Spricka på däck (besvärlig placering?)

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Jag har nyss upptäckt en mindre spricka :shock: mellan däck och fribord en IF jag nyss övertagit (se bilaga).
Sprickan går igenom hela laminatet med största sannolikhet. På bilden är gelcoaten bortslipad.

På grund av dess placering, är jag lite osäker hur jag ska plasta, dvs hur (mycket) ska jag slipa bort, ska jag slipa igenom däcket osv. För övrigt har jag aldrig plastat förut och har tänkt använda polyester. Tankar/råd?

/Daniel
Bilagor
Namnlost.tiff
Namnlost.tiff (151.99 KiB) Visad 15263 gånger
SWE 2188
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av maja »

Utan att veta något närmare om din spricka, menar jag att den ska åtgärdas inifrån, på samma sätt som man åtgärdar sprickan i fören. Laminera med minst lika mycket glasfiber som ursprungslaminatet. Hur mycket detta är kan du se i klassritningarna.

Dessutom, konvertera din bild till jpg-format och försök att lagga upp den igen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Nytt format:
spricka.jpg
spricka.jpg (22.59 KiB) Visad 15244 gånger
Något som stör mig är att jag har en "kant" i vägen till höger, bör jag slipa bort den? (Känns lite jobbig)
SWE 2188
Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Upptäckte nu även att båten har fått in vatten mellan däck och fribord, eftersom avstånd mellan däck och fribord är större på vissa ställen samt att det växt alger/mögel däri:
Möggel.jpg
Möggel.jpg (25.79 KiB) Visad 15243 gånger
Tvätta, torka och fylla med något typ av lim?
SWE 2188
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av maja »

Sprickan i spygatten (dvs. öppningen i relingslisten) verkar bara vara i gelcoaten. Om den inte fortsätter in i laminatet, slipa bara rent och lägg på litet gelcoat ovanpå.

Vad gäller den längsgående sprickan mellan fribordet och däcket, ta bort allt gammalt löst tätningsmedel, låt torka ut ordentligt under en vecka med vackert väder, slipa rent och tvätta ordentligt med aceton och lägg på nytt tätningsmedel (t.ex Sikaflex eller liknande) i skarven i enlighet med beskrivningar som du kan hitta på detta forumet. Använd sökfunktionen och sök på t.ex ordet tätning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Ok, tack! Sikaflex och aceton mm är inköpt!

Dock så är sprickan genomgående, är lite osäker på om jag ska laga med epoxi eller polyester (redan införskaffat). Blir polyester tillräckligt starkt? Vilket bör jag välja?

/Daniel
SWE 2188
Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Nu efter läsning ("Vårda din plastbåt"), tror jag absolut att det blir epoxi!
SWE 2188
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av IF1426 »

Om man funderar på hur en sådan spricka har uppstått. Som det ser ut på bilden är det en spalt mellan däck och skrovet som sannolikt fjädrar när man står på relingslisten, vilket då kan orsaka sprickan. När man studerar dina bilder verkar det inte varit någon elastisk tät-massa lagd där den senaste tiden, eftersom du har mögel i spalten.
Om du studerar Däcksritning Nr 1229 B, snitt A-A, finns under Klassregler och mätbrev--Ritningar, får du en uppfattning hur däck och skrov är sammansatta, däcket ligger på en 80mm bred innåt-vinklad yta och sedan laminerad med polyester från innersidan. Att åtgärda det från innersidan som föreslagit är ingen lätt uppgift och minskar inte den yttre spalten.
Däcket ansluter inte så tajt ytterst mot skrovet som ritningen visar, varför det läggs en elastisk tät-fog som Marek beskriver.
För att få sprickan stark räcker det inte att endast plasta från ovansidan, Mitt tips är att slipa upp sprickan i en X-form och rengöra och försöka få in en bit matta i spalten och fylla på med en lagom mängd polyester eller epoxi och snygga till med gelcoat och därefter den elastiska fogen.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
MHS_Gunsan
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 jun 2014 23:20

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av MHS_Gunsan »

Ok, riktigt bra tips! Gör som du säger ang. x-form och sen tätningsmassa :D
SWE 2188
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av maja »

Jag menar att det är av stor betydelse att veta hur sprickan ser ut. Det kan man nog bara se inifrån.

Om det är fribordslaminatet som har spruckit i närheten av kröken vid däcket av yttre våld eller utmattning (som t.ex. lamineringen mellan skrovhalvorna), ska man reparera inifrån och plasta in minst lika mycket nytt glasfiber som där finns i ursprungslaminatet. För att öka radierna, kan man börja med att fylla ut med microballongspackel.

Om det är däcket som har "lyft" (dvs. den ursprungliga limningen har släppt), kan man försöka med att limma eller fästa ihop det hela igen. I ett sådant fall kan man försöka med att injicera epoxi tills det rinner ut på andra sidan. Man kan även borra små injiceringshål, både ovanifrån och underifrån. Man reparera alltså likadant som om det vore en vanlig delaminering i ett sandwich-laminat.

När man har blottlagt sprickan och verkligen ser vad det är frågan om för typ av skada, tror jag att det är förnuftigt att ta ett snack med någon som yrkesmässigt sysslar med reparation av plastbåtar. Fotografera ordentligt och gör ett besök på reparationsvarvet. Betala för en halvtimmas konsultationer, så får du bättre råd... 8)

Till , när man utfört själva reparationen, kan man snygga till lagningen utifrån med ett lämpligt tätningsmedel, så att det inte kan läcka in vatten i porer och småsprickor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av IF1426 »

Att göra en fullständig bedömning av en skada utifrån en bild är givetvis svårt, att se alla defekter och den egentliga orsaken. Det måste vara svårt för frågeställaren att sortera ut vad som är nödvändigt att åtgärda, utifrån antaganden här som inte är så väl förankrade. Det skulle vara intressant att få reda på vilket spygatt där skadan uppstått. Det är tre spygatt utmed relingen och den förliga ligger c:a 25 cm för om röstjärns öglorna, om kraften utgått därifrån och en töjning uppstått, finns då anledning att lossa innerklädsel för att se om någon påverkan skett där. Spalten, glipan, är enl. bilden parallell och ser likt ut den som är på min båt, när den varit synlig, vid tillfällen jag anlagt en ny tät-fog.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är svårt att bedöma vad detta är. Hur stor var sprickan innan den slipades upp?

På min båt finns det massor av små skador i närheten av relingslisten och vid vinklar i sittbrunnen. De har troligen uppstått som följd av att varvet misslyckats med att få polyester och glasfiber att få full kontakt med gelcoaten i alla vinklar i formen. Det har därvid uppstått luftblåsor precis under gelcoaten. När sedan gelcoaten har åldrats och blivit sprödare och sedan blivit utsatt för diverse slag har den väldigt lätt för att spricka, eftersom det saknas kontakt med underliggande plast. Skadorna visar sig som sprickor i gelcoaten eller rena öppna små kratrar. Det kan inte vara någon form av liknande skada du har på din båt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Spricka på däck (besvärlig placering?)

Inlägg av maja »

Apropå sprickor som uppstår i gelcoaten överallt där radierna är små, så håller jag med Johan. De är sannolikt inga struktursprickor utan uppstår pga. spännngskoncentrationer och missar i plastningen. Jag har också sådana sprickor litet varstans i , åtminstone i några spygatter, men även i sittbrunnen och runt akterluckans infästning. Jag brukar täcka över dem med litet topcoat när det lossnar en flaga.

Men börjar man få läckage genom springan mellan fribord och däck, menar jag att man bör kontrollera orsaken lite mera noga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar