Masttopp beslag/skädda

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Roger Wallin
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 sep 2008 21:42

Masttopp beslag/skädda

Inlägg av Roger Wallin »

Jag har problem med skäddan/akterstaget i masttoppen. Segelmakaren hävdar bestämt att måttet i överkant är korrekt. Jag har ett kort utstickande "finger".
Får jag förlänga det, eller utnyttja det som stöd för ett längre beslag som skruvas i masttoppen?

Roger Wallin (inlands IF, Helgasjön)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av maja »

Jag förstår inte riktigt hur din fallhornsskädda och området i toppen kring denna ser ut.

Klassreglerna anger att fallhornsbredden får vara max 140 mm och fallhornsskäddans bredd max 120 mm. Om någon av måtten är större, är seglet inte enligt reglerna. Hur fallhornsbredd definieras står i Redskapsreglerna, som i sin tur finns bilagda i Kappseglingsreglerna eller som kan laddas men eller läsas på Svenska Seglarförbundets hemsida.

Skicka gärna ett foto på seglets topp till min e-postadress, som finns på webbsidan.

Vem är segelmakaren (vilken firma?)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av FredrikH »

Det där har att göra med mastens längd, som är mycket varierande på IF-båtar. Vissa master har en väldigt lång bit mast ovanför mätmärket, vilket gör att akterstaget kommer upp mycket högre och därmed kommer längre från masten vid mätmärkets läge.

På den båt jag hade var det väldigt lite "extra mast", på SM i Skärhamn hade vi den kortaste "stumpen" av alla båtar (Proctor, 1976). Vi har alltid haft detta problem med seglets skädda och jag funderade länge på att förlänga toppbeslaget och flytta ut akterstaget lite. Den lösning jag gjorde var istället att såga bort ca 5 mm på skäddan på alla segel (North Sails).
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av IF 2719 »

Har märkt samma med min proctormast-76, där akterstaget tar emot skäddan. Det går inte få upp seglet ända upp till mätmärket (fattas någon eller ett par cm). Har också NS stor.
Ska se om jag har något foto på masten som jag kan skicka in.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av maja »

IF 2719 skrev:Det går inte få upp seglet ända upp till mätmärket (fattas någon eller ett par cm).
Det kan bero på att taglingen eller knuten i fallet tar emot i blocket. Ju mindre masten sticker upp över mätmärket, desto känsligare blir det med att fallets ända inte är för tjock och att schacklet inte är för långt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av IF 2719 »

Det går att få upp tom ovanför mätmärket, men då tar bakkanten av skäddan emot akterstaget. Därför släpper jag ner storen några cm nedanför märket för att den ska gå fritt från akterstaget. Vid hård vind och krummad mast så kan storen hissas nästan till mätmärket utan att skäddan tar i akterstaget. Ska ta ett foto och mäta, så jag återkommer med lite mer info...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av FredrikH »

En latta som håller ut akterstaget har man i många andra klasser, är det tillåtet på IF?
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Masttopp beslag/skädda

Inlägg av maja »

I klassreglerna, F.3.6 b ii står det att "övriga" mastbeslag är valfria. Så därför kan man sätta på en sådan så kallad "akterstagslatta". eller något annat beslag till vilket man kan fästa akterslaget.

Bl.a. Benns säljer en akterstagslatta som är 1 m lång och som kostar knappt 600 kr. Även andra leverantörer finns.

Innan ett eventuellt köp, kontrollera noga att produkten passar din mast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar