Uppdragningsvagn.

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Gizmo
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2015 23:45

Uppdragningsvagn.

Inlägg av Gizmo »

Hej!
Jag har ledsnat på onödiga och riskfyllda kranlyft. Eftersom våran hamn har en ramp så har jag byggt en uppdragningsvagn till min IF. Den tog några timmar att svetsa ihop, och uppdragning av båt tar nu endast någon minut, och jag slipper masta av. Dessutom sker det helt på egna villkor eftersom jag nu slipper passa krantider. Den kostade mig 1200 kr i material att bygga, och efter höstens uppdragning har jag redan sparat in de pengarna. Sjösätter givetvis också själv hädanefter, och transport efter väg går utmärkt, förutsatt att man mastar av, förstås!

Jag vet inte hur man laddar upp bilder här, men om någon vill bygga sig en likadan vagn så mailar jag gärna en bild av konstruktionen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av maja »

Intressant.

Mejla gärna bilder och skisser, så hjälper jag till med att ladda upp dem.
Mejla till marek@bredband.net
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av S1811 »

Hej,

Den vagn vill jag gärna se på bild.
Hur ser rampen ut?
Måste vara brant och lång antar jag.

Ser fram emot dina bilder och lite data på rampen.

Mikael
Erland
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 dec 2016 21:59
Has thanked: 2 times

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av Erland »

Hej
Kan du sende billeder af vognen til mig på erland@eckerberg.dk
På forhånd tak.

Bedste hilsner Erland
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har fått mail från Gizmo och publicerar svaret här tillsammans med bilderna jag fick:
Gizmo skrev:Några ritningar har jag inte, inga skisser heller.. har byggt fritt ur huvudet medan båten låg i vattnet. Inga konstigheter! Men sammanfattningsvis krävs en lastbilsframaxel, stommen har jag gjort av en kontaktledningsstolpe från SJ. Lägg därtill en bit scania balk som kölränna samt ett par sidostöttor med 2.20 emellan. En teleskopisk dragstång är ett måste då man måste ut en bit efter rampen. Jag har markerat ut höjden 1.20 upp på stöttorna för att veta när jag backat ut långt nog. Sen är det bara att köra upp båten på vagnen. Eftersom stöttorna ansluter ner i kölrännan kan kölen inte landa fel vid uppdragning. Har bultat fast en bräda i kölrännan, och så fort man börjar smyga uppför rampen suger båten fast direkt. Vagnen byggde jag på en dag med rondell och svets.

Orsaken är att jag aldrig har förstått mig på att man skall lyfta båtar ner i vattnet. Tycker det är att utsätta dem för helt onödiga risker samt onyttiga punktbelastningar. I mitt fall kan jag även behålla masten på vintertid, lättar bara något på vantskruvarna! Dessutom vill jag kunna sjösätta när jag känner för det, och inte när kranbilskusken känner för det. Och jag sparar tretusen spänn per år.
Vi var två personer i höstas när jag drog upp, men hade jag haft med en liten stege på fördäck så jag tog mig ned efter påkörning, hade jag kunnat dra upp ensam. Sjösättning klarar man definitivt på egen hand..
Vagn 1
Vagn 1
FB_IMG_1490084360244.jpg (63.8 KiB) Visad 12865 gånger
Vagn 2
Vagn 2
FB_IMG_1490084368930.jpg (118.69 KiB) Visad 12865 gånger
Vagn 3
Vagn 3
Screenshot_20170511-225800.jpeg (36.75 KiB) Visad 12865 gånger
Vagn 4
Vagn 4
Screenshot_20170511-225812.jpeg (51.4 KiB) Visad 12865 gånger
Det finns också en kort film av vagn med båt under transport: https://youtu.be/14c9cW_Z3Gs
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Gizmo
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 okt 2015 23:45

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av Gizmo »

Jag skall be någon filma sjösättningen, lägger upp en länk här sedan!
Användarvisningsbild
IF 618
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2017 15:51
Ort: Södra Roslagen

Re: Uppdragningsvagn.

Inlägg av IF 618 »

Det finns en video av sjösättningen nu (inte min båt eller video): https://www.youtube.com/watch?v=yV-wO84BEeA
Skriv svar