Varianter av bomtält

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Varianter av bomtält

Inlägg av johan swe-1870 »

Bomtältet är ett mycket praktiskt tillbehör på IF-båten. Det blir lättare att bo i båten när vädret är trist då det ger skydd mot vind, regn och kyla.

Jag har sett att det finns flera olika modeller av bomtält. Det är lite intressant att diskutera för- och nackdelar med de olika varianter som finns.

Mitt eget bomtält följde med båten när jag köpte den för snart 30 år sedan. Jag vet inte var det är gjort, men det ger intryck av att vara tillverkat av en kapellmakare som vet hur det ska göras. Det ser ut så här:

Bild

Det är högt och ganska smalt. Det hänger i fyra galgar under bommen. För att montera det hissar man upp bommen i mastskenan och i dirken, knopar fast galgarna runt bommen och sedan knopas det i nederkant vid lämpliga beslag.

Det är en fördel att det är så högt. Man kan stå upp inne i det och slipper ha bommen att trängas med. Galgarna är inte längre än att tältet går att rulla samman och får plats att stuvas ner i en salongskoj. Nackdel är att det tar lite tid att fästa det överallt och så ser båten ganska löjlig ut när tältet är monterat. Men praktiskt är det!

En helt annan variant är denna som många tyska IF-båtar har:
Foto GJ IF 2013_57_1.jpg
Foto GJ IF 2013_57_1.jpg (131.35 KiB) Visad 14837 gånger
Foto GJ IF 2013_57_2.jpg
Foto GJ IF 2013_57_2.jpg (140.89 KiB) Visad 14837 gånger
Dessa tyska bomtält är väldigt snygga. Men de är så låga att man bara kan sitta inne i dem, vilket jag nog tror jag skulle tycka är begränsande i längden. De kopplas fast i sprayhooden med dragkedja och står med byglar.

Vad har du för bomtält? Vad har det för fördel och nackdel?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av maja »

Mitt bomtält är det som levererades till IF-båtarna av Marieholms Bruk och Marieholms Båttillbehör. Det har 3 trälattor i taket, lika långa som sittbrunnen är bred. Det täcker endast sittbrunnen och ruffnergången, ungefär fram till sprayhoodskenan. Med sprayhooden uppe som stöd får tältet litet snyggare form än på bilden. Kanske man kan fortfarande kan få tag i ett sådant från Göran Helmer i Strömstad eller från tillverkaren Rasmussons Segelmakeri i Marstrand.
DSC00161.JPG
DSC00161.JPG (99.68 KiB) Visad 14823 gånger
Jag är inne på mitt andra tält. Det första köpte jag av en IF-seglare i Limhamn cirka år 1985, efter det att jag hade fått lånat ett av min granne för en semestertripp på höstkanten det året. Jag blev frälst, men fick inte köpa det av honom. Som tur hittade jag en lapp på anslagstavlan på Malmö Segelsällskap där ett sådant annonserades.

Det andra tältet köpte jag för något kring 15 år sedan på en annons på Salutorget, för att ha när det första hade gjort sitt. Sprillans nytt i sin originalkartong för en femhundring ... 8) Det använder jag sedan några år tillbaka.

Fördelen med detta tält är att det är väldigt smidigt och lätt, och är därmed väldigt lätt att stuva undan när det inte används. Det rullas helt enkelt ut på översidan av bommen och sidorna fästes med tampar till olika beslag, som det ju brukar finnas gott om på ett IF-däck. Man kan t.o.m. vara ensam när man sätter upp och tar ner tältet, men naturligtvis går det snabbare när man är två. Dessutom ligger tältets tak ovanpå bommen, vilket ger extra höjd. Höjden går dessutom att reglera med dirken. Eftersom det inte är bredare än sittbrunnen, går det att röra sig runt tältet på däcket.

Även ett bomtält blir ju alltid en kompromiss, men den enda nackdel jag har upplevt är att tältet är litet i kortaste laget. Det hade varit en fördel om det hade gått fram till masten, för då hade man tillfälligt kunnat stuva undan en och annan väska för för att få mer plats att sova... Men då hade det ju blivit dubbelt så tungt och fått större diameter i hoprullat skick, och därmed hade det blivit bökigare att hantera.

Så här kan det se ut när man intar sin frukost under tältet..Här används det som solskydd en vacker morgon..
Under bomtältet _20190209.jpg
Under bomtältet _20190209.jpg (91 KiB) Visad 14821 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av Nils D »

Mina erfarenheter av bomtält till IF är obefintliga. Men jag har lånat eller hyrt flera båtar i samma storlek som haft bomtält, så jag har provat på en 3-4 olika konstruktioner, samtliga mer eller mindre liknande Mareks. Jag delar helt Johans och Mareks positiva uppfattning om bomtält. Det bästa jag haft hade en lite ovanlig lösning. Det var försett med blixtlås i alla fyra hörnen, så man kunde välja hur många väggar man hade uppe och nere. Vi använde det nästan varje kväll den sommaren, oavsett väder. Fina kvällar i högtryck hade vi bara väggen i lovart nere och de övriga upprullade så vi hade nästan fri sikt när vi åt och umgicks i sittbrunnen. Genom att vi helt slapp den lilla vind som finns och kyler när kvällen faller, och genom att värmen från oss och maten stannade under taket, så kunde vi sitta och njuta länge av sommarkvällen när de större båtarnas besättningar tyckte det började bli kyligt och gick ner i ruffen. Det kändes som vi hade viken för oss själva, även om det låg flera andra båtar i den eftersom vi inte såg eller hörde de övriga besättningarna.

Denna design, med att kunna höja och sänka samtliga väggar individuellt, rekommenderas varmt. Borde en kapellmakare kunna fixa gansk enkelt på ett existerande botält.

Vill också nämna en nackdel med bomtält. Det gör att båten får ett betydligt större vindfång. I gästhamn spelar det bog ingen roll, men om man ligger i en naturhamn och vinden vrider så man får in den från tvärs samtidigt som den ökar, är det stor risk att ankaret släpper. Att reda ut en situation när man draggar och har bomtältet uppe är milt sagt lite knepig. Tro mig, jag talar av erfarenhet :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av johan swe-1870 »

Nils D skrev: 10 feb 2019 17:00 Denna design, med att kunna höja och sänka samtliga väggar individuellt, rekommenderas varmt. Borde en kapellmakare kunna fixa gansk enkelt på ett existerande botält.
Helt rätt! Vi har låtit modifiera vårt tält med fler dragkedjor så att det går att välja vilka väggar som öppnas.
Nils D skrev: 10 feb 2019 17:00 Att reda ut en situation när man draggar och har bomtältet uppe är milt sagt lite knepig. Tro mig, jag talar av erfarenhet :-)
Det där känner jag också igen! Det har hänt mig också.

Finns det fler varianter av bomtält till IF? Visa gärna med bild och berätta hur du tycker det fungerar!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av Jim »

Det här är väl som att svära i kyrkan :lol: men vegamarin.se har två varianter av bomtält för IF:en. En med lattor och en med bågar. De kostar en slant och man missar upplevelsen att sy ett eget tält :!:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av maja »

Jim skrev: 11 feb 2019 18:53 .... De kostar en slant och man missar upplevelsen att sy ett eget tält :!:
Om man loggar in som medlem (i IF-båtfförbundet) kan man finna en tillverkningsbeskrivning på danska på webbsidan under Båt > Tips > Instruktion
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Rainbow
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2015 11:45
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av Rainbow »

Vi utgick från den danska skissen som nämns i tråden, men gjorde några ändringar. Bland annat ville vi ha ett större tält. Nu fäller vi ner vår sprayhood och får ett rejält stuvutrymme. Perfekt att slänga upp div packning där när man känner att man själv vill få mer plats nere i ruffen.

Sedan valde vi ett delat bakstycke, med en dragkedja även där. Då kan man jobba med bommen uppe hela tiden utan att lossa på dirken. Efter några gånger har man fått kläm på att sätta upp och ta ner tältet rätt snabbt. Det går att göra själv, men är mer än dubbelt så lätt när man är två, särskilt när man ska ta ner det snyggt utan veck. Vi tycker inte det blir allt för skrymmande när det är hoprullat, men vi är å andra sidan bara två som ska samsas om utrymmet. Sen skymmer det rutorna så det blir lite mörkare nere i ruffen. Men tältet är väl värt dom tusenlappar det kostade. Det landade på 9800kr hos en snäll segelmakare som gjorde ett undantag (påstod han, men jag tror honom) när han sydde det åt oss 2014. Ett oerhört välsytt och praktiskt tält, även om det gör att båten ser ut som en liten lustig kanalpråm från vissa vinklar. :-)

Vi har också testat att dragga med tältet som vindfång kl 4:20 en morgon. Allt gick fint till slut och som belöning fick vi iaf se en dubbel regnbåge i Gullholmsrännan en kvart senare.
IF Bomtält Naturhamn.jpg
IF Bomtält Naturhamn.jpg (112.31 KiB) Visad 14713 gånger
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av SE2193 »

Jag har valt att nöja mig med två enkla kapellbitar som stuvas upprullade mot bommen. Tanken är att hellre ha något som är enkelt men ofta blir använt än något komplext som man drar sig för att sätta upp.
Bilagor
IMG-20210626-WA0002.jpg
IMG-20210626-WA0002.jpg (91.68 KiB) Visad 6823 gånger
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Varianter av bomtält

Inlägg av IF1158 »

Jag hade ett lågt av den "tyska typen" som du nämnde. Upplevde det inte som lågt etc utan gjorde det blev mycket bekvämare vara ute. Visst det var lågt man kunde inte så men det var stora rutor, det gick rulla upp sidorna använda det både som soltak och regnskydd.
Sen såg det bra ut på plats och bågen gjorde att det inte fladdra så mycket när det blåste vilket också är viktigt .
Fredrik Ringblom
Skriv svar