Rodertapp som är rörlig

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

marangen
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jun 2016 23:49

Rodertapp som är rörlig

Inlägg av marangen »

Vid upptagning av båten märkte jag att mittentappen på rodret känns lös , funderar på hur allvarligt det är och hur man lagar
Jag anar att man i så fall behöver ta bort rodret men Hur ?
Finns det i detta forum en beskrivning på hur man tar bort rodret gärna med lite bilder på de olika momenten Kanske någon gjort det förut.
Lägger in en länk till en filmfil jag tog på skadan https://youtu.be/QAETPlzm3lc
Tacksam för svar både på hur kritiskt det är , om ni tror att det behöver lagas och även om så hur man går till väga ...
Provar att länka via https://youtu.be/QAETPlzm3lc
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Du kan ju söka i Forumet så får du 17 träffar. Läs igenom de som bäst beskriver ditt problem så får du säkert en del svar. Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av maja »

marangen skrev: 12 nov 2017 14:32 Vid upptagning av båten märkte jag att mittentappen på rodret känns lös , funderar på hur allvarligt det är och hur man lagar
Jag anar att man i så fall behöver ta bort rodret men Hur ?
Finns det i detta forum en beskrivning på hur man tar bort rodret gärna med lite bilder på de olika momenten Kanske någon gjort det förut.
Man kan inte se särskilt bra på videosnutten vad som rör sig.

Men det är nog inte rodertappen som är lös utan att där saknas en O-ring i skåran på rodertappen eller t.o.m. samma sak för de andra tapparna. De har nog slitits bort genom långvarigt bruk.

Det går bra att sätta nya O-ringar typ Gardena vattensystem.

Att lyfta av rodret är enkelt och tar bara några minuter. Men man måste (strongly recomended!!)vara två personer för själva lyftet. Det borde finnas beskrivning på hur man gör detta på forumet. Sök på t.ex. O-ringar. Om du inte hittar något, så återkom.

P.s. Jag byter O-ringar varje år. Det kostar nästan inget med nya O-ringar och det är ätt att byta dem. D.s.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av maja »

maja skrev: 12 nov 2017 16:09 Men det är nog inte rodertappen som är lös utan att där saknas en O-ring i skåran på rodertappen eller t.o.m. samma sak för de andra tapparna.
Det finns en artikel i senaste numret av vår tidskrift Medvind om hur man byter O-ringar. Alla nummer av Medvind finns publicerat på webbsidan >> http://www.ifboat.se/medvind, men det senaste numret kan bara läsas av medlemmar i IF-båtförbundet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker nog också det ser ut som att du behöver byta O-ringar på rodertapparna.

För att ta bort rodret behöver du lossa en kloss under varje roderbeslag, alltså totalt tre stycken. De är antingen skruvade fast eller limmade med något. Därefter är det bara att fråga en båtgranne om hjälp med att lyfta av rodret.

Du kan nog hitta intressant information i tråden Service av roderbeslag, korroderade skruvar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
marangen
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jun 2016 23:49

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av marangen »

Tack för svar ska beställa oringar och se om jag kan se hur klossarna lossas
Hittade tyvärr inget om Oringsbyte i Medvind sökte på Oring och Roder , men får leta vidare
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rodertapp som är rörlig

Inlägg av maja »

Du behöver väl inte beställa. Som jag skrev innan, ringarna ju vara vanliga standardringar till 1/2-tums Gardena (eller motsvarande) vattensystem. Sådana finns på t.ex. Biltema eller Jula.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar