Däcksförskruvning
Moderator: Moderator
Däcksförskruvning
Tjena,
Tänkte höra med er om det är någon som har en ide om vad man kan göra med en däcksförskruvning som inte används längre. Jag tänker nämlilgen plocka bort väldigt ofräsh kran, pump, slang samt den oanvändbara vattentanken som ligger i förpiken, men måste va säker på att det inte komemr in vatten på något sätt.
Skall jag bara täta den med gängtejp, dränka den i sika flex och glömma bort den eller kan man utnyttja den till något anant vettigt? när jag fantiserar vilt så funderade jag om man skulle kunna använda detta till någon form av ventilation istället? kanske med en tankventil?
Så finns det någon som har tips på hur jag bäst tätar den eller om det finns någon annat smart att ha den till?
Tack på förhand!
Tänkte höra med er om det är någon som har en ide om vad man kan göra med en däcksförskruvning som inte används längre. Jag tänker nämlilgen plocka bort väldigt ofräsh kran, pump, slang samt den oanvändbara vattentanken som ligger i förpiken, men måste va säker på att det inte komemr in vatten på något sätt.
Skall jag bara täta den med gängtejp, dränka den i sika flex och glömma bort den eller kan man utnyttja den till något anant vettigt? när jag fantiserar vilt så funderade jag om man skulle kunna använda detta till någon form av ventilation istället? kanske med en tankventil?
Så finns det någon som har tips på hur jag bäst tätar den eller om det finns någon annat smart att ha den till?
Tack på förhand!
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Däcksförskruvning
Det är väl bara lämna däcksförskruvningen som den är, så vidare den inte sticker upp eller läcker. Om gängan skulle råka vara litet otät, räcker det säkert med litet gängtejp, som du ju själv föreslår.
För ventilationsändamål är nog hålets diameter alldeles för litet för att det ska kunna bli något märkbart luftflöde.
För ventilationsändamål är nog hålets diameter alldeles för litet för att det ska kunna bli något märkbart luftflöde.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Däcksförskruvning
Varför inte bara byta slangarna och pumpen? Det är ju faktiskt väldigt bra att ha vattentanken installerad i förpiken...
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Däcksförskruvning
Ja, kanske. Om man nu behöver en vattentank...För när blir det egentligen aktuellt att behöva ha så mycket vatten med sig i en IF-båt?FredrikH skrev:Varför inte bara byta slangarna och pumpen? Det är ju faktiskt väldigt bra att ha vattentanken installerad i förpiken...
Själv ordnar jag med rinnande vatten genom att lägga en 10-liters plastdunk med kran på rufftakets babord sida vid sidan om nergången, alternativt på toften i sittbrunnen. Jag har 2 dunkar och släpar ofta med mig båda fyllda, i allmänhet helt i onödan, då det faktiskt har visat sig att en dunk nästan alltid räcker.
Men visst, ligger man hela veckan vid en skärgårdsö utan färskvatten...Men när gör man det? Efter några dagar brukar ju ändå mat och dricka slut.. ;-) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
- Ort: Stockholm
- Been thanked: 2 times
Re: Däcksförskruvning
Alltså, om man nu har en tank redan installerad så skulle ju jag definitivt använda den. Vi har en 40-literstank i förpiken som vi fyller med "stadsvatten" (= klorerat) innan vi sticker ut på semesterseglingen; se´n slipper vi tänka på att kånka och handskas med otympliga dunkar fram och tillbaka på ett bra tag även om vi också går in till civilisationen varannan eller var tredje dag för att bunkra andra förnödenheter. Inte alla av dessa hamnars vatten är av bästa kvalitet heller, även om det sällan är något större problem. Vattnet i tanken har ännu aldrig blivit dåligt på nästan trettio år. Jag röstar för Fredrik H:s förslag!maja skrev:För när blir det egentligen aktuellt att behöva ha så mycket vatten med sig i en IF-båt?
Re: Däcksförskruvning
Tack för era svar...
Jag tycker att det finns många andra bra sätt att transportera och hantera vatten på än just i en vatten tank i förpiken som måste pumpas ur en kran. Anser också att det är stor tillgång till vatten kring kusterna. Så jag kommer därmed börja med att försöka täta däcksförskruvning. Antar att resultatet blir avgörande för hur jag sedan går vidare.
Åter tack...
Jag tycker att det finns många andra bra sätt att transportera och hantera vatten på än just i en vatten tank i förpiken som måste pumpas ur en kran. Anser också att det är stor tillgång till vatten kring kusterna. Så jag kommer därmed börja med att försöka täta däcksförskruvning. Antar att resultatet blir avgörande för hur jag sedan går vidare.
Åter tack...
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Däcksförskruvning
Men en däcksförskruvning till en vattentank bör väl vara tät som den är, eller...?..Gängtejpen borde väl bara innebära en extra "livrem". Men om man nu inte har någon vattentank tillkopplad, är det väl inte heller så noga om det kommer igenom någon droppe..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Däcksförskruvning
Håller med Marek!
Tänk på att ett lagat hål är oerhört svårt att se snyggt ut.
En förskruvning som är prydligt monterad skämmer ju inte.
Tank, pump och slang kan du ju riva ur ändå.
Tänk på att ett lagat hål är oerhört svårt att se snyggt ut.
En förskruvning som är prydligt monterad skämmer ju inte.
Tank, pump och slang kan du ju riva ur ändå.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Re: Däcksförskruvning
Absolut grabbar,
däcksförskruvningen kommer sitta kvar. Det blir absolut snyggast och det blir också enkelt om man en dag ångrar sig. Och Ja! Den borde vara tät så gängtejpen är tänkt som en livrem. Även om det bara skulle handla om en ynka vattendroppe, så är den inte välkommen
däcksförskruvningen kommer sitta kvar. Det blir absolut snyggast och det blir också enkelt om man en dag ångrar sig. Och Ja! Den borde vara tät så gängtejpen är tänkt som en livrem. Även om det bara skulle handla om en ynka vattendroppe, så är den inte välkommen
Dennis, IF-båt SWE-3093 Lundåkrahamnen i Landskrona
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 09 mar 2013 14:58
Re: Däcksförskruvning
Gängtejp verkar onödigt. En däcksförskruvning har normalt en o-ring och om denna är dålig eller saknas, skaffa en ny så blir det garanterat tätt.
Staffan Troedsson
Staffan Troedsson