Finns en fungerande kylbox?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Finns en fungerande kylbox?

Inlägg av johan swe-1870 »

Denna sommar var det dags för en nymodighet. En kylbox inhandlad på stormarknad för ca 0.5 kkr fick åka med på semestern. Den har ett Peltier-element som på termoelektrisk väg alstrar kyla och sägs kunna åstadkomma mer än 20° sänkning av omgivningstemperaturen.

Provkörning hemma gav emellertid endast knappa 12° sänkning efter ett dygns drift, tillika en icke försumbar ljudnivå. Ingenjören i familjen ifrågasatte genast isoleringsmateriel och tjocklek samt dimensionering av kylelementet.

Nåväl, den fylldes med frysta varor och placerades i akterstuven som valts ut som lämplig plats. Vid angöring av dagens målhamn beter besättningen sig som husbåtsägare; vi letar först reda på eluttag, därefter förtöjer vi. Vid avgång på morgonen är det tvärtom; först göra båten klar, sist av allt lossa sladden. På natten susar det hela tiden ifrån akterstuven.

Och det finns kalla matvaror. Wow! De är så kalla att man kan känna att de är kalla. Men bara i ett drygt dygn, för sedan har allt det frysta tinat.

OK, kanske bara lite otur. Vi fortsätter att jaga strömuttag. Men inte blir det särskilt kallt inte.

På fjärde dygnet kommer ett regn som stänker ned i elektroniken då skepparen inte hade stängt luckan helt, varvid hela manicken lägger av. Så var det roliga slut. Vi fortsätter semestern på gammaldags sätt, vilket fungerar fint.

Och ärligt talat; vad är 10° sänkning när det är över 30° varmt? Ja, inte är det särskilt kallt. Och så låter den hela natten; hur står man ut med att ha den i ruffen som en del verkar ha?

Nu skulle jag vilja veta:
Finns det överhuvud taget fungerande kylboxar?
Mitt krav är att den kan göra under 10° temperatur på några timmar och hålla den där. Den ska drivas av 230V, köra på natten, vara effektiv och tyst. På dagen ska den ej användas eftersom jag inte accepterar strömförbrukning under segling.

Finns det kylboxar med ordentlig isolering? Jag ska inte fylla den med en massa varor, kyla drickaflaskor av jätteformat, etc, utan bara förvara den viktigaste, mest värmekänsliga maten där. Då kan den ju hellre vara liten invändigt och ha mycket isolering.

Vår box av fabrikat Gio Style Freddy Frigo fungerar inte tillfredsställande, och slutar helt fungera efter några regnstänk.

Är det överhuvudtaget möjligt att hitta en box för stormarknadspris som fungerar, eller måste man lägga upp 4-5 kkr för det hela? För det priset kan man ju nästan ta taxi i varje hamn till en affär och köpa kalla varor istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har haft 2 kylboxar med peliter-element. Den första var jag hyfsat nöjd med. Den senaste är jag väldigt nöjd med, som fungerar över alla förväntnngar.

Den första inköpte jag för runt 10 år sedan i Fredrikssund i Damnark för några hundra danska kronor. Det var varmt, och jag hade tröttnat på att byta kylklampar till (den vanliga) boxen i varenda kjosk. Den var nog litet bullrig, och kyleffekten försämrades nog med tiden. Jag tror det berodde på att kylfläkten fungerade allt sämre. Efter många års drift gick den sönder av ålderskrämpor.

Den senaste inköpte jag inför 2005 års säsong på en byggmarknad i Arlöv för runt 3-400 kronor (tror jag mig minnas). Den ser ut som ett litet kylskåp och är utrustad med en praktisk dörr. Den har 2 fläktar, en som kyler bort värmen från elementet och en ytterligare cirkulationsfläkt som drar in kalluft i skåpet från elementet. Detta fungerar utmärkt och varorna är väldigt kalla när man tar ut dem, även denna mycket varma sommar.

Jag tror det är viktigt att inte köpa en för stor box. Kyleffekten brukar ju vara ungefär samma för små och stora boxar. Dessutom tar en stor box mycket plats och kan inte stuvas på ett enkelt sätt. Min är på ynka 5 liter och är dimensionerad till att rymma exakt 2 6-pack öl eller läsk av 33 cl-modell.

Min box har så låg ljudninvå att den nästan går att förvara i ruffen när man sover. Den förvaras torrt och svalt i utrymmet under sittbrunnen med luckan för, och då hörs den inte alls. Den är även utrustad med direkt 230VAC-matning förutom den vanliga 12VDC-matningen. Jag tror även detta kan ha litet att göra med den fina funktionen, eftersom både ett peliter-elementet och dess kylfläkt visst är mycket känsliga för spänningsfall, som man ju ofta får vid 12VDC batteridrift.

Jag har bara låtit boxen gå i hamn. Det har räckt för att hålla filen och påläggsskinkan hyfsat kalla under dagen tills man ansluter den igen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror precis som du att 230V är bra. Därför köptes just boxen Gio Style Freddy Frigo eftersom den har både 12V DC och 230V AC anslutning (utan externt spänningsaggregat). Lite stor är den (28 l), och med katastrofalt dålig isolering. Priset var 499 kr på Ekohallen. Det är också två fläktar, eller snarare en fläktmotor som driver två rotorer. En sitter på den varma sidan, en på den kalla sidan.

Har du gjort en mätning av hur många grader C ditt Peltier-element sänker temperaturen? Det är lätt att göra hemma med en vanlig digital termometer. De brukar ha två givare.

Vill man vara riktigt renlärig entusiast kan man göra prestandaprovet med termoelement som givare. Då använder man faktiskt samma fysikaliska regler som kylelementet använder. Ett termoelement fungerar så att det är två olika metaller som är sammanlödda i var ände. Om de båda ändarna är vid olika temperaturer uppstår en mätbar liten spänning. Ett Peltier-element gör alltså tvärtom: två olika metaller är sammanfogade, paketet spänningsmatas och det blir kallt på den ena och varmt på den andra sidan.

Vad heter ditt skåp?

Det är säkert smart att köpa så liten box som möjligt. Man ska också se till att de är ordentligt isolerade.

Jag tror inte att det är bra med ett skåp. En box bör vara bättre. Den läcker inte så mycket genom dörren och kylan blir liggande kvar i den då du öppnar den, till skillnad mot ett skåp.

Finns det andra seglare med erfarenhet av kylboxar?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Box eller skåp har egentligen ingen betydelse. Man kan ju lägga skåpet "på rygg" när man öppnar det... :shock: . Men det är bra med en dörr som sluter tätt och som inte glider av vid minsta puff.

Dyra peliter-skåp är nog lika dåliga om man väljer de stora. Samma effekt som små, åtminstonen nästan... och en massa luft att kyla. Ett litet skåp blir oftast snabbt fullt med varor.

Jag brukade alltid fylla upp mitt skåp med öl om det råkade vara det minsta plats i det. Inget går ju upp med en iskall öl i smmarvärmen.. 8) . Dessutom fungerar den kalla ölen som en kylklamp när skåpet inte är igång.

Jag har skickat dig ett foto på skåpets förpackning. Där står fabrikatet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag instämmer helt i att man ska välja så liten box som möjligt. Det är i och för sig lättare att kyla ned luft än öl och liknande (se nedan för en jämförelse av värmekapacitiviteten för olika material), men en fylld liten box med varor som efter lång tid har blivit kalla kommer också att hålla sig längre kall på grund av samma värmekapacitivitet.

Vatten har värmekapacitivitet 4.19 kJ/kgK och luft har 1.00. Alkohol har för övrigt 2.43 kJ/kgK, glas 0.80 och aluminium 0.90 så det är lite bättre att du lägger in paket med vatten i, än flaskor eller burkar med öl, för att få kylklampseffekt.

Menar du på fullt allvar att du har iskall öl i ditt skåp? Efter att ha seglat på dagen och nyligen anslutit elkabeln? :shock: Då vill jag gärna veta den byggmarknadens namn i Arlöv!

För den som inte har fått majas foto: skåpet heter Evercool Thermoelectric Cooler & Warmer Model EC 0205A.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Nej, ölen är nog inte iskall efter en dags segling. Jag har ju aldrig provat med 12-voltsanslutningen, som nog måste till i så fall. Men den är trots allt betydligt svalare än omgivningen. Och efter att ha anslutit kylskåpet i hamn, gått och handlat mat och tillagat den, så är ölen iskall.

Nu håller jag på att prova skåpet här hemma. Jag kör med tomt skåp nu. Efter bara cirka 10 minuter har temperaturen sjunkit 6 grader. Vi får se i morgon....

På baksidan av skåpet står "Cold mode 40-65 Watt, vad det nu betyder... :?:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Nu klockan 4 på morgonen, då jag ändå vaknade för att gå på toaletten, kollade jag i skåpet. Det var 6 grader inuti, dvs. på fem timmar (eller kortare tid) hade temperaturen sjunkit 20 grader från den som är i rummet. :D Jag blev faktiskt sugen på en kall öl :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Klockan 6 på morgonen visade termometern inne i skåpet fortvarande 6 grader. Men efter att ha tagit ut den och kollat yttertemperaturen i lägenheten, så visade det sig att denna under natten hade sjunkit med 2 grader till 24. Så skåpet kunde alltså hålla temperaturen 18 grader lägre än omgivningen, vilket väl borde anses som helt OK.

Jag ska också prova med skåpet fullt (med öl :D ) för att kolla om det kanske blir bättre med en köldkonding inne i skåpet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Länk till kyldiskussion på sailguides forum

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Motsvarande diskussion, fast med en betydligt mer negativ inställning till peltier-element, finns i ett flertal trådar på sailguides forum: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=2879

Kanske kan vara av intresse.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Länk till kyldiskussion på sailguides forum

Inlägg av johan swe-1870 »

Fredrik IF-1011 skrev:Motsvarande diskussion, fast med en betydligt mer negativ inställning till peltier-element, finns i ett flertal trådar på sailguides forum: http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=2879

Kanske kan vara av intresse.
Tack, det är av stort intresse! Och det stämmer med min erfarenhet. Peltier-kylar är ett skämt!

Jag hade redan läst att de inte är mycket att ha då jag köpte min, men jag trodde att det skulle vara möjligt att köra den på landström och framställa tillräcklig kyla. Jag har kastat bort mina 499 kr.

Lita inte på de som säger att stormarknadskylar fungerar!
Det är omöjligt att veta vilken av dem som möjligen kan ge kyla. Du är hänvisad till egna experiment, för tekniska specar på dem är alla i stort sett lika, objektiva tester finns inte, försäljare som vet ngt existerar inte heller. När dessa experiment kostar 500 spänn är slutsatsen enkel:

LÅT BLI, det blir för dyrt!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar