Ny sprayhoodskena i aluminium

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av IF1158 »

Jag har precis tagit bort min gamla sprayhoodskena i plast/gummi som suttit på plats sedan 1973.
Nu har jag investerat i en fin rak aluminiumskena som skall ersätta den.
Det var svårare än jag trodde att böja till den så den sitter snyggt och fint...

Några tips hur jag böjer till den så att den passar eller är det helt enkelt så att man böjer till den så gott det går och tvingar den på plats med skruv eller popnit?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av maja »

Jag köpte en ny skena av dåvarande Marieholm Båttillbehör i Hillerstorp. Trots "original" passade den ganska dåligt, så jag fick böja och trixa så att den till slut passade någotsånär hyfsat mot rufftaket.

Så det hade nog inte varit någon skillnad mot att jag skaffat en rak skena... 8) ...

Det kan vara svårt att få bra tillpassning genom att bara böja. Jag drog det sista på plats med en kombination av skruvar och popnitar . Skruvarna är ju små och gängorna i plasten släppte på vissa ställen, och där fick popnit användas.

Tänk på att den gamla sprayhooden inte passar. Repet som ska sitta i sprayhoodskenan ska vara mycket tunnare än det ursprungliga. Jag löste det genom att dra ut repet och därefter dra in endast en kardel av den treslagna tampen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av IF1158 »

Ok då har du kommit fram till samma insikt att det kräver en blandning av psykologi och extremt våld för att den skall sitta snyggt
:lol:

Jag har funderat på att använda denna lösning:
- superstark dubbelhäftande tejp som används på bilar för montering av dekorlister
- skruv
- popnit

Då vore det fasen om den inte skulle sitta snyggt.

Jo jag har noterat att den gamla inte passar så jag har skaffat en ny sprayhood som är klar för aluminiumskena.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av IF1158 »

Det var fasen inte lätt att få dit en ny sprayhoodskena i aluminium.
Jag har en IF från 1973 och det har suttit en i gummi/plast tidigare.

Det är fasen omöjligt att få den nya skenan i aluminium att sitta snyggt.

Jag har en idé att ta med skenan till en mekanisk verkstad och se om det går att med valsning erhålla rätt rundning.
Kan det vara rätt tänkt, för de båtar som har skena i aluminium, är det en cirkelbåge eller är det någon annan slags kurva på dem?
Är kurvan tvådimensionell måste den böjas i en tredje dimension för att sitta snyggt?
Hur gjorde varvet när de byggde båtarna?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av johan swe-1870 »

För nästan 40 år sedan var jag med om att montera en annan båt i halvfabrikat. Jag minns fortfarande hur vi svor då vi skulle sätta dit den raka skenan till sprayhooden. Det var lögn att få dit den på ett vettigt sätt. Skenan ville bara böja sig i ett plan, och det räckte inte för att få den att följa båtens form.

Efter mycket om och men fick vi den på plats, men det slutade med att vi sågade och filade av en liten bit på var sida där skenan skulle passera de övre hörnen på luckgaraget. Vi lyckades helt enkelt inte böja den till den önskade formen. Det var en pärs och vi var inte nöjda med resultatet. Men efter några år hade vi glömt det hela, skenan satt kvar och gjorde sitt jobb.

Hur dessa monteras av proffsen vore väldigt intressant att få reda på.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Ny sprayhoodskena i aluminium

Inlägg av S1811 »

Hej,

För många år sedan byggde jag en Smaragd och satte på både en dubbelkrökt seftacker skena och en enkelkrökt storskotskena som låg över däck.
Jag gick till en firma som gjorde pulpits mm.
Lånade deras rörkrök och körde försiktigt förs horisontella planet och sedan vred jag profilen ca 45 grader och tog det vertikala planet.

Tog små tag varje gång och kollade med de pappmallar jag gjort.
Svårast var storkotskenan då den var öppen undetill.

Bägge blev dock kanonfina.

Mikael
Skriv svar