erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Segel

Moderator: Moderator

sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av sesuna »

Är på jakt efter ett rullfockssystem och noterar i forumet att diskussionerna har gått varma, mycket matnyttigt har jag funnit. Men jag saknar något omdöme, erfarenhet från de olika systemen. Själv passar systemet från rullfock.se (CU-orginal) min plånbok, men frågan är hur systemet i praktiken fungerar på en IF. Är det någon som har erfarenhet av systemet?

Sune Nanberg
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
Scandinavian
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jul 2007 18:12

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av Scandinavian »

Jag har ett system från Bartels (http://www.bartelsgmbh.de/en/frameenglisch.html), helt annan prisklass än CU-rullen, men också en annan finish. Principen är dock densamma, att kunna rulla upp förseglet på förstaget med pistolhakarna = lätt segelbyte, kostnadsbesparing osv. Jag är inne på fjärde säsongen och min genua från North uppvisar inga som helst skador efter pistolhakarna (OBS! seglar mycket sällan revat). Förseglet rullas upp snyggt och enkelt utan vinch i alla vindstyrkor (har modellen med ändlös lina). Bästa investering jag gjort till min båt...
sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av sesuna »

Tack för din input. Om jag förstår det hela rätt så fungerar rullfocksystemet från Bartels och CU-orginal på ett likande sätt och enligt din erfarenhet fungerar det ju bra. Behovet att reva seglen finns ju nu och då, men seglae ju mest orevat.
Återstår att utreda var kvalitetsskillnaden mellan systemen ligger, då det skiljer 4.000-6.000 kronoer mellan systemen. Om jag kikar på produktbilderna verkar Bartles system lite smäckrare och som du skriver finishen är en annan - vet du om det finns andra funktionella/tillförlitlighets faktorer som talar mot CU-original?

/Sune
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
Scandinavian
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jul 2007 18:12

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av Scandinavian »

Jag tänkte först importera mitt system och fick en offert från Bartels. Priset var dock nästan detsamma hos Saltsjöbadssegel (http://www.saltsjobadssegel.se/), så jag köpte det där och fick samtidigt förstaget avkortat och pressat. Jag har för mig att jag gav 6800 kr.

Bartels system med ändlös lina bygger extremt lite på höjden vilket gör att förseglet slimmar fint mot däck. Sen har Bartels en mer avancerad toppsvivel, så fallet leds in i masten som vanligt. På CU-rullen leds fallet ned längs förstaget istället, då man inte löst lagringen mellan förstag och segel/fall.

Jag skulle tro att linan rullar upp fint på CU-rullen, så det borde inte vara något problem. Jag ville ha ändlös lina för att slippa en massa uppsamlad lina i sittbrunnen.

Om detta skulle motivera en prisskillnad på 4000 kan ju diskuteras. För mig var valet dock självklart trots att CU-rullen på den tiden kostade ~1500 kr.
sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av sesuna »

Efter att tagit del av inlägg och andra forum runt rullfock system har jag nu slutligen betällt ett system från CU-Orginal. Som jag förstår har man utvecklat rullen och jag hoppas att det ska fungara bra. Om intresse finns tänkte jag dokumentera monteringen och skriva några rader i forumet om mina erfarenheter. Hoppas hinna med lite seglingar under sensommaren.
/Sune
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
Henrik Den 301
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 jun 2009 16:34

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av Henrik Den 301 »

Jeg har de sidste 6 år seglet med 2 forskellige rullesystemer til min genua. Begge klassiske, dvs forstaget udgør alene den bærende kraft og rullesystemet ligger/kører udenpå. Jeg havde først et Facnor system, men opgraderede i år til et ældre Furlex 100 A. Det har tidligere siddet på en Najad 36 som nr 2 system- siger lidt om stabiliteten.
Min erfaring er, at begge systemer har fungeret upåklageligt, men Furlexens sleeve er smal og lækker, passer til IF`erens størrelse. Samtidig kører min Furlex helt jævnt og perfekt uanset vind. Med et ganske almindeligt 8 mm polyesterfald til 200 kr sidder genuaen fint ! Underliget i genuaen er lige under øverste vire i søgelænderet når det er spændt helt ned til rullen. En fordel er, at man på Seldens hjemmeside kan se manualer for alle deres systemer !!
Det eneste man kan anke er muligvis, at man med den type rulle tilfører riggen en konstant vægt oppe i toppen og hvad det betyder for sejlegenskaber/ stabilitet ved jeg intet om. Jeg valgte dog Furlexen netop pga dens meget ringe dimension/vægt af sleeve i forhold til andre systemer. Dette problem kan jeg se man helt undgår med "rullfock", til gengæld øges belastningen af svirvel og rulleleje direkte når man strammer agterstaget,- og det skal man jo når man bruger rulle.
Mange hilsener Henrik Den 301
Jan E
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 sep 2009 18:36

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Inlägg av Jan E »

Hej Sune,

Jag går i samma tankar men har funderat lite över hur man spänner fockfallet på CU-rullen. Verkar klumpigt att ta hem fallet direkt på rullen och hur får man tillräcklig spänning? Skulle vara intressant att höra dina erfarenheter, om du hunnit prova den än.

//Jan
Skriv svar