Bartels förstagrullsystem

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Bartels förstagrullsystem

Inlägg av dirk »

Hej,
Jag har funderat på att köpa ett förstagsrullsystem med ändlöslina från Bartels och är i kvalet och valet om rullsystemet ska sitter ovanför eller under däcket. Furltech i Danmark har jag inte kunnat hitta längre…

Jag är inte någon kappseglare men tänkte utrusta båten så att den kanske kan användas till det någon gång i framtiden.

Här har jag lite frågor?

# Är trefoten som används för att fästa rullsystemet under däck i enlighet med klassreglerna?
http://rollreff.kaufen/fileadmin/bartel ... nsicht.pdf

# Hur gör man med förstagcunningham (om men använder en sådan, vilket jag inte har gjort ännu) när man ska rulla seglet i pausen mellan heaten?

# Hur långa ska linorna vara vid installation under däck eller ovan för däck?

# Hur mycket är linorna i vägen under däck när man semesterseglar? Det är jo det jag gör mest för närvarande…


Tacksamt för lite tips och kanske något foto om det finns.

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bartels förstagrullsystem

Inlägg av maja »

Trefoten avlastar förstaget i däcket underifrån p.s.s som en bricka, så det är inga problem med klassreglerna. Men den är nog i huvudsak till för att kunna reglera den vertikala vinkeln på rullen, så att den blir cirka 0 grader mot lodlinjen .

Man får nog offra försegelcunningham när man väljer rulle och justera förliksspänningen med fallet när seglet är utrullat.

Linans längd (den ändlösa) ska väl vara ungefär som dubbla avståndet från förstäv till ruffnedgång.

Huruvida linan stör komforten i ruffen får du fråga någon som har installerat rulle under däck, t.ex. Gert Damsby i SWE 2059 som finns i din hemmahamn
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: Bartels förstagrullsystem

Inlägg av dirk »

Tack för snabbt svar, Marek!

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Skriv svar