Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av johan swe-1870 »

Min utvändiga tätning av skarven mellan skrov och däck har gett upp och behöver bytas. Jag vet inte vad för medel jag ska täta med. Vilka alternativ finns det egentligen?

Jag har genom åren haft följande olika medel:
- originaltätningen av någon okänd grå massa
- sikaflex
- silikon

Vad varvet tätade med från början vet jag inte. Det är säkert något numera förbjudet material, som inte längre går att skaffa.

Jag upplever att sikaflex inte är så långlivad. Jag tycker den blir torr, hård och nästa smulig efter några år. Enligt uppgift innehåller den inget UV-skydd, så det kanske kan bero på det. Men jag lade en alldeles för tunn sträng, så det kanske var användarfel också. Jag bytte efter något år då jag inte var nöjd.

Det finns en särskild sikaflex avsed för nåtning av teakdäck, men den finns bara i svart. Jag tycker inte det blir snyggt med svart där. Jag vill ha vitt eller grått.

Senast har jag haft ofärgad silikon, vilket fungerat rätt bra. För varje år har den blivit fulare med mer mögel i, för att till slut anta en grå/brun/grön färg. Nu har den släppt så mycket från plasten att jag rev bort alltsammans, faktiskt fick jag ned båda sidorna i en hel sträng (det var lika roligt som att skala clementin).

Jag undrar:
- hur många år håller en vanlig, riktigt gjord sikaflex tätning?
- vilka andra alternativ känner du till?
- hur fungerar det?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av maja »

Jag har en transparent silikonlist, som förvisso blivit grå med tiden. Den underhåller jag med ny transparent silikon på de ställen där den lossnat.

Visserligen syns det var någonstans jag lappat, men det bryr jag mig inte om. För min båt är ingen antik möbel.... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag har jag rensat ordentligt och tvättat med aceton. Sedan har jag applicerat Sikaflex 290 som jag jämnat ut med fingret. Jag valde färgen grå då jag tror den är bäst i det långa loppet.

Lite kul är det att IF-grannen verkar ha inspirerats och också har rivit av sin gamla tätning (hej Libell!). Jag kan här i all hemlighet berätta för honom att en tub räcker till en halv IF-båt. :mrgreen:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av Giulio »

Sisådär efter prick 2 år ska jag göra om tätningen igen. Sikaflex 290 har hårdnat och blivit smuligt, på vissa ställen har den släppt helt och hållet (mest från mitten av sittbrunnen och akteröver).

Här det någon här som har kommit fram till vilken produkt som fungerar bäst ?
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har seglat 5 år med min polyuretan Sikaflex-tätning utan att behöva göra något åt den. Nu har den små svarta mögelprickar på ytan och den är ganska torr. Men den verkar kunna fungera några år till, eftersom jag denna gång lade betydligt tjockare sträng än vid mitt tidigare försök med Sikaflex. Den är inte så snygg längre, men den får duga ett tag till. Fortfarande är den tät och båten torr.

Jag tror jag skulle välja Sikaflex igen. Trots allt fungerar den rätt bra.

Silikon håller sig mjukt. Tyvärr släppte det för mig med otäthet som resultat efter många år. Jag tyckte också att mögeltillväxten gjorde att det blev väl fult efter lång tid. Det kan också vara svårt att rensa bort gammal silikon när du ska förnya den, eftersom silikon lämnar kvar en rest på ytan som inte går att få bort.

Jag vet inte vilka andra alternativ det finns, så jag läser gärna om andras erfarenheter och tips!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av S1811 »

Hej,

Det finns en fabrikant som heter "Sims" de gör, min bedömning, de bästa produkterna.
Vida överlägsna Sikaflex.
Sims har en vit som förblir vit även vid solljus.
Jag har testat under ca 10 år deras vita, grå och svarta.
Kanonprodukter limmar väldigt bra, håller färgen.

Kostar några 10;or mer men är svåra tat få tag på.
Jag skall lägga om min kant på S 1811 före sjö sättning nu i vår.

Har även en silikon skrapa som är super.
Lägger upp några bilder om hur jag gör så får vi se om det duger...

Mikael
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag misstänker att du menar Simson. Simson MSR CA säljs av Watski och f.o.m. i år även av Hjertmans.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av maja »

Den befintliga listen på min båt är silikongummi från 1970...en aning lappad under åren som gått.

Jag ska fortsätta med det, men kanske använda våtrumssilikon isf. det man handlar på båttillbehörsmarknaden...

Det viktigaste för att få tätningsmedel att fästa på en plastyta är att ytan är ren (utan vax) och inte alltför blank. Så slipa lätt med 400 våtslippapper och tvätta med först etanol (för att få bort all fukt) och därefter aceton (för att få bort vax, fett etc.) . Låt torka ordentligt. Gör jobbet en dag då luftfuktigheten är låg (klart väder med litet vind)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av S1811 »

Hej Staffan/Helena

Jo det skall gå att köpa Sims även hos Hjertmans nu.
Vi är ett gäng Segmo gubbar so har tjatat rätt hårt några år...

Det kommer att gå åt lite mer grejor för en fin skarv.
Tack för infon i tråden om att det går åt två tuber till en IF.

Det blir lite bilder och material lista till valborg.

Mikael
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av M26 397 Helena »

Jag har hört mycket gott om Simson inte minst från två oberoende personer med varvsanknytning.
Själv har jag haft problem med att täta nya skrovgenomföringar av brons med Sikaflex 291i. Det verkar som att Sikaflexen inte härdar vid kontakt med brons. Efter andra misslyckandet så kontaktade jag Sika/Casco och fick rådet att prima bronsen innan monteringen. Detta gjordes inför sjösättningen förra våren men problemet med ohärdad Sikaflex runt genomföringarna på insida av skrovet bestod hela sommare så nu i vintras monterade jag av genomföringarna ytterligare en gång. Emellertid visade det sig att själva tätningen hade härdat, antagligen tack vare primern, medan en del ohärdad Sikaflex som kommit i direkt kontakt med bronsen var det som hade oroat mig.
Hur som helst kommer jag att använda Simson denna gång efter flera rekommendationer. Jag lutar också åt att använda Simson den dag jag gör om tätningen mellan skrov och däck. Skall bli intressant att se Mikaels utlovade återkoppling till Valborg.

Staffan Troedsson
M26 Helena
Råå
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av Giulio »

Resultatet med Simson för er att beskåda:
Bild

Jag skrapade rent listen och tvättade med etanol och sedan aceton. Jag har även använt "vattenlinjetape" för maskering - vilket förenklar applicering av massan som annars blir väldigt vågigt.
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av bubbleboy76 »

Snyggt!
Vad använde du för verktyg för att skrapa bort den gamla listen?
Giulio
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 maj 2011 16:40
Kontakt:

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av Giulio »

Stämjärn, japanspackel och tålamod :lol:
________________
Giulio [ Lovisa SWE2241 ]
http://swe2241.tumblr.com
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser riktigt bra ut Giulio!
00 crop.jpg
00 crop.jpg (232.01 KiB) Visad 23474 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av S1811 »

Instämmer,

Väldigt snyggt!
Jag ligger klart efter i min tidsplan.
När det gäller tätningens borttagande testade jag med en tampskärare, dvs en värmekniv nu i helgen.
Det verkar gå bra, konstigt nog brinner/ryker inte den gamla massan.
Blir vasst stämjärn för finputsen.
Skall köra en trycklufts driven spruta och purfärsk Sims, finns på Hjertmans numera.

Jag fastnade i renslipad botten och epoxy, sågade bort de gamla bottenventilerna och lite annat.
Min båt ligger i båthus och det är lite struligt att bygga hög ställning, det är väldigt mycket vatten under...
Tänker släppa ner båten i vattnet och jobba från bryggan och däcket med denna övning.

Mikael
Skriv svar