Däcksförskruvning

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Newbee
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2013 21:56
Ort: Helsingborg

Däcksförskruvning

Inlägg av Newbee »

Tjena,

Tänkte höra med er om det är någon som har en ide om vad man kan göra med en däcksförskruvning som inte används längre. Jag tänker nämlilgen plocka bort väldigt ofräsh kran, pump, slang samt den oanvändbara vattentanken som ligger i förpiken, men måste va säker på att det inte komemr in vatten på något sätt.

Skall jag bara täta den med gängtejp, dränka den i sika flex och glömma bort den eller kan man utnyttja den till något anant vettigt? när jag fantiserar vilt så funderade jag om man skulle kunna använda detta till någon form av ventilation istället? kanske med en tankventil?

Så finns det någon som har tips på hur jag bäst tätar den eller om det finns någon annat smart att ha den till?

Tack på förhand!
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av maja »

Det är väl bara lämna däcksförskruvningen som den är, så vidare den inte sticker upp eller läcker. Om gängan skulle råka vara litet otät, räcker det säkert med litet gängtejp, som du ju själv föreslår.

För ventilationsändamål är nog hålets diameter alldeles för litet för att det ska kunna bli något märkbart luftflöde.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av FredrikH »

Varför inte bara byta slangarna och pumpen? Det är ju faktiskt väldigt bra att ha vattentanken installerad i förpiken...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av maja »

FredrikH skrev:Varför inte bara byta slangarna och pumpen? Det är ju faktiskt väldigt bra att ha vattentanken installerad i förpiken...
Ja, kanske. Om man nu behöver en vattentank...För när blir det egentligen aktuellt att behöva ha så mycket vatten med sig i en IF-båt?

Själv ordnar jag med rinnande vatten genom att lägga en 10-liters plastdunk med kran på rufftakets babord sida vid sidan om nergången, alternativt på toften i sittbrunnen. Jag har 2 dunkar och släpar ofta med mig båda fyllda, i allmänhet helt i onödan, då det faktiskt har visat sig att en dunk nästan alltid räcker.

Men visst, ligger man hela veckan vid en skärgårdsö utan färskvatten...Men när gör man det? Efter några dagar brukar ju ändå mat och dricka slut.. ;-) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av Janne på Ifigenia »

maja skrev:För när blir det egentligen aktuellt att behöva ha så mycket vatten med sig i en IF-båt?
Alltså, om man nu har en tank redan installerad så skulle ju jag definitivt använda den. Vi har en 40-literstank i förpiken som vi fyller med "stadsvatten" (= klorerat) innan vi sticker ut på semesterseglingen; se´n slipper vi tänka på att kånka och handskas med otympliga dunkar fram och tillbaka på ett bra tag även om vi också går in till civilisationen varannan eller var tredje dag för att bunkra andra förnödenheter. Inte alla av dessa hamnars vatten är av bästa kvalitet heller, även om det sällan är något större problem. Vattnet i tanken har ännu aldrig blivit dåligt på nästan trettio år. Jag röstar för Fredrik H:s förslag!
Newbee
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2013 21:56
Ort: Helsingborg

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av Newbee »

Tack för era svar...

Jag tycker att det finns många andra bra sätt att transportera och hantera vatten på än just i en vatten tank i förpiken som måste pumpas ur en kran. Anser också att det är stor tillgång till vatten kring kusterna. Så jag kommer därmed börja med att försöka täta däcksförskruvning. Antar att resultatet blir avgörande för hur jag sedan går vidare.

Åter tack...
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av maja »

Men en däcksförskruvning till en vattentank bör väl vara tät som den är, eller...?..Gängtejpen borde väl bara innebära en extra "livrem". Men om man nu inte har någon vattentank tillkopplad, är det väl inte heller så noga om det kommer igenom någon droppe..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av Janken »

Håller med Marek!
Tänk på att ett lagat hål är oerhört svårt att se snyggt ut.
En förskruvning som är prydligt monterad skämmer ju inte.
Tank, pump och slang kan du ju riva ur ändå.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Newbee
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 okt 2013 21:56
Ort: Helsingborg

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av Newbee »

Absolut grabbar,
däcksförskruvningen kommer sitta kvar. Det blir absolut snyggast och det blir också enkelt om man en dag ångrar sig. Och Ja! Den borde vara tät så gängtejpen är tänkt som en livrem. Även om det bara skulle handla om en ynka vattendroppe, så är den inte välkommen :lol:
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Däcksförskruvning

Inlägg av M26 397 Helena »

Gängtejp verkar onödigt. En däcksförskruvning har normalt en o-ring och om denna är dålig eller saknas, skaffa en ny så blir det garanterat tätt.

Staffan Troedsson
Skriv svar