Hantera minskat seglingsintresse

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av johan swe-1870 »

Hur hanteras det nedåtgående intresset för segling i din lokala klubb?

Vi är säkert många som har märkt att intresset för segling och för kappsegling har minskat allt mer sedan storhetstiden på 70- och 80-talet. I min klubb kämpar vi än så länge vidare, men när man ser tillbaka är det uppenbart att det blir allt färre båtar som visar sig på kappseglingar. Under flera års tid har vi lokalt haft en diskussion om vad vi ska göra för att öka deltagandet i veckoseglingar och i större kappseglingar, och också gjort en del experiment, vilka än så länge inte riktigt har lyckats.

Vi har under många år seglat veckoseglingar med kryssläns-bana på ca 1.5 h med normalt startförfarande enligt KSR. De senare åren har IF-båtar inte ens samlat många nog för egen start, så det har alltmer blivit att segla SRS mot andra, blandade båtar. Antalet båtar har sakta minskat. Debatt pågår om att ändra bantyp, förenkla startprocedur och kanske tom luckra upp SRS-reglerna.

De tester vi hittills har gjort, t ex med individuell start, har inte gett fler deltagare. Kan man därav dra slutsatsen att det är bättre att hålla kvar vid det etablerade konceptet eller ska vi hellre revolutionera seglingen fullständigt i hopp om att få en nystart?

Hur ser det ut i din klubb? Har ni kommit på något sätt att förbättra intresset för segling?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av maja »

Experimenten tror jag inte har lyckat, därför att det nog är helt andra orsaker till det minskande intresset för segelsporten (och även för andra tävlingssporter, som tar mycket tid i anspråk).

Några orsaker kan vara just att tiden inte räcker till. Numera är det mycket som konkurrerar, inte minst jobbet. En annan farlig konkurrent om ens tid är TV-soffan. Jämfört med 30 år tillbaka finns nu en uppsjö av kanaler. Och TV-soffan i sin tur skapar ett behov av gym och motionsspår.

En annan orsak kan vara att föreningsidrott och tävlingsidrott av alla slag blir allt mer professionell. "Amatören" hittar andra vägar för att utöva sporten. Man tävlar mer mot sig själv. Det är nog psykologiskt lättare för en medelmåtta att alltid själv "vara bäst på plan".

Vad gäller segelklubbarna, så tynar intresset för själva kärnverksamheten. De lämnar efter hand Seglarförbundet och inriktar sig allt mera på att asfaltera hamnplanen och bygga tankningsställen och grillplatser. De nya hamnar som byggs drivs i företagsform och utgör endast parkeringsplatser för båtar. Här känner knappast någon sin bryggranne.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av Berguv »

Jag tror att segling har alla förutsättningar att återigen bli den folkrörelse det var på 70- och 80-talet. Jag är själv nyfrälst som 27-åring, även om vi hade båt när jag var liten. Nyfikenheten på segling upplever jag bland mina jämnåriga generellt som stor. Det är ingen konst att ragga ihop kompisar som vill hänga med ut på fjärderna om somrarna. Själva SEGLINGEN har ju en hel del attribut som står i samklang med de vindar som blåser i samhället idag (miljötänk, friluftsliv, självständighet/frihetskänsla, tävlingsmoment). Vad jag däremot upplever står i vägen är inställningen till BÅTÄGANDET. Det är helt enkelt i mångas ögon för mycket arbete med en båt för att det ska vara värt njutningen som vår i ärlighetens namn ganska korta seglingssäsong bjuder på.

Jag tror att framtiden finns i organiserat samägande. Precis som nu sker med bilägandet, där unga människor i storstäderna prioriterar att ha tillgång till bil när den behövs snarare än att äga var sin som mest står parkerad och kostar pengar, tror jag att båtpooler eller liknande skulle ha all möjlighet att locka till sig nya seglare. Den kris båtbranchen upplever tror jag grundar sig i att man fastnat i gamla tiders föreställning om att man måste äga sin båt. Jag tror dessutom att det är en felanalys att tro att nytillkomna båtintressenter kräver extrem bekvämlighet och lyx (40+ fot, dusch, mikro, platt-tv). Vore jag båtklubbsengagerad så skulle jag verka för att man inom 15 år gemensamt inom klubben äger, underhåller och kappseglar ett antal moderna båtar runt 30 fot.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av maja »

Samägande ställer också krav på samsyn. Man ska i så fall ha ett gemensamt mål med båten. Annars blir et nog snabbt konflikter.

Med en bil blir det lättare, eftersom målet är enkelt, dvs. man vill skaffa ett billigt fortskaffningsmedel som utnyttjas hela året av var och en till var och ens personliga behov.

Med en båt blir det svårare. Semesterperioden tillika seglingssäsongen i vårt land är alltför kort för att delas. Det får i så fall vara en båt som seglar i varmare trakter. Men om man är ett gäng som vill använda båten som tävlingsredskap kan det gå bra, eftersom båten då används av alla samtidigt, och målsättningen blir densamma. Dessutom används båten en längre tid på året än bara de få semesterveckorna. Jag känner till ett sådant gäng, som köpte en IF-båt och som kappseglade med den något tiotal år. Det slutade med att en av delägarna skaffade en hund och började jaga. Då räckte plötsligt tiden inte till för vederbörande... :cry:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av Berguv »

Fast jag tror att en av anledningarna till att folk drar sig för båtägandet är att man inte vill segla fullt så mycket som krävs ifall man ska kunna motivera inköpet av en egen båt. Det finns nog mängder av presumtiva seglare som skulle nöja sig med 2-3 veckor per sommar, för att utöver det ha tid med en vecka på sommarstället, en vecka på utlandssemester och några helger hos svärföräldrarna. Det kollektiva ägandet som finns idag baserar sig, precis som i fallet du beskriver, på kompisgäng som köper båt tillsammans. Där uppstår inte sällan problemet att någon vill "gå iland" efter några år vilket nog ofta leder till att båten säljs. Samägande i en lite vidare krets, såsom exempelvis om 60 medlemsfamiljer delar på 10 båtar, har den fördelen att medlemmar i poolen kan tillkomma och försvinna kontinuerligt med mindre risk för att äventyra övriga medlemmars seglande.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av maja »

En pool med 10 IF-båtar?
Varför Inte?

Men det krävs resurser, minst någon eller några som administrerar poolen på heltid. 10 IF-båtar är väl idag värda cirka 300-400 tusen och kostnaden för två personer på heltid går väl på det dubbla...varje år...

Om du bor kring Stockholm och är intresserad av en typ av samutnyttjande av en IF-båt, kontakta OIF är på gång att skaffa en IF-båt för gemensamt ägande. Se webbplatsen http://www.ifboat.com/index.php?q=inkop-av-ifbat
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Hantera minskat seglingsintresse

Inlägg av Janken »

Jag upplever att kappseglingen har blivit lite för extrem de senaste 20 åren. Även på klubbnivå.
I slutet 70 och början av 80-talet kappseglades det med diverse flytetyg. Vi seglade lystävlingar med stortriss mot dåtidens fartmonster. Dominant, NF, Avance 36 m fl. I båtarna satt familjer, tanter och farbröder eller ungdomar med blöjbarn. Besättningarna bestod av jolleungdomar från klubbarna som rekryterades kvällen innan på det gemensamma samkvämet.
Då kunde det vara 50 båtar som startade på Alnön runt. Stämningen var ganska avslappnad.
Jag upplever att det har blivit lite av elittänk även på klubbseglingarna.
Det ska vara laminatsegel, dyneema, harken hit och selden dit! Protester, rävspel och kollisioner.... Allt för att vinna en plåtpokal och få plocka först från prisbordet.
Ett bekymmer är att SRS-talen börjar sticka till väders. Många seglingar kan du knappt vara med med stortrissen eftersom du inte hinner in inom maxtiden. Ex 1 tim efter första båt som ofta är en X-yacht, Dehler, First class eller annan med SRS över 1,2.
Jag har efterlyst kortare banor och speciella klasser för låg-SRS. Klasser utan undanvindssegel mm.
Visst gehör har jag också fått då Sundsvalls segelsällskap införde "familjeklass" på Alnön runt och ökade deltagandet från 10 båtar 2012 till ca 25 st 2013.
Med IF-en kan man välja klass eftersom man hinner in inom maxtid. Men en J17 eller Trisskryssare väljer familjeklassen.
Vad jag menar är att jag efterlyser den familjära och avslappnade stämning jag upplevde i min ungdom på de lokala kappseglingarna. En hel del tyder på att den kan vara på väg tillbaks.
Det finns en uppsjö av prisvärda båtar som lämpar sig för kappsegling. IF såklart men även H-båt, Neppare eller den gamla plastcontainern Maxi 77! Själv propagerar jag för IFen såklart.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Skriv svar