Folkbåtscentralens motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Har köpt Folkbåtcentralens motorfäste från Tyskland, där den nu finns. Tyvärr är tillbehöret i form av något slags block för att lätt kunna dra upp motorn restnoterat, och de kan inte säga när det kommer att finnas för leverans. Så jag tänkte försöka fixa något själv.
Vore därför mycket tacksam om någon som redan har ett sådant fäste kan beskriva hur det är konstruerat, eller visa en detaljerad bild av det.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Lasse L »

Haver ett standardfäste som jag förstärkt.
Se http://lasselundell.se/ifmotor.html
En 3 skuren talja fäst i puschpitten och till motorn underlättar att få upp 50 kg klumpen.
Bild innan motorbytet.
IFmotor2.jpg
IFmotor2.jpg (54.72 KiB) Visad 22542 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Din lösning, Lasse, hade varit ett alternativ om jag haft kvar mitt gamla motorfäste. Men det är nu bortmonterat och hålen igenplastade.
Det jag nu är på väg att montera ser ut som på bilden nedan (kopierad från http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=1175) och det är detaljer om den röda linan och dess konstruktion som jag undrar över.
Bilagor
Motorfäste IF.jpg
Motorfäste IF.jpg (11.92 KiB) Visad 22517 gånger
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av maja »

Det ser ut som en 4-växlad talja.

Man kan kanske bygga den själv med två fiolblock närmast motorn och fyra enkelblock i andra ändan plus en vanlig servocleat med bygel. Men materialkostnaden för detta torde väl komma upp i en tusenlapp eller däromkring...

Skit av leverantören att inte kunna leverera ett komplett paket. Vad drog de av för den restnoterade delen?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Håller med om din analys, Marek. På den rörliga delen av motorfästet finns en fastsvetsad ögla att fästa taljan i på den sidan. Där kan man fästa ett flerskuret block. Sedan är frågan om hur man gör på den andra sidan. Det verkar som om det där finns något slags liggande flerskuret block som man fäster där. Får kolla om jag kan hitta en annan lösning där när jag åker till båten nästa gång.

Håller med om att det är dåligt att inte kunna leverera också denna del. Men den ingår inte i fästet utan köps separat. För 95 EUR (!) så en alternativlösining på en knapp tusenlapp gör ingen prisskillnad.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av maja »

Tänk bara på att flerskurna parallellblock har stor friktion, vilket innebär att kraftvinsten avsevärt försämras. Bättre är att använda fiolblock och enkelblock.

I det här fallet skulle du kunna montera en tvärgående kort liten tamp med 4 små pålsteksöglor framför fästet. I pålsteksöglorna fäster du små enkelblock och i motorfästets ögla två fiolblock bredvid varandra.

Det räcker med billiga block, t.ex sådana som finns på Biltema eller Clas Olson. Cleaten och den långa tampen till taljan köper du t.ex. hos Hjertmans.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Tack för konstruktiva kommentarer. Funderar på att testa lite olika varianter med hjälp av sådant som redan finns i lådan med "kan vara bra att ha någongång"-prylar och då kan ditt förslag vara en bra utgångspunkt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Erik N
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2017 13:34

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Erik N »

Hej!

Är det någon som vet om det finns ett billigare alternativ till det "tyska" motorfästet till Folkbåten, och som funkar på IF:en?

845 Euro för denna är litet väl mastigt, kan jag tycka.
http://www.folkboat.de/xtcmodified-1.04 ... cts_id=201

Tack!

Erik
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Det enda alternativ som finns att köpa som jag kände till när jag ville byta motorfäste var ett till H-båten. Men om jag minns rätt var det minst lika dyrt, och dessutom svårt att få tag på. Dessutom antog jag att det passar sämre eftersom H-båten och IF/Folkbåt har olika akterkonstruktioner.

På diverse forum och i tidskrifter nämns ibland Rolf Erixon (Plåt-Roffe, kallad) i Södertälje som någon som kan tillverka båttillbehör som detta. Om det stämmer och om han fortfarande är aktiv vet jag inte.

Själva konstruktionen är ju rätt enkel, så det kanske går att hitta någon som kan bygga ett fäste. Vill du mäta på ett existerande så är du välkommen att göra det på mitt om du finns i närheten av Östergötland. Sättet på vilket jag monterade det, vad som blev bra och vad jag borde gjort annorlunda, finns, som du kanske redan vet, beskrivet i en artikel i Medvind för några år sedan.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Karin Harding »

Finns ritning på Folkbåtcentralens motorfäste? Så man kan beställa det från en svetsare? Någon som gjort ett själv?
Användarvisningsbild
IF 436
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2018 23:03
Been thanked: 1 time

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av IF 436 »

Hej,

det finns en i det tyska IF forumet som verkar ha en liknande fäste som tillverkades av "Schäkel-Boutique" i Tyskland. Prislapp typ 400 €.

Länk till bilderna: https://www.dropbox.com/sh/ans7yh3v9j2q ... 0K49a?dl=0
Länk till tillverkaren: http://www.schaekel-boutique.de/
Länk till forumet: https://www.if-boot.de/index.php/forum/ ... ng-if-boot
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Karin Harding skrev: 15 dec 2018 15:33 Finns ritning på Folkbåtcentralens motorfäste? Så man kan beställa det från en svetsare? Någon som gjort ett själv?
Har tyvärr ingen ritning, men den som vill mäta upp mitt motorfästeför för att göra en kopia är välkommen att göra det. Båten finns vintertid inomhus i Norrköping så det är möjligt att göra det också så här års.

Om man gör ett nytt skulle jag rekommendera att göra det något längre i den vertikala delen, eftersom en IF har högre fribord än en folkbåt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Karin Harding
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 jun 2017 23:47
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Karin Harding »

Tack för svar! Anders Bonde anser att man lätt slår knäna på det här fästet och att det är ivägen. I vår FaceBookgrupp kom även denna ny länk upp (från Adri Van de Velde) på en förenklad variant som ser intressant ut: http://www.rigrite.com/Hardware/Motor_B ... YAbGkNPpOU
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av Nils D »

Karin Harding skrev: 16 dec 2018 19:38 Tack för svar! Anders Bonde anser att man lätt slår knäna på det här fästet och att det är ivägen. I vår FaceBookgrupp kom även denna ny länk upp (från Adri Van de Velde) på en förenklad variant som ser intressant ut: http://www.rigrite.com/Hardware/Motor_B ... YAbGkNPpOU
Ser onekligen ut som en smidig och lätt konstruktion. Men man verkar inte kunna höja och sänka fästet med motorn på, och det har inte heller, vad jag kan se, det som jag betraktar som den verkligt stora fördelen med Fokbåtscentralens fäste, nämligen att man kan höja och sänka motorn ur vattnet utan att lämna sittbrunnen.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Folkbåtscentralens motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Når verkligen motorn tillräckligt djupt ned med det fästet på en IF? Jag tycker det mer ser ut att passa på en mindre båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar