Idag har seglingarna skjutits upp på grund av mycket hård vind med byar på 17 ms. Alla seglare diskuterar vädret och skruvar på sina båtar och hjälper varandra att förbättra trimlösningar. Tur vi fick fyra fina seglingar igår. Här är resultat från igår. Fina bragder på alla nivåer i fältet! Ett väldigt snabbt toppfält ligger precis före ett grymt mittenfält som är nästa omöjligt att segla om. Några modiga nya SM-seglare kör sitt första IF-SM och ingen är långt bakom utan det är spännande för alla hela vägen in i mål. Otroligt roligt och lärorikt!Resultat SM 2018 Dag 1

I frisk vind kring 8 ms genomfördes 4 fantastiskt fina seglingar ledda av Viken Ägirs Pär Bäck och medhjälpare. Nu återstår två spännande dagar! Torsten Nordgren IF SM
Här är miljöbilder av Torsten Nordgren. 

SM-seglingarna 2018 inleddes med Tune-up race i lätta vindar...

blekeseglingBlekesegling hemåt efter att Tune Up race avslutats. Foto: Karin Dahlberg.

>> Startlista SM 2018

Nu närmar sig den stora utmaningen, IF-SM i Uddevalla 8-11 augusti arrangerat av Segelssällskapet Viken-Ägir!

IF SM 2016 024 hela faltet lans

Det går att följa SM live med smartphone eller surfplatta. Om du använder Apple behövs personlig inbjudan, så konktakta då Håkan Larsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och ange din epost samt att du vill vara åskådare.

>> SM 2018 Startlista

>> SM 2018 Mer info, anmälan mm

>> Ladda ned Trackling Android

Vi på IF-redaktionen blev nyfikna på vad alla nya IF-ägare plötsligt kommer ifrån. Vad har de för bakgrund och vad ledde dom till sitt kloka val.. ;) Först ut är Love Lejon: ''Vi är nyblivna IF-seglare, det är ofta något man ser förstagångsköpare skriva. Men i det här fallet blev det en IF i flottan hos oss som seglat en hel del. Varför kan man undra? Jo jag heter Love Lejon och tillsammans med min fru Anna seglar jag ganska mycket. Vi har en Scampi och är delägare i en Dominant 78 sedan tidigare. Vi har seglat med egen båt utefter Sveriges östkust och till Gotland, jag har seglat på västkusten, ner till Tyskland och hem på en kompis båt. Vi försöker segla så många av de...'' Fortsätter här: http://ifboat.se/hem/vif/130-lejon-pa-hjalmaren

Lejon pa bild

Välkomna till IF-klassen herr och fru Lejon!

IF-redaktionen bad en ny IF-ägare presentera sig:

''IF segling med Lejonen.

Vi är nyblivna IF-seglare, det är ofta något man ser förstagångsköpare skriva. Men i det här fallet blev det en IF i flottan hos oss som seglat en hel del. Varför kan man undra? Jo jag heter Love Lejon och tillsammans med min fru Anna seglar jag ganska mycket. Vi har en Scampi och är delägare i en Dominant 78 sedan tidigare. Vi har seglat med egen båt utefter Sveriges östkust och till Gotland, jag har seglat på västkusten, ner till Tyskland och hem på en kompis båt. Vi försöker segla så många av de lokala SRS tävlingarna på Hjälmaren vi kan samtidigt som vi vill semestersegla. Då blev det snart ganska jobbigt att förbereda för tävling ena dagen och sen kånka i alla semesterprylar igen andra dagen.

Vi tävlar mot maxlättade båtar som Dehler DB1 och Expresser så för att ha den minsta chans så är det viktigt att hålla farten uppe. Scampin blev köpt då frun hade önskemål om bekvämligheter som vår Topaz inte riktigt kunde stå för, det skulle vara värmare, ugn, toa och middagsbord för minst 6 personer. Men ganska snart upptäckte vi hur mycket vi saknade Topazens smala skrov, tunga köl och lätthanterliga rigg. Jag sa alltid att en Topaz var en större IF, så när grannen på bryggan började prata om att han har blivit för gammal för att segla så blev jag snabbt intresserad. För han hade en av hamnens mest välskötta båtar! Ja just det, en orange IF!

Det tog inte många dagar från att han först nämnt att det var dags för ett ägarbyte på Celia (som båten heter) innan vi hade en affär klar! Några ord om pengar här i sammanhanget kan ju vara bra, folk är känsliga när det kommer till summor och det ska vara lite hysch hysch om sånt. Jag personligen bryr mig inte om sånt och kan gärna säga att jag gav 10000kr för denna lilla pärla. Anledningen till att jag inte ville ge mer är för att båtar är svårsålda och seglen är 10-15år gamla. Båtvagn och motor ingick men vintertäckningen skulle hans son ha till sin båt. Det är tragiskt hur båtpriser gått ner men ändå måste man inse fakta. För några år sedan köpte jag en RJ85 som jag fick såga ner och köra på tippen. Det hade gått fukt i däcket så den var billig. Anledningen till att vi köpte den båten var för alla fina grejer, den var fulladdad med harken, selden, raymarine, och Furlex prylar. Så varför en IF då? Jag har alltid tyckt det är en vacker båt, jag har alltid jämfört alla båtar med en IF.

Det är lite av en pojkdröm som jag aldrig fick chansen att uppfylla som tonåring. Jag har alltid sagt att min drömbåt är en IF med boutrymme som en modern 40fotare, jag letar fortfarande om någon skulle ha ett tips om vilken modell som stämmer på beskrivningen. Nu har Celia fått en ordentlig modernisering med nya fall och tampar, alla skotlås och råttor bytta, ny batteriplacering och nydragna matningar. Spinnakerbommen har fått flytta ut från sin mörka plats inne i förpiken till en bomficka på storbommen. Ja helt plötsligt började jag inse vad som höll på att hända, det blir en tävlingsbåt av Celia! Rackarns! Jag som bara tänkte fixa lite.... Hon har gått ett par race nu och jäklar vad det gått bra! Första tävlingen (10båtar) gav direkt en andraplats och vi kände att båten har fart redan!

Att kunna ligga och jaga 32-34 fotsbåtar med en IF är ju fantastiskt kul! Andra tävlingen var ett matchrace mellan två IFar, fjolårets vinnare av ett par SRS tävlingar och Celia möttes i duell. Blå IF mot orange IF. Blå har nya segel och används enbart som tävlingsbåt. Vi tog starten och kunde direkt känna att kryssen från startlinjen drog bra, blå båt försökte höjda och ta lovart på oss, vi fick pina lite höjd för att inte lämna öppen dörr, då hände det som jag aldrig trodde skulle ske! Celia ökar avståndet, och fortsätter öka! Vi går högre och fortare hela tiden! Oj vad roligt det var! Vi hade ledningen hela tävlingen men nådde aldrig mål då vinden dog ut och vi bröt. Helt plötsligt har jag blivit IF-seglare och jag tar hellre ut denna lilla oranga klassiker än scampin.

På lördag är det Fiskebodapokalen här på sjön, kan ni gissa vilken båt som jag ställer upp med? Vädret ska tyvärr bli medvind 4-7m/s så vi kommer att få det jobbigt att hålla de större båtarna bakom oss men prestigen har vi helt släppt med denna båt, åker vi på stryk av en 300 000kr dyr tävlingsbåt så är det väl bara som det ska vara. Men om vi tar en placering så är det ju förbaskat roligt på en denna enkla nivå. Jag måste erkänna att jag pratat lite med Karin Hårding om tips för att hålla farten upp på en IF, tack Karin! Får vi segla ett tag och lära känna båten så kommer detta bli riktigt bra. Till nästa år kanske det är idé att prata med min segelmakare om nya grejer, men för stunden så vill vi se vad de gamla seglen presterar och vad vi skulle vilja ändra på till nästa uppsättning. Vi köpte nya segel till Scampin direkt när vi köpte båten och det blev då ett par saker som man efteråt sa ”hm, det skulle jag tänkt på” så IFen ska seglas en hel del först!

Vem vet, det kanske dyker upp en herr och fru Lejon på SM nästa år, inte för att vinna utan bara för att få gå på en brygga där det ligger en massa andra fina IFar. Nej nu ska jag förbereda mig för att åka ner till hamnen, styrelsemöte står på schemat. Men det blir nog en vända till båten också bara för att gulla lite med damen så hon är glad och nöjd inför lördagens segling!''

Lejon pa bild

Välkomna till IF-klassen herr och fru Lejon!

 

 

svenskasjo josefin ssf 980x240

När du tecknar din nya försäkring i Svenska Sjö, ange IF-båtförbundet som medlemskap i båtklubb/båtsällskap.

Total posts 8335 • Total topics 1234 • Total members 1192 • Newest member gkupatadze