Förlucka - tätningslist

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

thomas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009 11:28

Förlucka - tätningslist

Inlägg av thomas »

Hej, min förlucka läcker så jag gissar att tätningslisten lämpligen byts ut och undrar var man kan köpa ny tätningslist?

Tack på förhand!

/Thomas
åsaL
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 apr 2007 10:11

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av åsaL »

Hej
Om det är tätningslisten som är felet så kan man köpa ny på Lundgrens i Tyresö, Radiovägen 27, tel 08/712 01 60. Svampgummilist med en diameter om 20 mm. Vi lydde Mareks råd och fäste listen med Liquisol (Casco). Det hela blev mycket bra: tätt och torrt!

mvh ÅsaL/Bönan 3092
thomas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2009 11:28

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av thomas »

Ja det är riktigt att det är tätningslisten som är dålig. Uppfattade jag dig rätt Åsa att ni använde en rund standardlist? Originallisten vill jag minnas hade en lite speciell form som gjorde det möjligt att trycka fast den i ett spår liksom.

Är det ngn som känner till om det går att få tag på originallist och i så fall var är jag tacksam för den infon (Göran Helmer har jag redan kollat med).

Annars får det nog bli Lundgrens, de fanns ju även i Malmö, tack för det tipset Åsa!

/Thomas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Jag kan inte tänka mig att originalliasten var oval från början. Snarare har den nog blivit detl efter många års användning. Och det är kanske även därför den blivit otät.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Kajsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 aug 2012 13:02
Ort: Malmö/Fiskebäckskil

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Kajsa »

Tar upp en gammal tråd här.
Jag har köpt 20 mm svampgummilisten, och några tuber Liquisole men VAR sätter ni den? I luckan eller i däcket? När jag lägger dit listen känns den onaturligt tjock, och det finns liksom inget naturligt spår, tycker jag.
Lägger jag den mot däcket kan den gå i "ytterspår" mot kanten runt om eller "innerspåret", liksom... Hur gjorde ni?
Bilagor
lucka.jpg
lucka.jpg (66.58 KiB) Visad 21792 gånger
/Kajsa
IF 526 Tilda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av johan swe-1870 »

Listen ska sitta på luckan, där din gamla grå list sitter. Den ska täta mot valken i däck som du markerat som innerspår.

Nu har jag inte bytt min originallist, då den fortfarande är helt OK, så jag har ingen egen erfarenhet av hur man bäst byter. En tät förlucka är nästan ett måste för en IF-båt. På min båt är förpiken det säkraste stället att förvara saker i som du vill ska vara torra oavsett väder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Som Johan skriver, listen ska sitta i spåret i luckan. Den ska vara rund med en lagom diameter som både tätar bra och gör luckan lätt att stänga.

Min list var ursprungligen ihålig och hade förlorat sin spänst. Jag hittade en homogen list med "vinge" på Karosseritillbehör. Jag skar av "vingen" och fick då en helt rund list. Den listen var något för liten i diameter för att täta bra, men det löste jag genom att först limma in den avskurna "vingen" i spåret och därefter limma det runda ovanpå.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Kanske finns denna tråd redan..
När vi är inne på tema förlucka så har "skruvhandtaget" av plast som sitter i rufftaket som håller förluckan åtdragen ruttnat spruckit, ramlat av och försvunnit. Kvar sitter skruven och det krävs en tång för att skruva åt/ lossa förluckan numera.

Vet någon var en kan få tag i ett motsvarande handtag? (Göran i Strömstad har inga)
Vänligen /A.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt sitter ungefär en sådan här:

Bild

Just den bilden hittade jag på Seasea.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Kajsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 aug 2012 13:02
Ort: Malmö/Fiskebäckskil

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Kajsa »

Fortsätter tätningsprojektet här i tråden:
Listen är på plats, passade fint i spåret i luckan.
Listen är tjock och man måste dra åt lucklåset ordentligt för att spänna ner luckan. Som de flesta vet, suger låsanordningen och hela luckan är så vek att den bågnar :-(

Vad är bästa lösningen?
Två spännen?
En rostfri skena i framkant av luckan som förstärkning?

(Nu blev det plötsligt mycket jobbigare än att bara byta listen. Låset har flyttats runt under åren och jag behöver plasta igen alla hålen och dessutom köpa ett nytt lås...)
/Kajsa
/Kajsa
IF 526 Tilda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är inte så att den nya listen är alltför tjock då? Tricket att få det bra borde vara att hitta lagom tjock list.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Kajsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 aug 2012 13:02
Ort: Malmö/Fiskebäckskil

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Kajsa »

Amen... Jag köpte ju 20 mm av den där svampgummilisten som skulle passa så bra... Tycker den är tjock. Men jag får väl "hyvla" den lite... Funderar på att köpa 2 st av lucklåsen på Seasea och sätta dem utåt. Får se hur det blir.
/Kajsa
IF 526 Tilda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av johan swe-1870 »

Lita inte för mycket på mig! Jag har aldrig bytt min list.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Kajsa
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 aug 2012 13:02
Ort: Malmö/Fiskebäckskil

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Kajsa »

Nu har jag löst det - tror jag.
Lite epoxi i gamla hål, en ny plåtvinkel för fästet att bita i, och en kil under skruvdelen så att den får en bättre vinkel. Nu biter låset bra utan att man får ta i för kung och fosterland med resultatet att luckan bågnar. Återstår att se hur tätt det är när vi testat lite mer. Men man ser inte ut längre genom listen :-). Tack för hjälpen.
/Kajsa
/Kajsa
IF 526 Tilda
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Tack för tipset Johan!

MEN... Vad gäller listen så ringde jag idag till Lundgrens efter att ha sett på deras hemsida - fick svaret att de bara säljer till företag..
Någon som vet hur det egentligen ligger till?
Det verkar ju vara endel härsom fått tag i listen..
Vänligen //A
Skriv svar