Siktruta i cruisingsegel

Segel

Moderator: Moderator

Pelle
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2008 19:52

Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av Pelle »

Jag har fått offert på nya segel där siktrutor ingår i paketet. Kommer att använda seglen som cruisingsegel. Bör jag avstå siktruta?
IF 1120 Daruma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är nog en smaksak.

Jag seglade från början utan fönster, men har sedan 15 år alltid köpt segel med fönster. Jag tycker det är bra. Även om jag inte tävlar är det skönt att se att den mötande båten håller kursen då den försvunnit bakom seglen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Sälö Knapp 2
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jul 2007 09:23

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av Sälö Knapp 2 »

Varför skulle siktruta vara förbehållet den som tävlar? Vid cruising är man ju ofta färre ombord och har därmed ännu större behov av att kunna se bakom seglen. Detta är en säkerhetsgrej som borde ingå som standard på alla segel.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av IF1158 »

Siktruta är vettigt.
Jag funderar på att sy in sådana på mina äldre segel som jag cruisar med.
Var bör man placera siktrutan för att få optimal sikt förut? Dvs mått från UL och FL.
Storleken dvs arenan är ju given av klassreglerna men vilka mått är ideala för att se bra förut?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av maja »

Siktrutan brukar sitt så att rorsman sittande på kanten ska kunna observera mötande båtar på dikt bidevind och kollisionskurs.

Jag rekommenderar att du kikar på ett segel från någon "lokal" IF-kompis som har siktruta.

Det brukar finnas siktruta i genuan också, men det kanske inte är så nödvändigt för criusing. Man ser ju inte så långt bort genom den rutan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av s/y Nadine »

Blir inte seglen mycket mer känsliga? Ett crusingsegel har väl i regel betydligt längre livstid än ett kappseglingssegel och är då inte risken väldigt stor att plasten spricker sönder efter några år i solen med saltvatten och allt som ett segel utsätts för? Ett sprayhood t.ex. utsätts visserligen för vatten och sol, men inte för lika stora påfrestningar i övrigt.

Någon som har erfarenhet?
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Siktruta i cruisingsegel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jo, rutan är känsligare än segelduken, men det är inte så farligt. Jag har efter 18 år i IF-båt endast bytt ruta två gånger.

Rutan blir efter några år lite repig och matt och kan få något hål på grund av att seglet fått veck där eller något annat. Då låter man segelmakaren byta till en ny fräsch ruta vid nästa översyn.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar