Bottenmålning eller inte?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Bottenmålning eller inte?

Inlägg av ericschuldt »

Hej!

För det första: stort tack för all hjälp som det här forumet ger en nybliven IF-båtsägare som undertecknad. Jag frågade tidigare om avmastning och fick oerhört fina svar (sen blev det ändå så att gubbarna på varvet tog ned masten, men nästa år så...).

När vi köpte båten i våras visste vi att förre ägaren inte bottenmålat skrovet pga stränga regler om färger och gifter på förra varvet. När nu Selma står uppe på land kunde vi för första gången själva se hur hon såg ut under vattenytan.

Jag är själv inte så rädd för havstulpaner, lite lägre fart är ingen fara och kanske får jag bort det värsta med en Scrubbis under säsong.

Samtidigt ser det ju inte så snyggt ut. Och man vill ju det bästa för båten.

Hur skulle ni själva göra med en botten som ser ut som på det bifogade fotot?

Det finns en del regler på varvet där jag vinterförvarar, men samlar man upp gammal färg tror jag det mesta är tillåtet.

bästa hälsningar

Eric

IF-båt Selma, nr 2791
IMG_2003.jpg
IMG_2003.jpg (112.88 KiB) Visad 6222 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bottenmålning eller inte?

Inlägg av johan swe-1870 »

Hmm, det är svårt att se. Vad är det vi ser på båtbotten? Är det beväxning eller gammal färg? Har du skrubbat under säsongen?

Min spontana reaktion är att eftersom ditt varv har restriktioner och båten nu inte är bottenmålad ska du bara ta bort beväxningen. Men jag kanske missförstod?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Bottenmålning eller inte?

Inlägg av ericschuldt »

Hej, varvet har tagit bort all växtlighet med högtryckstvätt i samband med upptagning så detta borde enbart vara gammal färg. Jag gissar att båten först varit svartmålad nedtill och sen vitt på det.

Försökte zooma in på orginalbilden, kanske syns det bättre här?

allt gott

Eric
Bilagor
Zoom.jpg
Zoom.jpg (98.6 KiB) Visad 6208 gånger
Skriv svar