Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

En skrovgenomföring, den till diskhon, gick inte att stänga, med en antik gammal slang kopplad till. Den var också rödfärgad på mitten, vilket jag vet inte är bra.
Så båten står nu på land igen. Lite lättare att få på anoden också :)
Byter alla genomföringar och slangar. Säkerhet är inget jag vill tumma på. Dessutom är kulventiler mycket trevligare.
Varför går självlänsarna och diskhon ut under vattenytan? Känns så onödigt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av maja »

Det är väl ingen som vill ha skitit och fett diskvatten rinnande längs sina nyvaxade fribord... :P ..

Och vad gäller självlänsarna, så kan väl större båtar ha utloppen över vattenytan. Men beroende på öppningens höjd över vattenytan behövs ändå en skottventil om det avståndet är för litet. Jag tror mig minnas att det ska vara minst 10 cm fribord till en öppning i bordläggningen eller akterspegeln vid 30 graders krängning enligt den frivilliga säkerhetsbesiktningens krav. Man kan dra ett fast rör till undersida däck, men då fungerar ju inte en självläns särskilt bra... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Det har du rätt i :)
Jag tänkte mest säkerhetsmässigt.
Nu har jag nya genomföringar och slangar, och det känns bra.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av maja »

Det säkraste är naturligtvis att inte ha några hål i bordläggningen över huvud taget. Men om man nu har sådana hål, ska man se till att det är skottventiler monterade på samtliga. Dessa ventiler ska vara lättåtkomliga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Det sitter två utlopp original på akterspegeln på M26 utan ventiler.
Motorns utlopp och länspumpen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av maja »

Det står:
"Vid genomföringar lägre än 100 mm. över vattenlinjen ska det finnas avstängningsventiler eller fast rör upp till 350 mm över vattenlinjen."

Länspumpens utlopp sitter förhoppningsvis 100 mm över vattenlinjen, nära centerlinjen. Om inte, räkna med 30 graders krängning när du bedömer utloppets höjd över vattenytan. Dessutom har jag för mig att man brukar dra länspumpens utlopp i en krök upp till undersida däck.

Det borde väl även finnas ett kylvattenintag under vattenlinjen, som bör ha en avstängningsventil...

Kylvattnet går väl ut tillsammans med avgaserna.
Det står också:
"Avgaskrök ska finnas och vara min. 350 mm över vattenytan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
Alla skrovgenomföringar och tillhörande slangar är bytta nu, inklusive den till motorns kylvattenintag.
Om avgaskröken är 350mm över vattenytan känns tveksamt faktiskt, men jag har ju båtens originalinstallation av Volvo Penta MD5.
Den har en vakuumventil som sitter högt dock.
Jag kommer även dra på ett utombordarfäste nu när den är på land, just in case. Vill inte ha hela semestern förstörd om MD5:an går jättesönder första semesterdagen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu blir det lite utanför ämnet:
bubbleboy76 skrev:Synd att det inte är lätt att bifoga bilder på detta forumet, då hade jag lagt upp en bild på min akterspegel och på offeranoden om någon annan skulle ha samma undring som mig framöver. Jag tänker inte joxa med att lägga upp bilden någon annanstans.
:?:

Använder du dator kan du lägga till en bilaga och placera inom inlägg.
Använder du tapatalk kan du lägga till bild direkt från smartphone.

Ingen av de båda metoderna kräver att du lägger upp bilden någonstans. Bildfil lagras automatiskt på en server utan att du behöver göra ngt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Sorry! Såg inte den fliken.

Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten.
IMG_2726.jpg
IMG_2726.jpg (52.15 KiB) Visad 16465 gånger
25mm anod:
IMG_2725.jpg
IMG_2725.jpg (61.84 KiB) Visad 16465 gånger
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Trevligt att de lyfter med masten på i Öckerö hamn :)
IMG_2733.jpg
IMG_2733.jpg (49.66 KiB) Visad 16463 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av maja »

bubbleboy76 skrev:
Min akterspegel med en extra genomföring för en elektrisk länspump. Jag hade själv satt den symmetriskt med den andra genomföringarna, men den satt där när jag köpte båten.
Om båten kränger 30 grader, kommer väl den genomföringen under vattenytan. Så man bör ha ett rör till upp till under däck för den genomföringen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Räcker det att leda slangen upp till däcket och ner i en krök? Eller vad menas med rör, ett metallrör?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av maja »

Fast rör är inte böjlig slang. Metallrör torde vara bättre och kanske även lättare att montera mot en genomföring. Men det viktiga säkerhetsmässigt är nog att se till att åtminstone ha bra slangar ämnade till ändamålet och dra dem i en hög böj upp till under däcket. Trots allt ligger inte dessa genomföringar under vattnet hela tiden. Du kan t.ex. kombinera rör och slang genom att ta rör någon eller några decimeter och slang för resten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Skrovgenomföringar och avstängningsventiler

Inlägg av bubbleboy76 »

Det är Öckerö Marinmotor som har gjort det, så vi får se hur det ser ut. Jag har inte varit i båten ännu, sedan alla genomföringar under vattenytan med slangar bytts, plus den på akterspegeln.
Skriv svar