Täckställning

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Linda
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jun 2009 09:34

Täckställning

Inlägg av Linda »

Hej!
Jag har nyss tagit upp min IF som jag och en tjejkompis köpte innan sommaren. Jätteglad över båten!
Tänkte bara höra om det är någon som har tips på billig täckställning? Har endast köpt en stor presenning än så länge.
Mvh Linda =)
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Täckställning

Inlägg av IF1158 »

Jag har sen jag köpte båten bara haft en superenkel täcksställning. En stadig Jonseredpressening och sen gjort en takås av lite virke, som balanseras på mastskenan samt på varsitt "A" i fören och aktern som bär upp ganska mycket av vikten från ev snö, jag har haft båten i Härnösand med en massa snö och det har gått bra.
Kom på förra vintern att jag skulle använda fendrarna för att skydda skrovet från slitage från presenningen och det funkade bra. Två fendrar på varje sida.
Onödigt köpa dyra ställningar då det funkar utmärkt med lite virke.

I år funderar jag så smått att använda masten som takås, får se hur det blir.
Någon som har synpunkter på att använda masten?
Fredrik Ringblom
S2845
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 aug 2006 11:24

Re: Täckställning

Inlägg av S2845 »

Att använda masten som ställning, är inte att rekomendera, leder lätt till korrosion av aluminium
Naba Naba
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 jun 2009 12:16

Re: Täckställning

Inlägg av Naba Naba »

Har båten liggende på sjøen og har valgt å bygge ett lite tunneltelt v.h.a. billige pvc-rør (s.k. elektrikerrør fra Biltema) frem til masten. Har ingen bilder nu, men ideen er hentet fra en annen lokal båt som har beskrevet fremmgangsmåten på : http://www.villanda.no/?p=183. billig og forhåpentligvis bra...
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Täckställning

Inlägg av IF1158 »

Varför blir det korrision på masten om den ligger under presenning jämfört med att ha den på sidan om?
Regnvatten och fukt är väl inte salthaltigt?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Täckställning

Inlägg av maja »

Kan kanske hända att det finns litet salt kvar på en otvättad mast, och att detta kan orsaka något där presenningen ligger an. Men jag har faktiskt aldrig hört om något sådant. 8) ..

Bäst är väl kanske ändå att tvätta masten ordentligt med sötvatten och gnida in den med litet paraffinolja innan man lämnar den för vintern. Det är väl även en fördel om den förvaras under tak eller i något mastskjul.

Paraffinolja ger generellt sett ett gott skydd mot korrosion och den får en långvarig effekt genom att den härdar en aning på ytan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Täckställning

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev: Paraffinolja ger generellt sett ett gott skydd mot korrosion och den får en långvarig effekt genom att den härdar en aning på ytan.
Ett tips är att köpa medicinsk parafinolja i färghandeln, istället för dyra flaskor från t.ex. Hempel och International, som många använder. Det är nämligen samma innehåll, men den medicinska parafinoljan säljs i 1-litersflaskor betydligt billigare. Den kan också användas till att olja skärbrädor och annat trä i köket...
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Täckställning

Inlägg av maja »

Jag köpte min paraffinolja i en enliters plastflaska på en byggmarknad. Märket var helt obestämt, dvs. beteckningen på etiketten var endast "Paraffinolja".

Jag tror inte jag gav mera än en femtilapp eller så för den. I viklet fall som helst så räcker den i evighet.. :P
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar