SM 2010

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Ragnar J
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 sep 2009 13:42

SM 2010

Inlägg av Ragnar J »

SM 2010 kommer att gå i Mönsterås. Jag planerar att ta mig dit . Är det någon som börjat fundera på hur man ska ta sig dit från Mälardalstrakten ? Eskadersegling? Lastbil? Non stop race Dalarö - Mönsterås? Eller något annat alternativ?

Ragnar
Swe 856 Flax
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: SM 2010

Inlägg av Vallan »

Vi tänkte segla dit (Har redan polerat botten och skaffat fina segel inför 2010). Vi har pratat om att göra en sträcksegling till Mönsterås och en Crusingtripp med familjen hem. Vi seglar gjärna någon form av eskader/transportrace. Är vindarna gynsamma är det nice med lite havssegling. Jag hade tänkt vinden akter om tvärs, 7-8m/s lite osilerande så man får gå upp och flytta sida spinnbommen några gånger i timmen på dagen och lite mer sällan på natten. Så det lär bli ricktigt bekväm, snabb samt kul segling. Längre än så har vårt snack inte kommit ännu. Vi är öppena för förslag även lastbilstransport och tycker det är trevligt med lite sälskap på vägen.

Fina vindar
/Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: SM 2010

Inlägg av maja »

Jag kommer från andra hållet. Enligt uppgift i någon tidigare Medvind är det cirka 250 sjömil att segla.

Från västra Skåne eller Danmark tar man lämpligen resan via Falsterbokanalen, Sydkusten och krossar sedan Skånes Biscaya (dvs. Hanöbukten) diagonalt.

Om man inte har extrem otur har man på denna resa medvind hela tiden, utom den lilla biten till Falsterbokanalen, då det kan vara bidevind eller öppen bog.

Förra gången jag tor mig åt det hållet någon gång i början av nittitalet, gjorde jag endast ett enda slag. Det var det kring yttre hamnpiren då vi lämnade hemmahamnen.

Tyvärr har man inte broöppning hela dygnet längre, så man får passa tiderna för att ta sig genom Falsterbokanalen under tidig kvällstid. Därefter kan man sträcksegla om man så får lust. Sommarnatterna blurkar vara ljusa och korta.

Det brukar ta ett dygns segling eller dätromkring till Sandhamn på andra sidan Torhamnsudde. Därefter är det inte särskilt långt till Kalmarsund.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar