Hur låser du fast din motor?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Hur låser du fast din motor?

Godkänt lås på en fästskruv
4
18%
Kedja fastlåst i båten
6
27%
Hänglås på fästskruv
4
18%
Inte alls
8
36%
 
Antal röster: 22

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Hur låser du fast din motor?

Inlägg av johan swe-1870 »

Hur låser du fast din motor så att den också går att ta av igen?

Jag är nu inne på mitt fjärde (!) lås och börjar tröttna på hur det fungerar. Jag har använt 3 st Hillock, som alla efter några år inte mer går att använda. I maj skaffade jag ett MA Trading combilock, men det har redan börjat krångla. Dessa lås är av den typ där låset ersätter en av motorns båda fästbultar.

Problemen som jag råkar ut för med alla mina lås är att de rostar trots ihärdig insmörjning flera gånger under säsongen. Jag tror att de är tillverkade av ett material som ska motstå stöldförsök, men tyvärr tål de då inte miljön så bra. Vad ska jag göra för att låset ska fungera?

Min motor sitter endast fast på båten ibland, eftersom det tävlas regelbundet. Det är i stort sett bara på semestern som motorn är där hela tiden. Låset används alltså många gånger varje säsong. Jag är inte road av att låsa fast motorn på båten och sedan inte kunna ta av den.

Hur låser du fast din motor? Rösta och svara gärna med dina kommentarer!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av maja »

Jag har två motorer.

Den större motorn ( 4 hk, vattenkyld, 23 kg) används endast på semestern ellr vi mycket långa transportseglingar. Då den används, låser jag fast den med ett hänglås i fästskruvarna. Då den inte används under säsongen, står den upphängd på en kärra inne i klubbens båthus. Jag har aldrig behövt byta hänglås så länge jag ägt båten, kanske beroende på att jag låter en skvätt kletig motorolja passera uppifrån och ner genom låset då säsongen är över..

Den mindre motorn (2,3 hk, lufkyld, 14 kg) ligger, då den större motorn inte är med, tankad med en liter, stuvad i utrymmet under sittbrunnen. När den stora motorn är med tar den lilla dess plats på kärran i båtskjulet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av Vallan »

Jag köpte ett trepack med marinlhänglås år 2002 eller 2003. Dessa fungerar fortfarande utmärkt. En gång smörjde jag dem för några år sedan. De är tyvärr ganska små så jag tvivlar på att försäkringsborlaget skulle godkänna dem. men det hindar i vart fall någon att impulssno motorn och grejjerna i stuvfacken.

Lämnar jag båten i en obevakad eller stor i hamn, brukar jag stuva undan motorn under sittbrunnen, så syns den inte.

Vad som gjorde låsen till marinlås var att de inte är magnetiska och dubbelt så dyra.

Vinden är gratis
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av maja »

Jag kör med ett vanligt ClasOhlsonlås. Bygeln är 8 mm. det är heller inte godkänt av försäkringsbolaget, men man måste ha en ganska rejäl bultsax med sig för att klippa av det.

Ibland kompletterar jag låsnngen med en vajer. Låsvreden är ju av plast och lätta att såga av eller knäcka. Men som du säger, det hindrar impulsstölderna. Dessutom är det nog för litet pengar i en 4 hk motor med några år på nacken.

Min bästa stöldförsäkring är alla de stora och dyra båtarna runtomkring min egen... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Jag har - eftersom jag just ogillat plastfästskruvarna - dragit en vajer genom ett hål i motorfästet och runt ett pulpitben och sedan låst det med ett marinlås med hyfsad skyddsklass från Clas i Sjön. Resonerar som flertalet andra; inte godkänt men hindrar impulsstöld. Har f ö samma erfarenhet som Johan av Hillocklåsen, tyvärr, oemottagliga för smörjning och dessutom dyra.

Janne
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt min erfarenhet är genomsnittlig livslängd på ett godkänt motorlås av härdat stål 4.25 år. Då har de alla blivit noggrannt smorda flera ggr per säsong, dessutom monteras motorn på min båt av och på flera ggr varje år, vilket betyder att låsen används, inte bara sitter där. Med nuvarande pris på ca 1 kkr/lås, har jag därför börjat undra vad jag håller på med. :evil:

Jag tror man kan sammanfatta det så här:
- härdat stål: kan ej sågas eller klippas, endast skärbrännare biter, tål EJ marin miljö utan rostar
- rostfritt stål: kan klippas med bultsax eller sågas, rostar inte
- mässing: enkelt att bearbeta; kan sågas eller klippas med handverktyg, rostar inte

Finns det fjäderbelastade smådelar inuti låsen ökar känsligheten för smuts, väta och korrosion.
Det är bara lås av härdat stål som är godkända. Inget av dem tål marin miljö. En ohederlig person kan alltid såga eller montera av den del på båten som motorn är låst i, även om det är låst med godkänt lås.

Fortsätt rösta! Det går fint att rösta utan att skriva något inlägg.
För det kan väl inte stämma att bara 6 st IF-båtar av alla 404 st registrerade användare på forumet har utombordsmotor? :shock:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av FredrikH »

Ett förslag är att lyfta ned motorn i ruffen och låsa fast den i båtens lyftögla. Dels sitter lyftöglan väldigt stadigt(!) och dels ser inte tjuven att motorn finns, alltså är det mindre risk att den stjäls enligt min logik.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av maja »

I det här sammanhanget kanske man kan efterlysa någon som fått sin utbordare stulen på sista tiden och i så fall, hur det gick till.

I vår hamn har många sina utbordare fastsatta på akterspegeln, men jag har inte hört om en enda stöld de sista tio åren.

Även om man sätter fast motor med kedja till ett fäste fastskruvat i båten, till pulpiten eller till motorfästet, så går det ändå förhållandevis snabbt att kapa förankrignen eller hela motorfästet med en vinekslip. För, (tyvärr om man ska se till stöldrisken... :cry: ) så finns det numera gott om eluttag på de flesta bryggor i hamnarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av bawkus »

Jag har min på "originalplatsen". Det vill säga i brunnen under luckorna. Där syns den inte, så den oinvigde tror nog att båten har inombordare (och det har den ju på sätt och vis :lol: ). Dessutom är motor och lucka låsta med (icke godkända) hänglås. Fast till nästa år åker den nog ut på akterspegeln trots att man får hänga som en trapetskonstnär för att sköta fram och back samt gasreglage. Fast som den sitter nu så blir det ett sabla resonansljud i motorbrunnen. Det är olidligt att höra en längre tid. Jo jag vet, man ska segla, men ibland missunnar oss vädrets makter vind. Så om man som jag ska in genom hela Bråviken måste man ibland gå för motor flera timmar. :evil:
Magdalena
Inlägg: 10
Blev medlem: 13 apr 2009 07:05

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av Magdalena »

På min gamla motor hade jag ett cykellås, d v s en inplastad mindre kätting och ett hänglås. Jag ansåg inte den motorn speciellt stöldbegärlig, det var inte alltid som jag orkade låsa den överhuvud taget. Men, under den här säsongen var jag tvungen att införskaffa en ny motor och den är fastlåst med ett sådant lås där man byter ut en av bultarna och låser fast motorn i motorfästet. Jag har inte testat att ta av motorn än men låset är ett gammalt som pappa hade liggandes. Kan tänka mig att det är åtminstone 15 år gammalt och än verkar det fungera det i alla fall.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av johan swe-1870 »

Undersökningen har nu pågått i ca 5 månader och det är dags att sammanställa resultatet.

Av idag 435 registrerade forummedlemmar har 15 st röstat. Det betyder således att endast 15/435 = 3% av IF-båtarna har motor :shock: . Det innebär alltså att 97% av IF-båtarna uteslutande seglas, vilket ju är fantastiskt fint.

För det kan väl inte vara så att min framtid som statistiker är liten :roll: ?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag har en VP MD5. Den låser jag inte.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Inuk
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2010 14:26

Re: Hur låser du fast din motor?

Inlägg av Inuk »

Alternativ till lås.
Tröttnar man på hänglås som krånglar kan det vara ett alternativ att göra motorn mindre stöldbegärlig. Ett bra sätt att göra detta på, tror jag är att måla motorn, vilket förmodligen gör den osäljbar. Skall tjuven ha den själv får han måla om motorn vilket ju är jobbigt.
Vill man att det skall se snyggt ut kan man t.ex spraya kåpan i samma färg som båten. Jag målade hela nederdelen på min motor med lackfärg, typ "Hammarlack", som är en mycket slitsark färg.
Till skillnad från de flesta andra båtjobb fungerar nog detta bättre ju sämre resultatet blir !
Inuk på Snowflake
Skriv svar