Läckage!

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Rainbow
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2015 11:45
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Läckage!

Inlägg av Rainbow »

Hej!
Det regnar in! Och det gör det via skjutluckan (takluckan) till ruffens nedgång. Har jag sprayhooden uppe är det oftast torrt. Men har det regnat med hård vind kan det bli blött. Har jag ingen sprayhood så läcker det alltså in.

Jag har simulerat ett regn med vattenslangen, och det blev snabbt blött i ruffen. Det är ju svårt att se exakt hur vattnet tar sig in, och det är som det är med vatten. Det rinner och droppar ju tills det är framme… Det blir blött lite här och var. Längs takluckans lister, längs vägg, men även på dynor och på stegbrädan min kliver på.

Jag har letat här på forumet efter liknande problem utan att hitta något. Kanske svaret finns i någon gammal tråd?
Men har ni några goda synpunkter på det här?

Min IF har segelnr 1905 och är väl från 74 el 75..?
Allt gott!
/tomas
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage!

Inlägg av johan swe-1870 »

Det skulle kunna vara bakelitlisterna som inte är täta mot överbyggnaden. Jag menar de båda lister som är glidlister till skjutluckan.

Kolla om det tär in vatten under bakelitlisterna! Detta vatten kan ta sig fram utefter dekorlisterna i taket runt skjutluckan, droppa ner lite varstans och kanske rinna ovanpå innertaket för att sedan hamna i kojen under spisen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Rainbow
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2015 11:45
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Läckage!

Inlägg av Rainbow »

Tack för tipset, det ska jag kolla upp!
Hur bär jag mig åt för att ev åtgärda detta i så fall?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage!

Inlägg av johan swe-1870 »

Om läckaget är där måste listerna av så du kan få tätningsmedel under dem. För att komma åt dem måste du skruva av luckgaraget. Det är många små skruvar, men i övrigt inte svårt. Ja, och så kommer du att hitta en massa smuts under garaget.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
HåkanZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 maj 2015 17:11

Re: Läckage!

Inlägg av HåkanZ »

Hej, har samma problem med min IF som är från 1974, är detta vanilgt för denna årsmodell eller ett typiskt IF fel.
Vad ska man täta med ? Silikon, Sikaflex eller Simson MSR CA ?
Någon som har bilder på hur man enklast går till väga.
Tacksam för svar !
Håkan
Användarvisningsbild
Rainbow
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2015 11:45
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Läckage!

Inlägg av Rainbow »

Det hjälpte att göra en ny tätning under bakelitlisterna! Initierat tips! Tackar!
Det var svårt att se hur vattnet tog sig in, så jag gjorde en chansning på att det var det som var problemet, men efter att ha öst på med slangen som tidigare kommer det inte in något vatten alls efter tätningen. Jag använde Simson MSR eftersom jag råkade ha en tub över. Vet inte vilken produkt som är bäst för detta projekt? Stämmer också att det var rätt smutsigt under garaget :-)

Hoppas få lite respons på Håkans fråga? Vore intressant att veta om det är typiskt för IF från 1974 det här, eller bara en liten 40-årskris?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Läckage!

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var roligt att höra att mitt tips hjälpte dig! Bra med återrapportering!

Då jag hittade den läckan på min -74 hade jag letat länge. Men sedan jag tittat noga runt de stängda luckorna vid ett kraftigt regn hittade jag en liten rännil precis under bakelitlisterna. Sedan jag tätade det har det aldrig mer läckt där. Kanske det bara var dåligt monterat från början?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Läckage!

Inlägg av Andreas89 »

Jag hittade min läcka här jag också. Vattnet har kunnat rinna ganska fritt då bakelitlisterna inte låg an mot däck utan stod lätt upphöjda på små kluttar av tätningsmassa som applicerats bara vid skruvhålen. Ska bli skönt att få det tätat och så kan jag nu ge mig på det mögel som bor ovanpå innertaket precis runt luckan.

Jag trodde jag hittade mycket smuts när jag lyfte garaget men under skenor, lister och lucka fanns minst lika mycket till :P
Skriv svar