Sprayhood

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

Sprayhood

Inlägg av sesuna »

Jag ska komplettera min båt (årsmodell -74) med en sprayhood. Är det någon som har en ritning eller annan information om bågens konstruktion?
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprayhood

Inlägg av maja »

Bågarna är gjorda av av aluminiumrör med inpressade ändfästen. Materialet går att köpa på bl.a. Hjertmans.

Det går även att köpa färdiga bågar och sprayhood från Marieholm Strömstad Marina. Ange bara årsmodell och önskad färg på kapelltyget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Sprayhood

Inlägg av s/y Nadine »

Själv gick jag till min lokala kapellmakare och bad dom sy upp sprayhood.
De åkte då ner och mätte på båten direkt och sydde.
Den firman föredrar att göra så för att få sprayhooden exakt anpassad till båten, trots att det är ca 5km till min båt från deras firma.
Kostnaden för ett nytt segelkapell och sprayhood var 5000kr, inklusive deras mätning och eventulla ändringar.

Annars vet jag att många segelmakerier syr upp och säljer sprayhood på beställning. De har ofta tillgång till mallarna till vanliga båtmodeller som IF.
s/y Nadine (IF-E 367)
sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

Re: Sprayhood

Inlägg av sesuna »

Tack för snabba svar. jag har min kapellmakare i Örebro och båten i Sthlm´s skärgård, därför var jag enbart intresserad av bågarna och dess konstruktion. Ska lyssna med Marieholm Strömstad.

/Sune
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag köpte min båt hade den sprayhood-bågar, men inget tyg. Jag köpte av dåvarande Fretus ett standard Rasmussen-sprayhoodtyg, men fann då jag satte på det på bågarna att det inte passade.

Det visade sig att det förekommer två varianter av sprayhood, en tidig, lite lägre modell och en nyare, lite högre modell. Du kan enkelt bedöma vilken som är vilken: det går inte att sitta på sittbrunnsbänken under den tidiga, det går inte att ta av eller sätta på ruffluckan under den tidiga och har du min längd går det inte heller att stå på durken nere i ruffen under den tidiga. Naturligtvis var mina bågar av den tidiga modellen (trots att båten är från 1974, kanske förre ägaren kommit över nåt begagnat?).

Jag gjorde därför en ny båge av material jag köpte i båtaffären; ändbeslag och rakt rör. Röret går att böja om du fyller det med sand, så plattas det inte ut. Ändbeslagen "nitade" fast genom att knacka in röret i beslagens hålkäl. Det räckte att göra en ny båge, då en av de gamla gick att använda.

Sen kan man tycka att den nyare högre sprayhooden gör båten fulare än den tidiga, men i detta fallet tycker jag funktionen får gå före.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
sesuna
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 aug 2008 15:30
Ort: ORNÖ

Re: Sprayhood

Inlägg av sesuna »

Tack för all hjälp.
Nu är nya bågar påväg tack vare era goda råd. Det visade sig mkt enkelt genom att kontakta Marieholms Marin. Bågar passande båda typerna av sprayhood fanns på lager och för en tusenlapp så har jag nu bågar påväg till Stockholm.

/Sune
Sune Nanberg
IF boat 1115
Ornö
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Sprayhood

Inlägg av IF 1085 »

Skapar man en ny tråd eller fortsätter man på en gammal som redan finns om Sprayhood?

Jag har en fråga om det går att underlätta för att få in sprayhooden i plastskenan när den ska på plats?
Min går vädligt trögt och plastskenan är lite skadad. Vet inte om silikonespray gör sönder tyget på sikt? Kanske vaseline kan funka?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är vilket som; fortsätt på gammal tråd eller börja på en ny!

Vad gäller plastskena till sprayhood vet jag ingenting. Jag har en aluskena på min båt. Den fungerar rätt bra, även om den har fått ett slag på nåt ställe som gör den lite trång där. Kanske en IF-ägare med plastskena kunde höra av sig med sin erfarenhet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprayhood

Inlägg av maja »

Sprayhoodskena av plast finns (fanns) på de tidigare båtarna, fram till cirka mitten av 1972.

Som all plast och andra plastelastiska material blir skenan mera uttänjd samt hårdare och sprödare med tiden. Jag bytte min till en aluminiumskena för minst 20 år sedan.I mitt fall blev skenan uttänjd och sprayhooden började rappa ur skenan.

Som en tillfällig lösning kan du prova med siliconspray i skenan. Det skadar inte tyget i sprayhooden. Man brukar ju göra så på andra ställen, t.ex. för att smörja skenorna i bom och mast.

Men på längre sikt rekommenderas ett byte av skena till en av aluminium. Repet i sprayhooden får i så fall bytas ut till ett tunnare dito, eftersom en aluminiumskena har en mindre inre diameter.

En sprayhoodskena i aluminium kan du köpa på t.ex. Hjertmans, artikelnummer 4430-165 , pris SEK 198:- . Längden 165 cm bör nog räcka. Det kan vara litet trickigt att böja och vrida skenan till passande form över rufftaket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Sprayhood

Inlägg av IF 1085 »

Tackar för info! Min båt är från -72 så det verkar stämma väl! Det börjar bli dags att byta min sprayhood så det blir lagom att byta skena samtidigt med beställning av en ny.

Hälsningar Lennart
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sprayhood

Inlägg av maja »

Ursäkta viss desinformation.

Jag besökte min båt i eftermiddags och tog mått på den befintliga skenan.
Den är 232 cm lång, så den artikeln som jag angav i mitt förra inlägg är för kort.
Men hos Hjertmans finns det som tur är en längre variant: 2. 5 m lång, pris 259 kr, Artikelnummer: 4430

Hälsningar!
Marek
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Sprayhood

Inlägg av IF 1085 »

Tack för allt jobb! Den längre varianten är antecknad!

Hälsningar Lennart
Skriv svar