Elanslutningen till mastlanternan

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Elanslutningen till mastlanternan

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Vet någon om denna elkontakt original mastanslutning kan öppnas för att dra in ny elkabel? Tycks sitta en massiv plast/gummitrissa inuti runt eltrådarna. Om den ej går återansluta, går det att köpa ny någonstans? Denna passar ju till min befintliga däckskontakt. Har Du en frisk att sälja så köper jag den!
Foto på kontakten här https://dl.dropboxusercontent.com/u/399 ... nterna.JPG
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Elanslutningen till mastlanternan

Inlägg av maja »

Däckskontakter är väl att anse som förslitningsvara... 8) ..

Det finns lämpliga 2,3 och 4-poliga kontakter i Hjertmans katalog, artikelnummer 5454 - . Setet består av både hane och hona, så du kommer inte att få några besvär med att en ny kontakt inte passar i den gamla maken/makan. Och det hela kostar bara en dryg hundralapp.

Några tips är att ta med sig den gamla däckskontakten till butiken (honan) och välja en kontakt där skruvhålen passar. Det har ju ingen betydelse att det kanske sitter flera stift än vad man avser att använda. Dessutom, efter att du skruvat fast sladdarna och provat att allt är OK, öppna kontakterna igen och fyll med silikongummi kring anslutningar och i tomma utrymmen, så slipper du all form av ärg och vatteninträngning i framtiden.

Jag är nog redan inne på min 3-e kontakt...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar