Bekymret for sprekk

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Bekymret for sprekk

Inlägg av Jokke »

Hei.

Jeg har oppdaget en sprekk i gulvet på lasterommet akter for sittebrønnen. Jeg vet ikke om denne sprekken alltid har vært der eller om den er ny, men jeg er bekymret for at den er skadelig for båten. Bilder er vedlagt. Hva tror dere om dette?

Bild
Bild

Jeg har de siste årene hatt en 12 kilos paraplydregg liggende fritt i lasterommet, oppå en del tauverk (ankerlinen). Tror dere dette har forårsaket sprekken? Jeg har nå kjøpt en ny 7,5 kilos bruce-kopi, og skal lagre den i en plasttønne eller noe annet som beskytter båten. Hvordan er deres løsninger for lagring av anker?

Tusen takk for hjelpen og et fantastisk forum! Deilig å seile en gammel båt med så mye informasjon og hjelp tilgjengelig.

jokke
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bekymret for sprekk

Inlägg av maja »

Det vanligaste är väl att sådana sprickor bara sitter i topcoaten. I så fall är de inte så mycket att bry sig om. Eventuellt kan man slipa hela durken ren och matt och måla på några lager 2-komponent epoxifärg. Men så här på avstånd och med endast några bilder är det svårt att bedöma om sprickorna är djupa...

Mitt ankare, en 10 kilos dragg med 4 breda flyn, har jag, tillsammans med 30 meter ankarlina, stuvat i det främre kölsvinet (ungefär midskepps). När jag planerar att använda det, lyfter jag fram det tillsammans med linan och lägger det i en av kistbänkarna där jag dessutom förvarar förtöjningstamparna. Där ligger det mjukt och fint och färdigt för omedelbar användning.

Att ha ett tungt ankare liggande löst i akterutrymmet är väl ingen bra lösning. I så fall ska man lägga det i någon back eller dylikt så att det inte kan fara omkring och i värsta fall förorsaka skador.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jokke
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2012 20:48

Re: Bekymret for sprekk

Inlägg av Jokke »

Ok, tusen takk for hjelpen!

Jeg skal forsøke å undersøke hvor dype sprekkene er. Forhåpentligvis er det ikke noe å bekymre seg over.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bekymret for sprekk

Inlägg av maja »

Min båt är från 1971, och den har med åren fått en och annan spricka i topcoaten på durkarna inne i kistbänkarna och inne i akterutrymmet Jag har låtit det vara som det är. Jag har bedömt att det enda som kan hända är att de kan komma in liter mer fukt än annars den vägen. Men eftersom utrymmet mestadels är torrt, ser jag inte heller det som något större problem.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar