en elkurs och en plastkurs osv..

För sommaraktiviteter tänker jag på
  • Seglarskola för nybörjare
  • Seglarläger för IF-familjer där man får råd och tips
  • Kappseglingskurs för aktiva kappseglare
  • Eskaders för alla IF-seglare
En idé är att göra en IF-eskader runt Kosteröarna, två nätter i olika naturhamnar och avslutning på en god restaurang på ön. Låter det bra?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av Nils D »

Bra förslag från både Karin och Johan!

Dock tycker jag att det är olyckligt att alla inslag om att bli bättre på själva seglingen är inriktade på kappsegling och ingenting verkar vända sig mot oss som inte kappseglar utan enbart turseglar. Visserligen håller jag med om inställningen att mycket, men inte allt, som gör en till en bra kappseglare gör också turseglingen bättre. Men det finns två skäl till att också vända sig direkt till dem som inte kappseglar.

För det första utgår kappseglingstrim och utrustning för detta från att man har en besättning på minst två, ofta fler personer, som seglar aktivt, medan många av oss som turseglar gör det själva eller med en ovan besättning. Detta får en del uppenbara konsekvenser för hur man utrustar sin båt, som t.ex. att genuaskotning inte görs med vinschar på rufftaket. Jag kan se fler skillnader, men utvecklar inte det här.

För det andra tror jag att vi får lättare att nå ut till nya medlemmar och få dem aktiva i förbundet om vi riktar oss explicit mot dem som inte kappseglar. Man når knappast ut till dem som turseglar genom att berätta hur man seglar en IF snabbare. Den vanliga inställningen hos den gruppen verkar vara "jag har inte bråttom på sjön så jag bryr mig inte om segeltrim". Men om man istället inbjöd dessa till att lära sig segla sin IF bekvämare och tryggare tror jag fler skulle vara intresserade. I grunden är det ju samma saker det handlar om, med de undantag jag nämner ovan.

På sikt tror jag detta också skulle kunna leda till ett ökat intresse för kappsegling, för min erfarenhet är att när man väl lärt sig hur man skall få båten att gå bättre så blir det roligt att träffa andra med samma inställning. Men också om jag har fel i detta tror jag att det är viktigt för förbundet på lång sikt att vända sig till en bredare grupp än de två som nu verkar utgöra kärntrupperna bland de aktiva; kappseglarna och de med ambitiösa renoverings- och om byggnadsplaner.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av maja »

Detta är en brainstorming, så det är fritt fram för vem som helst att komma med förslag.

Utifrån de förslag som kommer in kan vi börja planera vad vi ska genomföra. Ett hinder för oss att kunna genomföra en aktivitet kan ofta vara att vi inte hittar någon kompetent och villig ledare/föreläsare.

Jag tycker även som du att Karins och Johans förslag har bra balans. Underhåll behöver inte alls betyda samma som totalrenovering utan är i betydligt mindre skala alltid ett aktuellt ämne för oss med 40 eller mer år gamla båtar. Kappsegling och ämnen därikring är trots allt aktuellt för cirka 20-25 % av våra medlemmar.

Själv bidrar jag här med förslaget "säkerhet ombord". Det spänner över över det mesta men glöms ofta bort helt och hållet. Inställningen "det händer aldrig mig" är ju rådande bland oss optimister.. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 07 jan 2019 17:27 Kappsegling och ämnen därikring är trots allt aktuellt för cirka 20-25 % av våra medlemmar.
Mitt förslag var absolut inte att man inte skall ta upp kappseglingsfrågor. Tvärt om. Kappsegling är viktigt för ett aktivt klassförbund. Man ser ju tydligt att av de alla klassförbund som en gång har funnits kring alla olika 70-talsbåtyper, är det som kännetecknar de få som fortfarande finns kvar att de är aktiva kappseglingsklasser. Mitt intryck är också att de som är aktiva i dessa förbund också är kappseglare, om än i många fall inte enbart. Det är här kärnan av de aktiva medlemmarna finns.

Men, som du själv skriver, är kappsegling aktuellt för ca 20-25 % av medlemmarna. Jag tänkte på de andra 75-80 %, inte minst som en framtida rekrytering av mer aktiva medlemmar, också för kappsegling. Som jag skrev i mitt förra inlägg tror jag att aktiviteter som gör att man seglar sin båt bättre och säkrare, utan att nämna att det handlar om kappsegling, skulle locka fler till våra aktiviteter.

Jag hade en gång på 80-talet förmånen att samma säsong segla med och på två Nordiska Folkbåtar. Dels en semestertur med en lånad båt som enbart användes för tursegling för en barnfamilj, dels fick jag vara med på två klubbseglingar på det årets vinnare av Folkbåts-SM. (Jodå, vi vann båda ... och jag hade absolut ingen förtjänst i detta :-)

Att det skulle vara skillnad att segla dessa två förstod jag innan ... men att den skulle vara så stor förvånade mig mycket! Det kändes inte som samma slags båt. Och jag fick ännu större lust att lära mig att segla min egen båt bättre och utrusta den bättre.

Det är bland annat med den upplevelsen som bakgrund som jag tror att man kan locka in fler medlemmar att bli aktiva medlemmar, och av dem fler kappseglingsintresserade, om man vänder sig till dem med erbjudanden om bättre segling, utan att nämna just kappsegling.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Brainstorming Önskemål om aktiviteter

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 07 jan 2019 17:27 Själv bidrar jag här med förslaget "säkerhet ombord". Det spänner över över det mesta men glöms ofta bort helt och hållet. Inställningen "det händer aldrig mig" är ju rådande bland oss optimister.. 8)
Mycket bra förslag. Både hur man undviker problem, med också hur man löser dem om de ändå inträffar. Som t.ex. det du skrev i tråden om mantåg om hur man får ombord någon som gått överbord. Den tekniken kände jag inte till innan.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar